Första gången i Alperna

Hej
Jag och frun har hittills bara vandrat i de svenska fjällen men har mer och mer blivit nyfiken på Alperna. Vi skulle behöva lite tips, gärna konkreta med namn på hotell osv, Ungefär så här resonerar vi
Resa ungefär första veckan i augusti, ca 5 dagar
Boende på något gemytligt lägenhetsliknande så man kan fixa frukost mm själv
Gärna spektakulära omgivningar med trolsk alpmiljö (ni förstår..)
Möjlighet till olika dagsturer
Kan vara såväl känt ställe som okänt
Hyfsat nära en flygplats som trafikeras av helst SAS från Stockholm
Varken lyxresa eller budgetresa

Återigen, var så specifik som möjligt. Har tittat på andra tips och då hänvisas till olika hemsidor osv
så hjälp oss med specifika tips
Magnus o Heléne
 
Jag tror att du inte skall efterfråga alltför specifika råd och tipps eftersom smaken är så individuell och olika. Vad jag tycker är trevligt och bra kanske du inte alls gillar. Så det bästa är nog att söka info. på nätet och via guideböcker. När du väl konvergerat mot några "kandidatorter" så kan du också kontakta deras turistbyråer som kommer att dränka dig i förslag på boenden och på lämpliga vandringsleder.

Generella råd (enligt min smak)

1. Östalperna (Österrike och Sydtyrolen) är mer vandringsvänliga än västalperna (Schweiz och Frankrike). Det finns säkert dom som inte delar den uppfattningen men det skulle föra för långt att utveckla den argumentationen här.

2. SAS flyger på Zurich, Geneve och Milano. Codesharade med Lufthansa på Munchen. Vart du än hamnar så måste du vidare in i Alperna. Hyrbil är enklast. Annars inte helt okomplicerat vidare med tåg och buss.

3. Jag anser att hyrbil nästan är ett måste ifall man skall vara nere kort tid (<10 dagar) och vill utnyttja tiden effektivt. Var man än bor så börjar ingen fin vandring direkt vid stugknuten utan man måste ta sig till lämplig startpunkt. Med buss kan det vara väldigt omständigt om det alls är möjligt.

4. Med hyrbil är val av bopåle inte så känsligt. Du tar dig ändå lätt till starten på vandringen.

5. Jag bor numera på hotell med halvpension, men det går att hyra våningar överallt i Alperna.

Vill du ha ett konkret förslag där många trivs så tycker jag du skall slå dig ner i Canazei i Italienska Trentino.
Med bil når du därifrån många trevliga korta, medellånga och längre endagsturer och du har ett bra restaurangutbud i byn om du inte vill fixa även middagen på egen hand.

Och under den kontinentala semestermånaden augusti så kan det vara klokt att boka boende i förväg. Augusti har då också dom högsta priserna. I Juli så är det billigare och lättare att få tag på det boende man önskar.

Trevlig alpvandring!
 
Hej
Tack för tipset. Det låter mycket intressant, så med risk för att låta tjatig så utveckla gärna ditt tips med några förslag på boende och vandringsturer
 
Det finns hur mycket som helst att välja på, och som sagts tidigare kan det vara lättare att ge råd om du är lite mer specifik. Schweiz är välordnat, enkelt att ta sig fram i med tåg och buss och förmodligen det dyratse alternativet. Nedanstående förslag bygger på detta, dvs komfort snarare än lägsta pris, därmed inte sagt att man kan få bra priser genom att söka runt lite:
1. Flyg till Zurich. Tåg till Engelberg, går varje timme direkt från flygplatsen, tar två timmar med ett byte. Titta på booking.com eller hostelworld.com efter boende, det finns mycket att välja på. Kabinbanor tar upp er i bergen från byn.
2. Samma sak fast till Interlaken. Därifrån går bergbana upp mot fina vandringsområden och även genom Eiger upp på Jungfrau (spektakulärt och dyrt).

Vill också minnas att medlemmar på Utsidan har rabatt på ett lägenhetshotell/stuga i norra Italien, det finns nånstans här på Utsidan, kanske under medlemsförmåner.
 
Till Innsbruck är lätt att ta sig från Arlanda, antingen med Austrian över Wien eller med Lufthansa/SAS över Frankfurt. Min favorit är Ötztal (med Sölden som huvudort). Dit tar man sig på ca två timmar med regionaltåg + postbuss från Innsbruck.

Högalpin terräng nära italienska gränsen.
Man får leva med att det är en skidort med tillhörande liftsystem, men med liftarna kommer man också snabbt upp på berget och kan då komma längre på en dagstur. Med buss tar man sig enkelt till Vent eller Obergurgl där det också finns fina vandringar.

Man ska veta att bergen i Alperna ofta är väldigt branta ner mot dalen för att plana ut något över trädgränsen. Det betyder att om man ska utgå från en by i dalen till fots varje dag så blir det väldigt många höjdmeter för att komma någonstans.

När ni har beslutat vart ni ska åka, så skaffa en guidebok och läs på lite om området och vandringstips.

Och till sist: Om ni åker till Österrike så är det plikt att testa Kaiserschmarrn! Godaste som finns!!
 
Till Innsbruck är lätt att ta sig från Arlanda, antingen med Austrian över Wien eller med Lufthansa/SAS över Frankfurt. Min favorit är Ötztal (med Sölden som huvudort). Dit tar man sig på ca två timmar med regionaltåg + postbuss från Innsbruck.

Högalpin terräng nära italienska gränsen.
Man får leva med att det är en skidort med tillhörande liftsystem, men med liftarna kommer man också snabbt upp på berget och kan då komma längre på en dagstur. Med buss tar man sig enkelt till Vent eller Obergurgl där det också finns fina vandringar.

Man ska veta att bergen i Alperna ofta är väldigt branta ner mot dalen för att plana ut något över trädgränsen. Det betyder att om man ska utgå från en by i dalen till fots varje dag så blir det väldigt många höjdmeter för att komma någonstans.

När ni har beslutat vart ni ska åka, så skaffa en guidebok och läs på lite om området och vandringstips.

Och till sist: Om ni åker till Österrike så är det plikt att testa Kaiserschmarrn! Godaste som finns!!

Håller med det där med Kaiserschmarrn...glöm inte att testa Germknödel. Det är ännu godare. Jag tar med varje gång flera paket Germknödel när jag åker tillbaks till Sverige.
Hälsningar Veni
 
Jag ber om ursäkt för en halv trådkapning, men jag undrar om man inte kan vandra i alperna som i svenska fjällen. D.v.s. med ryggsäck och tält på en veckotur eller så? Finns inte de möjligheterna? Alternativt om man hade kunnat gå en led mellan stugor, eller möjligen boende i annan form. Eller är det hotell-/pensionatliknande boende som gäller? Nu var det inte detta som TS frågade om, men frågan ligger nära. Det kan hjälpa till att förstå strukturen för vandringar i alperna.
 
Jag ber om ursäkt för en halv trådkapning, men jag undrar om man inte kan vandra i alperna som i svenska fjällen. D.v.s. med ryggsäck och tält på en veckotur eller så? Finns inte de möjligheterna? Alternativt om man hade kunnat gå en led mellan stugor, eller möjligen boende i annan form. Eller är det hotell-/pensionatliknande boende som gäller? Nu var det inte detta som TS frågade om, men frågan ligger nära. Det kan hjälpa till att förstå strukturen för vandringar i alperna.

Det finns väldigt många bra leder i alperna mellan stugor. Om du väljer att tälta så får du endast göra det vid stugorna, vad jag vet. Tänk dock på att vandringen är ganska fysiskt krävande, så själv föredrar jag att bo i stugor och därmed få mycket lättare packning
Tips på bra leder och områden är Tour Du Mont Blanc, Dolomiterna och Tour De Monte Rosa (TMR)
 
Hej
Jag och frun har hittills bara vandrat i de svenska fjällen men har mer och mer blivit nyfiken på Alperna. Vi skulle behöva lite tips, gärna konkreta med namn på hotell osv, Ungefär så här resonerar vi
Resa ungefär första veckan i augusti, ca 5 dagar
Boende på något gemytligt lägenhetsliknande så man kan fixa frukost mm själv
Gärna spektakulära omgivningar med trolsk alpmiljö (ni förstår..)
Möjlighet till olika dagsturer
Kan vara såväl känt ställe som okänt
Hyfsat nära en flygplats som trafikeras av helst SAS från Stockholm
Varken lyxresa eller budgetresa

Återigen, var så specifik som möjligt. Har tittat på andra tips och då hänvisas till olika hemsidor osv
så hjälp oss med specifika tips
Magnus o Heléne

Ursäkta det ospecifika svaret, men det finns väldigt många bra dagsturer i området runt Chamonix
 
Jag ber om ursäkt för en halv trådkapning, men jag undrar om man inte kan vandra i alperna som i svenska fjällen. D.v.s. med ryggsäck och tält på en veckotur eller så? Finns inte de möjligheterna? Alternativt om man hade kunnat gå en led mellan stugor, eller möjligen boende i annan form. Eller är det hotell-/pensionatliknande boende som gäller? Nu var det inte detta som TS frågade om, men frågan ligger nära. Det kan hjälpa till att förstå strukturen för vandringar i alperna.

Signaturen Camoscio på detta forum har gjort många tältturer i Alperna och även berättat om det här på forumet.

Annars är, som påpekats, det mycket vanligare att ha alphyttor som bas vid flerdagsvandringar.
Långturer går att göra i alla alpområdena, liksom givetvis dagsturer utgående från den alpby där man väljer att bo.

Många har ju sina favoritområden i alperna och rekommenderar gärna dom till de som önskar tipps och förslag. Jag tycker generellt att östalperna är mer vandringsvänliga än västalperna. I de senare så springer du förr eller senare på en glaciär om du ger dig högt upp bland bergen och det kräver ju sina särskilda kunskaper och utrustning.

Vädermässigt är det dessutom lite säkrare söder om den bergskedja som delar Österrike från Italienska Sydtyrolen vilken är en anledning till att jag själv oftast hamnar i just Sydtyrolen. Men visst, det är statistik. Det kan vara dåligt väder där liksom det kan vara fint väder i Österrike.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Rendar Min första resa (Sibirien?) Trekking 9
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.