Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp

Hej, jag letar efter leder som jag kan ta mig an själv som första gången ensamvandrare. JAg har läst lite vad andra skriver här på forumet innan såklart. Det första är ju att komma till platsen och veta att jag kan ta mig därifrån på något sätt.

Det som har varit aktuella är.

Förslag 1:
Nikkaloukta - Kebnekaise
nikka.jpg


Jag har gått till singi förut så jag tänkte ta biten mellan singi och kebnekaise sist och ta hellikopter till nikkaloukta. Eventuellt gå upp til Tarafala.
Någon som har något att säga om det leden?

Förslag 2: Abisko - Alesjaure - Vistas - Nikkaloukta
abiskonikka.jpg


Förslag 3:
Kebnekaise (via hellikopter) till Vakkotavara

Förslag 4:
Ammarnäs - Hemavan

Jag vill tälta själv och så vill jag kunna ta fly eller nattåget tillbaka till stockholm.
Om någon har något fint förslag så dela gärna med dig
 
Ammarnäs-Hemavan är en trevlig och lätt tur och kan kryddas med en avstickare upp till Sytertoppen.
Däremot går det inga tåg vare sig till A-näs lr H-avan. Dit kommer man med buss. Så på det sättet går ditt alt.4 bort om du bara ska åka tåg.
 
Ammarnäs-Hemavan är en trevlig och lätt tur och kan kryddas med en avstickare upp till Sytertoppen.
Däremot går det inga tåg vare sig till A-näs lr H-avan. Dit kommer man med buss. Så på det sättet går ditt alt.4 bort om du bara ska åka tåg.

Jag har sett att lapplandspilen har en nattbuss som passa bra om man ska till hemavan, fast jag har inget aning om hur man tar sig från ammarnäs till stockholm, eller tillbaka till amarnäs.
 
Jag har sett att lapplandspilen har en nattbuss som passa bra om man ska till hemavan, fast jag har inget aning om hur man tar sig från ammarnäs till stockholm, eller tillbaka till amarnäs.

Har just undersökt.

Ammarnäs, Sorsele, Storuman, Umeå är den bussresa du får göra (byte vid varje ort).

Själv så blev det tåg+buss till Ammarnäs och sen flyg hem från Hemavan

Christian
 
Varför inte natttåg till Gällivare sedan buss till Ritsem och båt över till Ahkka följ sedan Sarvesvagge för att sedan gå mot Saltoluokta fjällstation. Ta sedan bussen från Kebnats till Gällivare och avsluta med tåg hem.

Sträckan mellan Ahkka och Saltoluokta kan du bestämma själv beroende på vilken kondis du har, men sju dagar ska inte vara några problem.

Lycka till.
 
kan ju alltid gå mellan riksgränsen och abisko i ett U: Beroende på tid och spring i benen rundar du vid Alesjaure eller Nallo.
Nån som gått ett U på delvis norska sidanfrån riksgränsen till katterat ner till Unna allakas och upp till riksgränsen? Borde passa ganska bra det oxå...
/Peter
 
Förslag 1 är en trevlig tur som man klarar på sju dagar. Den är inte alltför tung och har inga speciellt svåra passager, vilket ju är bra om man går ensam. Området kring Vistas-Nallo är väldigt vackert.

Förslag på dagstur vid Nallo är att gå upp på Sielmatjåkka.

Passa på att göra en avstickare in till Unna Räita-stugan när du går sträckan Nallo-Sälka, det hinner man på en dag.

Sälka-Singi-Kebnekaise är inte två heldagsetapper utan snarare en och en halv. Alltså blir det två rätt lätta dagar eller så tjurar man på och går Sälka-Kebnekaise på en dag om man har bråttom.
 
Hej,

Ska själv vandra U:et i slutet av Augusti. Start i Katterjåkk, sedan Unnas Allakas, Alesjaure, Vistasvagge, svänger upp mot Mårmapasset, sedan via Lapporten tillbaka till Abisko. Det blir runt 7 dagar. Enkelt att komma till och från med natt tåget from Stockholm.

Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.