Budgetvandring i Alperna

Jag och min fru tänkte ta en minisemester i början av maj. Eftersom jag aldrig vandrat i Alperna tänkte jag att vi skulle prova på det. Eftersom det är en kort semester (c:a 4 dagar) tänkte vi försöka hitta en bra utgångspunkt och göra olika dagsvandringar därifrån (alternativt om det finns en rundled med övernattningsmöjlighet). Helst inte alltför långt ifrån någon hyfsat, från Sverige, tillgänglig flygplats. Lätt till medium-vandring med mycket ögonfröjd (fotoentusiast) och inte alltför mycket andra turister önskas :)

Vår tidigare vandringserfarenhet är mest från syd- och mellansvenska vandringsleder samt jämtländska fjällen.

Någon som några tips?
 
Hur högt upp i bergen tänker ni er? I början av maj och över trädgränsen är på de flesta håll risk för mycket kvarliggande (och även nyfallande) snö.

Edit:
läste nu att ni ville göra en "snäll" vandring, och tänkte då spontant på de lägre, sydliga utlöparna, t ex kring Gardasjön, som kanske kan vara hyfsat vandringsbara i maj. Det är bara norra halvan av sjön som ligger inne bland bergen, men där finns ett helt pärlband av fina gamla småstäder, troligen utan alltför mycket folk i maj. Malcesine i nordöst tycker jag är särskilt mysigt med sin lilla piazza - bor man där kan man njuta av vårblomningen nere vid sjön, för att sen ta linbanan 1650 m högre upp till toppen av Monte Baldo, där det finns många fina fast snälla vandringsleder.
Vid dåligt väder finns både Verona och Venedig inom en dagsutflykts räckhåll ;)
Närmsta flygplats som sagt Verona, sen Venedig och Milano, sen Bolzano och Innsbruck.
Finns mycket info på nätet.
 
Senast ändrad:
Håller med Joanna. De högre bergen är obrukbara i maj. Då är också många hotell stängda efter skidsäsongen och i väntan på sommarsäsongen. (från mitten av april till slutet av juni).

Däremot så kan, som sagt, de södra föralperna vara mycket fina i maj. Det gäller, förutom Garda, även bergen runt de andra norditalienska/sydschweisiska sjöarna Maggiore, Como och Lugano. Man kommer lätt dit med flyg till Milano eller Bergamo (det senare med Ryanair) men sedan krävs hyrbil. För tips på vandringsleder så är det bara att Googla på t.ex. "Wanderführer Tessin¨ så får du förslag på tyskspråkiga guideböcker. Det finns säkert också engelskspråkiga.
Särskilt ¨budget¨ är väl inte Sydschweiz och Norditalien men flygresan dit behöver ju i alla fall inte bli särskilt dyr.

En annat, och möjligen litet mer alpnära, område som borde fungera i maj är sydsidan av Texelgruppen nära Meran i Sydtyrolen. Där finns många vandringsleder som inte ger sig upp i de högsta bergen och i byarna Tirol och Naturns så är hotellen öppna i maj. Trakten runt Meran är ett känt gourmet och wellnessområde så det finns gott om lyxiga men ändå prisvärda hotell i bl.a de två ovannämnda byarna.

Annars är ju medelhavsområdet en klassiker för vårvandringar. Blomstertiden då det är varmt och skönt men ännu inte hett och turistöverbefolkat. Mallorca, Kreta, Rivieran, det är bara att välja.
Hustrus och min vårvandring i år blir troligen i Cinque Terre i sydöstra Ligurien.

Trevlig vandring!
 
Cinque Terre!

Å, jag avundas er genast, så vackert på våren. Sorgligt med översvämningen i oktober. Det var de två nordligaste byarna Monterosso och Vernazza som drabbades värst - hoppas de hämtat sig! Den nedre vandringsleden (Azurro) lär fortfarande vara stängd på de nordligare sträckorna, men utlovas öppnad till påsken.
 
Senast ändrad:
Montenegro

Ett annat tips till Trådstartarna, som säkert blir mer "budget" än Italien men å andra sidan kanske kräver mer egen planering, är de fantastiska bergen i Montenegro.
Norwegian flyger direkt Sthlm-Dubrovnik för kring 1300 kr t o r, men det kan också gå att hugga någon billig "flight only" hos någon charterarrangör. Dubrovnik MÅSTE naturligtvis ses på vägen! Hyr sen bil eller ta en billig lokalbuss, kustvägen ner till förslagsvis Kotorbukten är en upplevelse. Väl där befinner ni er mitt i en dramatisk natur, med svarta bergssidor som stupar rakt ner i den fjordlika bukten. Därifrån kan man göra flera fina bergsvandringar, eller bara runt alla vikarna mellan de gamla venetianska byarna. Ta en roddbåt till en ortodox gudstjänst i en kyrka som fyller en liten kobbe mitt i bukten. Den dystra, cypressbevuxna grannkobben är kyrkogård och lär ha stått modell till Böcklins "Dödens Ö".
Lite längre bort från Kotorbukten och högre upp i bergen finns fler och även lite svårare vandringsleder, men Montenegro har mer inlandsklimat än Italien och det är stor risk att de ännu inte är farbara i maj.

En mycket bra bok att planera med är "The Mountains of Montenegro". Omfattande aptitretare från boken finns att klicka sig vidare till från länken.
 
Senast ändrad:
Tack för alla goda och ingående råd och tips (även om jag naturligtivis gärna tar emot fler)! Inte minst den enkla avrådan från höghöjdsvandring i Alperna i maj... Låter självklart men jag har inte varit i Alperna - mestadels därför utförsåkning inte intresserat mig sedan jag var 15-16 år.

Montenegro var ett udda tips - ska definitivt kollas upp! Dubrovnik har vi redan besökt men denna fantastiska stad återvänder vi gärna till. Cinque Terre har vi hört talas om och dit skulle vi också gärna åka. Men finns det risk för mycket turister där redan i maj? Jag lider av en turistisk dubbelmoral och vill helst inte möta för mycket andra vandrare när jag är ute...
 
Kan ni undvika veckohelger? Storstaden Genua finns ju i närheten, och vad jag minns var det en påtaglig skillnad på antalet pickniksugna italienska storfamiljer fredag-söndag jämfört med mitt i arbetsveckan. De höll sig dock mest till stränderna och byarna. Längre upp i bergen tyckte jag inte att det kändes störande tjockt med folk - obs med förbehållet att det nästan gått ett decennium sedan jag var där sist.
Men det kan inte hjälpas att Cinqueterre är omskrivet, välbesökt och "välordnat" på ett sätt som jag förstår att ni vill undvika. Är lite pionjäranda ett viktigt kriterium, skall ni definitivt satsa på Montenegro, där folk fortfarande är glada och nästan lite förvånade över att ni hittat dit ;)
 
Hej,
4 dagar är ju rätt kort. Jag skulle föreslå att flyga till München, åker tåg till Garmisch Partenkirchen. Därifrån kan man göra fina dagsturer. Zugspitze finns ju där, på toppen finns det nog snö kvar vid den tiden, men det finns andra leder rundomkring. En som jag minns är till Partnach klamm, mycket sevärt och inte svår.
Ett annat alternativ är att flyga till Salzburg, åker vidare med tåg söderut till Nationalparken Hohe Tauern eller till den mindre NP. "Gesäuse". Där är inte alls så många turister och i början av maj bör det inte vara något problem med snön heller.
Mvh.
Veni
 
Vi har nu bokat billigt flyg t/r till München 9-14 maj. Det känns lite enklare med München trots att resan förlängdes något. Montenegro kräver en mer seriös expedition vid ett annat tillfälle :)

Från München tänker vi köpa en "bayernbiljett" á 29 euro som gäller för oss båda. Antingen tar vi tåget till Garmin Partenkirchen och tar in på ett något B&B i Grainau eller så fortsätter vi till Salzburg. Det förstnämnda känns troligare just nu. Från Grainau gör vi antagligen dagsvandringar i omgivningarna kring Zugspitze (några "toppförsök" lär det väl inte bli vid den här tiden på året). Tillbaka till München den 13:e så hinner vi kolla in stan lite...

Vad tror ni kloka rådgivare om det?
 
Vi har nu bokat billigt flyg t/r till München 9-14 maj. Det känns lite enklare med München trots att resan förlängdes något. Montenegro kräver en mer seriös expedition vid ett annat tillfälle :)

Från München tänker vi köpa en "bayernbiljett" á 29 euro som gäller för oss båda. Antingen tar vi tåget till Garmin Partenkirchen och tar in på ett något B&B i Grainau eller så fortsätter vi till Salzburg. Det förstnämnda känns troligare just nu. Från Grainau gör vi antagligen dagsvandringar i omgivningarna kring Zugspitze (några "toppförsök" lär det väl inte bli vid den här tiden på året). Tillbaka till München den 13:e så hinner vi kolla in stan lite...

Vad tror ni kloka rådgivare om det?

Du väljer att hålla till på alpernas nordsida vilket jag inte gjort vid den tiden, men det hindrar inte att
du kan ha tur med vädret och få det hur bra som helst. Om du ändå skall in till Munchen så åk gärna dit innan vandringen och botanisera bland alla guideböckerna på Sportscheck eller Schuster så kan du få hur mycket vandringstipps som helst.
 
Hur högt upp i bergen tänker ni er? I början av maj och över trädgränsen är på de flesta håll risk för mycket kvarliggande (och även nyfallande) snö.

Edit:
läste nu att ni ville göra en "snäll" vandring, och tänkte då spontant på de lägre, sydliga utlöparna, t ex kring Gardasjön, som kanske kan vara hyfsat vandringsbara i maj. Det är bara norra halvan av sjön som ligger inne bland bergen, men där finns ett helt pärlband av fina gamla småstäder, troligen utan alltför mycket folk i maj. Malcesine i nordöst tycker jag är särskilt mysigt med sin lilla piazza - bor man där kan man njuta av vårblomningen nere vid sjön, för att sen ta linbanan 1650 m högre upp till toppen av Monte Baldo, där det finns många fina fast snälla vandringsleder.
Vid dåligt väder finns både Verona och Venedig inom en dagsutflykts räckhåll ;)
Närmsta flygplats som sagt Verona, sen Venedig och Milano, sen Bolzano och Innsbruck.
Finns mycket info på nätet.

Till Gardasjön går det bra att att ta sig via Bergamo, en mysig stad vars stadsnära flygplats trafikeras av Ryan Air. Därifrån går tåg och bussar till Gardasjön. Jag skulle också rekommendera den norra delen och den nordöstra delen av sjön. Vi tog linbanorna upp och det finns fina, men ganska branta turer där uppe. Vid ett tillfälle var vi där i maj (skulle ej vandra men tänkte åka upp ändå) runt första maj och det var då så kallt på toppen av Monte Baldo att vi inte rekommenderades att göra detta utan tjockare kläder och vandringskängor. Andra gången var vi där i september och då var det riktigt varmt även på toppen. Det var verkligen fint och trevlig fotomiljö!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.