Första ensamvandringen, förslag?

Oi!

Första veckan i september tänkte jag göra min första ensamvandring i fjällen. Är fjällvan men inte särskilt sugen på större äventyr än att tillbringa några dagar själv på fjället. Hade tänkt bo i stugor (vilket jag aldrig gjort förut), men det är nog förhandlingsbart egentligen. Frågan som återstår är dock: vars ska jag? Har kollat lite på jämtlandsfjällen och trakterna runt Hemavan/Ammarnäs, men jag har inte bestämt mig för nåt. Miljömupp som jag är vill jag ju egentligen ta tåget, men det verkar bli billigare att flyga till vissa ställen ändå...

Tips? Förslag? Förmaningar? Pekpinnar?

Tacksam för det mesta.
 
Hej!
En av mina första ensamvandringar gjorde jag i Jämtlandsfjällen. Dit funkar bra att resa med tåg. Om Enafors är startpunkten kan man dessutom börja gå direkt utan någon mera busstransport. Men det förutsätter tält, annars blir det kanske väl långt /till Blåhammaren)
Storulvån och Vålådalen är andra utgångspunkter, då får man åka buss en bit först, kan behöva förbokas.
Från Storulvån kommer man lite snabbare upp på fjället, från Vålådalen är det skog i början.
Jag tycker det är väldigt trevligt att vandra i Jämtlandsfjällen.

Förmaningar och pekpinnar får du inga av mej, det kommer nog andra i din närhet att ge dej så det räcker... Jag tycker varken att det är oansvarigt eller farligt att vandra ensam! Däremot ofta väldigt skönt!

Lycka till med planeringen och God Tur!
Hälsn. BrittMarie
 
Senast ändrad:
Oi!

Första veckan i september tänkte jag göra min första ensamvandring i fjällen. Är fjällvan men inte särskilt sugen på större äventyr än att tillbringa några dagar själv på fjället. Hade tänkt bo i stugor (vilket jag aldrig gjort förut), men det är nog förhandlingsbart egentligen. Frågan som återstår är dock: vars ska jag? Har kollat lite på jämtlandsfjällen och trakterna runt Hemavan/Ammarnäs, men jag har inte bestämt mig för nåt. Miljömupp som jag är vill jag ju egentligen ta tåget, men det verkar bli billigare att flyga till vissa ställen ändå...

Tips? Förslag? Förmaningar? Pekpinnar?

Tacksam för det mesta.

Jag vandrade ensam för första gången på Artfjället. Det är lättillgängligt, men samtidigt ensligt. Jag strövade omkring från ett basläger i Sattasvierra (tror jag det hette). Det var en trygghet att veta att Blå vägen endast låg en halv dagsmarsch bort. Samtidigt var jag helt allena på fjället. En bra mix för en första ensamvandring.

Kan rekommenderas!
 
Skriver under på tjonssons förslag. Men - inga stugor i sikte.

Jag tycker annars att du gott kan vara naturmupp och ta tåget. Här är mitt (korta) förslag.

Tåg till Abisko.
Dag 1 till Abiskojaurestugan.
Dag 2 till Unna Allakasstugan.
Dag 3 till Stuor Kärpel (ingen riktig fjällstuga, men ett "vindskydd", litet hus)
Dag 4 In i Hoiganvaggi, över bergen till Gorsavaggestugan.
Dag 5 till Låktatjåkkastugan. Underbar mat, bastu, fullständiga rättigheter.
Dag 6 leden genom Måndalen. Ta liften ner till Abisko.
Tåg hem.

Ännu kortare?
Abisko - Abiskojaure - Gorsavagge - Låktatjåkka - Abisko.
Det ger utrymme för ett par dagsutflykter.
Utflykt 1: Dagstur längst in i Gorsavagge - till glaciären. Vacker omgivning.
Utflykt 2: Från Låktatjåkka till Kärkevagge. Känner du inte till det? Bildgoogla på namnet. Du kommer att längta dit.

HåkanF
 
Ammarnäs - Hemavan

Jag skulle rekommendera att ta bussen till Ammarnäs(går bland annat från Umeå) och vandra Kungsleden till Hemavan. Därifrån bussen hemåt igen. Det är ett vackert och lättvandrat alternativ som jag tror är perfekt som första ensamtur. Sträckan är väl totalt ca 7-8 mil lång och det finns stugor att ta in på med lagom avstånd.
 
Jeg ser at du er vant å gå i fjellene, og et alternativ er å prøve de norske fjellene og hyttene vi har. Hvis du er medlem i STF er det myye billigere på de norske hyttene, og jeg synes de er triveligere også.

Hvis du tar bussen litt lenger enn Hemavan, så kommer du til Umbukta. Derfra kan du gjøre både en kort og flere lange turer. Den korte er til Sauvasshytta, derfra til Kaldvasshytta og tilbake til Kåtaviken. De lange går Nordkalottleden enten sørover mot Hattfjelldal eller nordover mot Saltfjellet. Hyttene til HT, RT og BOT koster bare fra 75 til 100 NOK pr natt.

Jeg har gått mye på vinteren på nordsiden av Umbukta. Hvis det er noe der du lurer på så bare spør. Du trenger bare DNT sin standard nøkkel til alle hyttene, som SFT-medlem får du den for 100 kroner tror jeg.

Et siste forslag er å gå i "mitt" område som er Salten. Da tar du enklest bussen mellom Skellefteå og Bodø (Silverexpressen) Planleggingskart finner du her http://www.friluftskart.salten.no/ Zoom deg inn og klikk på hytter og stier, så finner du alt du trenger å vite utenom været. I dette området er jeg brukbart kjent, så bare ta kontakt hvis det blir aktuellt.
/Otto
 
...
Dag 1 till Abiskojaurestugan.
Dag 2 till Unna Allakasstugan.
Dag 3 till Stuor Kärpel (ingen riktig fjällstuga, men ett "vindskydd", litet hus)
Dag 4 In i Hoiganvaggi, över bergen till Gorsavaggestugan.
Dag 5 till Låktatjåkkastugan. Underbar mat, bastu, fullständiga rättigheter.
Dag 6 leden genom Måndalen. Ta liften ner till Abisko.
...
HåkanF

I September är man nog rätt ensam på denna turen (framför allt dag 4) och du kan inte räkna med mobiltäckning. Se till att lämna färdbeskrivning eller låt bli att råka ut för nåt...

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...