Första fjällvandringen i sommar

Hej!

Du har redan fått många bra tips. Kan instämma i att Padjelantaleden är fin och bra att ha möjligheten att välja mellan tält eller stuga.

Till kameran är det nog enklast att köpa något eller några extrabatterier. Vid start och slutpunkter som t.ex. Ritsem finns det el men inte i fjällstugorna.

De flesta fjällvandrare brukar använda Trangia eller något annat lättare kök för matlagning. Menar du att göra upp en riktig eld så vet jag inte om det är tillåtet i t.ex. en nationalpark som Padjelanta. Men om man får det blir kanske ved ett bekymmer eftersom vissa delar är mer på kalfjället.

Lycka till med en lång härlig fjällvandring :)

/Anna
 
Jag antar att du är medveten om att du måste bära med dig all mat och allt du kan tänkas vilja ha om du går i Sarek. Finns inga ställen att handla något. Mao, ju längre tur desto tyngre packning, bara en tanke eftersom du skulle vara ute en längre tid.

Går du tex Kungsleden som också är väldigt fin så har du möjlighet att skaffa proviant i ett antal stugor längs rutten. Jag skulle rekommendera att gå från Abisko till Kebne, du kan stanna till någon dag extra i Alesjaure och Sälka för utflykter i området samt att det finns massor av varianter när du väl kommer till Kebne.

Det kan vara en lagom start på fjällvandring, speciellt när du går ensam första gången.

Lycka till, du kommer inte ångra dig.
 
Håller med om att gå Kungsleden innan Sarek o andra leder som inte är så mycket folk på.
sedan är jag själv en solotyp.
ut o njut.
 
Kloka råd! Har bestämt mig för att börja med kungsleden. Jag vet att unga tjejer i min ålder kan vara lite naiva, just därför får jag se upp så jag inte blir ännu en fjällvandrare som kommer bort eller dör pga dumdristighet. Svårt att vara kritisk och granska sina egna drömmar och döma om de är realistiska eller ej. Sarek är nog lite overkill då jag ännu inte kan passa en karta. Så tack för att ni talade förnuft i mig.
 
Kloka råd! Har bestämt mig för att börja med kungsleden. Jag vet att unga tjejer i min ålder kan vara lite naiva, just därför får jag se upp så jag inte blir ännu en fjällvandrare som kommer bort eller dör pga dumdristighet. Svårt att vara kritisk och granska sina egna drömmar och döma om de är realistiska eller ej. Sarek är nog lite overkill då jag ännu inte kan passa en karta. Så tack för att ni talade förnuft i mig.

kungsleden är jättefint att gå. du har en fin upplevelse framför dig! när du väl är ute och har traskat ett tag på den och du börjar få kläm på hur du funkar i fjällen och hur vindarna känns kanske du får lust att göra en avstickare. det finns stugor lite här och där i kringelikrokarna runt kungsleden, så du har valmöjligheter utan att du behöver tumma på säkerheten.

hör med stf, eller kolla deras webb: www.svenskaturistforeningen.se.

även om du tältar kan det vara bra att hälsa på stugvärdarna i de olika stugorna - skulle det mot förmodan hända dig något är det bra om det inte var en hel vecka sedan någon såg dig senast.
 
hejsan rödaräv
helt rätt.
det ska vara skojsigt och avstressat på fjället annars finns det risk att man tappar sugen och kanske rent av lägger ut prylarna på blocket vid hemkomsten, ;)

att räkna in planerandet och transporten som en del av äventyret och då även försöka att ta även det utan stress brukar vara en god ide...
vänligen nils
 
Kloka råd! Har bestämt mig för att börja med kungsleden. Jag vet att unga tjejer i min ålder kan vara lite naiva, just därför får jag se upp så jag inte blir ännu en fjällvandrare som kommer bort eller dör pga dumdristighet. Svårt att vara kritisk och granska sina egna drömmar och döma om de är realistiska eller ej. Sarek är nog lite overkill då jag ännu inte kan passa en karta. Så tack för att ni talade förnuft i mig.

Ingen av oss som har avrått dig i denna tråd vill som sagt missunna dig Sarek, utan vår poäng är att du under en längre tid bygger upp en erfarenhet som på sikt gör att du känner dig redo för en Sarektur. Citatet ovan visar på en mogenhet och en självinsikt hos dig som jag önskar att fler hade.

Hoppas du får en trevlig tur på Kungsleden!

/Mats
 
Kloka råd! Har bestämt mig för att börja med kungsleden. Jag vet att unga tjejer i min ålder kan vara lite naiva, just därför får jag se upp så jag inte blir ännu en fjällvandrare som kommer bort eller dör pga dumdristighet. Svårt att vara kritisk och granska sina egna drömmar och döma om de är realistiska eller ej. Sarek är nog lite overkill då jag ännu inte kan passa en karta. Så tack för att ni talade förnuft i mig.

Man ska inte lyssna för mycket på folk på internet. Du känner säkert dig själv och dina eventuella begränsningar bättre än någon annan person från ett internetforum. Det är ovanligt med allvarliga olyckor i Sarek trots att det rör sig en hel del folk där, även folk helt utan tidigare fjällvana får fina upplevelser.

Hoppas du hittar någon trevlig tur iaf :)
 
Man ska inte lyssna för mycket på folk på internet. Du känner säkert dig själv och dina eventuella begränsningar bättre än någon annan person från ett internetforum. Det är ovanligt med allvarliga olyckor i Sarek trots att det rör sig en hel del folk där, även folk helt utan tidigare fjällvana får fina upplevelser.

Hoppas du hittar någon trevlig tur iaf :)

Det är just den här attityden som jag vänder mig mot och som har blivit allt vanligare här på Utsidan. Jag tycker att det är direkt oansvarigt av dig.

Här talar vi om en person som enligt egen utsaga aldrig har fjällvandrat tidigare och inte känner sig jättehemma på karta/kompass och som i sitt originalinlägg talar om att vandra ensam. Då ska man f-n inte komma och säga att Sarek inte är några problem. Sarek är fantastiskt, men som förstagångsområde utifrån personens erfarenheter är det direkt olämpligt.

/Mats
 
Det är just den här attityden som jag vänder mig mot och som har blivit allt vanligare här på Utsidan. Jag tycker att det är direkt oansvarigt av dig.

Här talar vi om en person som enligt egen utsaga aldrig har fjällvandrat tidigare och inte känner sig jättehemma på karta/kompass och som i sitt originalinlägg talar om att vandra ensam. Då ska man f-n inte komma och säga att Sarek inte är några problem. Sarek är fantastiskt, men som förstagångsområde utifrån personens erfarenheter är det direkt olämpligt.

/Mats

Det är det som är charmen med forum, att folk har olika uppfattning om saker och ting :) Därför ska man inte ta forum på för stort allvar heller. Fast jag är iofs ganska övertygad i min uppfattning i denna frågan, baserat på egna och vänners upplevelser.
 
Passar på att bjuda på lite vandringsinspiration inför sommaren; http://vimeo.com/28373360

Liknande vandringsturer i Sarek som jag tycker lämpar sig för solovandring är Stortoppen via den nästintill sprickfria glaciären från nordöst och/eller travers över kant- och gavelberget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.