Första fjällvandringen.

Hej Micke.

Läser din tråd med stort intresse då jag är i samma sits. Eller nästan iaf. Planerar å tänker men inget bestämt än, fast viljan finns!
Många bra inlägg!
När har ni planerat trippen?

Mvh
Beckis

Hej

Kul att du/ni är inne på samma spår. Vi har planerat att börja vandra sista veckan i juli. Vilken tripp har du tittat närmare på? Eller är det inget bestämt än så länge?

/ Micke
 
Det visste vi inte, är det reselakan som gäller?? Nu när jag ändå hookat upp några i tråden så tänkte jag fråga hur man löser vätskan/vatten på bästa sätt? Tur man med sig ett par liter ifrån stugan och sen fyller på i bäckar efter vägen eller hur fungerar det?

En flaska per person är bra om man skulle ta en väg där vattendrag inte dyker upp. Reselakan räcker gott och väl, det finns kuddar och filtar i stugorna. Så en 40l ryggsäck räcker gott och väl skulle jag säga.
 
Hej

Kul att du/ni är inne på samma spår. Vi har planerat att börja vandra sista veckan i juli. Vilken tripp har du tittat närmare på? Eller är det inget bestämt än så länge?

/ Micke

Håller på att bestämma nu om det ska bli av och senare isf vart. Är inne på nåt liknande som er eller nord Norge.
 
En flaska per person är bra om man skulle ta en väg där vattendrag inte dyker upp. Reselakan räcker gott och väl, det finns kuddar och filtar i stugorna. Så en 40l ryggsäck räcker gott och väl skulle jag säga.

Hej!

Tänk - Jag har vandrat i fjällen sedan jag var tio år (började alltså för 52 år sedan), och jag har aldrig någonsin burit vatten med mig. Vatten finns ju oftast i överflöd överallt, så jag dricker ur bäckar och sjöar. En kåsa lätt tillgänglig i ryggsäcken väger så gott som inget.

Detta gäller i Lapplands norra fjäll, Sarek, Padjelanta, Kebne, Abiskofjällen, som jag korsat på längden och tvären.
 
Det låter som en jättebra förstatur tycker jag! Och tro mig, det finns inget godare vatten än det som porlar i jokkarna! Ha en härlig tur!
 
Oxo förstagångs vandrare

Har under vintern läst allt om vandring här på Utsidan och känner mig redå. Det var en av mina bekanta som fick mig att tända till. Han är en av STF stugvärdar och har gett mig massor av tips. Vi är fyra personer och en hund som skall ut i juli. Det skall bli från Nikka till Vistas, Nallo, Singijohka mot toppstugårna, och som final opp till Sydtoppen. Har vi ork kvar skall vi även till Tarfala innan vi skall tillbaka till Nikka.
Vill tacka er alla som gett mig tips om mat, utrustning, fiske, terräng, vad och allt annat.
 
En flaska per person är bra om man skulle ta en väg där vattendrag inte dyker upp. Reselakan räcker gott och väl, det finns kuddar och filtar i stugorna. Så en 40l ryggsäck räcker gott och väl skulle jag säga.

Scenario: Någon bryter ett ben och blir immobiliserad samtidigt som det börjar snöa och positionen är över en mil från närmaste stuga. Hur ska ni lösa detta i vildmarken när ni inte har med vare sig sovsäck, bivacksäck eller stormkök? Sattelittelefon och mycket varm dryck samt bra kläder kanske. Annars kan det bli jobbigt att få hjälp i tid. Hur tänker ni som inte tar med och rekommenderar nybörjare att strunta i nödvändig nödutrustning? Sovsäck ska alltid med. Åtminstone en per lag. Fjällturer dödar ganska många människor helt i onödan.
 
Har ingen statistik men det har ju frusit ihjäl ett antal personer i ett vindskydd för några år sedan för att de bara skulle på dagstur och inte hade rätt utrustning. Ett ganska onödigt sätt att decimera felaktigt utövande av friluftsliv.
 
Ja säkerhetstänkande kan man dra hur långt som helst. Men håller man sig till leder med stugor så ser jag inte att man måste ha med sig det du säger Jan. Det kan dock vara bra om man tar med sig lite sunt förnuft. Vad som måste med elelr inte är ju en subjektiv bedömning ingen absolut sanning. För en del är det tält, sovsäck, liggunderlag, stormkök, värmefilt, satellittelefon och 3 extra middagar. För andra så är det en kortare lista. De flesta olyckor som skett har skett pga okunskap eller dumhet. Man har inte vetat om hur fjället fungerar, elelr man har helt enkelt inte ens velat veta om (dvs dumhet). Men lyssnar man på väderprognoser, tittar ut själv, vänder i tid och tar med sig det sunda förnuftet så ska det nog mycket till för att man ska dö på sommaren på tex Kungsleden mellan Singi och Abisko. Christian
 
En liten uppdatering om vad som hänt sen sist.

Jag och min sambo har kommit fram till och genom rekommendationer tagit ett beslut om att ett tält ska med. Turen kommer att vara densamma men vi kommer förmodligen bara ha 1 natt i Alesjaure istället eftersom den stugan verkar vara bäst komfort i utifrån den turen vi ska göra. Resterande nätter blir det tält. Det innebär en helt annan typ av planering av packning/mat osv, men det känns bara inspirerande.

Såhär långt har vi kommit i utrustningsväg:
Bergans 2 kompakttält
Lundhags V8 90 L
Haglöfs 60 Matrix
Lundhags Njeeru Leef
Haglöfs regnställ
kompass (silva någonting)
karta (tuvek)
hatt
strumpor/sockar
myggmedel

Jag tror det var allt i nuläget.

Snart börjar nedräkningen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.