Förslag på vandring i Sarek?

Helt plötsligt fick jag upp intresset för fjällvandring, och jag känner att i sommar så måste jag bara hinna med att pröva på det. Det finns dock ont om tid och jag är ung, klen, tjej och relativt otränad, så jag och min pappa (som har fjällvandrat ett antal ggr) tänkte ge oss upp med bilen till Sarek och göra en kort pröva-på-runda.

Kan någon rekommendera en liten tur på några dagar? Vi har tält så vi behöver inga stugor och ingen markerad led egentligen heller. Men utgångspunkten ska kunna nås med bil (om båtresor osv tillkommer gör inte så mycket, bara det är hyfsat lätt att ta sig dit). Helst vill vi undvika ställen där alltför många vandrar och dessutom få uppleva vacker natur och fina vyer.

Det här kommer alltså inte att bli en stor grej utan bara för att jag ska få pröva på om jag tycker om det och om jag orkar. Någon som har förslag på hur vi kan gå?
 
Det är svårt att hinna med Sarek under en kort pröva-på-tur eftersom de flesta anmarscher tar minste en dag. Det snabbaste sättet jag kan komma på är att ta sig till Aktse via bil, fyrhjuling och båt. Det sättet att ta sig in till Sarek finns beskrivet i en annan tråd på utsidan. Du kommer då fram till Aktse men kan även få båtskjuts in i Sarek och Rapadalen. Om du tar den vägen in till Sarek passa på att ta en tur upp på Skierfe.

Lycka till!
 
Det är svårt att hinna med Sarek under en kort pröva-på-tur eftersom de flesta anmarscher tar minste en dag. Det snabbaste sättet jag kan komma på är att ta sig till Aktse via bil, fyrhjuling och båt. Det sättet att ta sig in till Sarek finns beskrivet i en annan tråd på utsidan. Du kommer då fram till Aktse men kan även få båtskjuts in i Sarek och Rapadalen. Om du tar den vägen in till Sarek passa på att ta en tur upp på Skierfe.

Lycka till!

Kan man inte komma till Kvikkjokk helt med bil då? Jag har hört att folk har vandrat därifrån upp mot Vallevare genom Vallevágge och sedan tältat intill sjön vid Habres. Tror ni att det går att göra en liten runda där i trakterna och sedan ta sig ut på kungsleden för att komma tillbaka till Kvikkjokk? Eller blir det svårframkomligt någonstans? Annars tror jag att en sån liten tur skulle vara perfekt nämligen som en försmak på fjällvandringen nästa sommar. :)

Edit: Kom på att detta inte ligger i Sarek, men så länge det är vackert gör det inte så mycket.
 
Senast ändrad:
Attt gå upp på Prinskullen och vidare Vallevagge går alldeles urmärkt.Fin tur med mycket fjällkänsla och fina vyer när du kommit upp för backen.
Att göra som jag senast gjorde,gå runt Valleberget går ju,men det är mycket vide och blockterräng att passera på kanten mot Tjuoltadalen.
 
Ett förslag

Mmm.. som sagt är det lite knepigt att göra en liten rundtur i Sarek. Men till Kvikkjokk kommer man enkelt med bil och det finns en stor parkering alldeles bredvid fjällstationen där leden börjar. Ett alternativ om man vill in i Sarek är att gå mot Pårek sameviste (se stigen på fjällkartan BD10), man följer Kungsleden en bit och sedan viker man av mot Pårek. Det är myckt skog till en början och det tar en full dagsmarch innan man når kalfjället (eller två om man tar det lugnt). Men jag tycker faktiskt att det är jäkligt fint där. Tex sjöarna Stuor- och Unna Tata ligger fint med utsikt mot bergen och fina lägerplatser. Gränsen in till Sarek går strax efter sjöarna. Hur som helst så når man kalfjället strax efter samevistet och man har hela tiden Pårtemassivet i blickfånget. Är det bara ok väder så är det superfina vyer.

Man kan tälta högre upp längs Kaskakårsåjåkåtj och ha en utmärkt vy ner mot Pårekslätten och skogarna ner mot Kvikkjokk.

Sen kan man runda Stuor Jerta via passet mellan denna och Pårektjåkkå och komma ner i dalen Kåtokvagge. Här har man återigen en jättefin vy mot Piellorieppemassivet samt mot Sarks största glaciär Pårtejiekna (sorry om jag blandar ihop lulesamiska och nordsamiska och allt vad det är, jag är kass på detta). Fina tältplatser finns tex i närheten av renvaktarstugan (se kartan).

Vidare kan man nu ta sej över Ivarlahko ner mot Kungsleden och Pårtestugan. Sen är det en dagsmarch tillbaka till Kvikkjokk.

Skulle tro det tar 4-5 dagar allt som allt och då har ni ju fakiskt varit inne i Sarek.


hittade ett par andra förslag här, och om ni tar "alternativ 2" (se tråden) så behöver ni inte börja och sluta vandringen på samma ställe även om ni har bil.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51114&highlight=Suorva



Lycka till!
/B
 
Angående alt 2 som Jokkmokk tipsar om i trådlänken ovan så skulle jag rekommendera att ta den från andra hållet, dvs Suorva - Pielaslätten - Pastavagge - Rinim - Sitojaure - Saltoluokta. Anledningarna är att det är bra mycket trevligare att avsluta i Salto än i Suorva samt att man har en fantastisk sikt mot Äpar-massivets taggiga kamlinjer när man går in från Suorva. 5 dagar skulle jag säga är lagom för den turen.

Björns alternativ via Pårek är också fint. Vid renvaktarstugan har man en fantastisk vy mot Pårtemassivet.
 
Hmm... nu fick jag lite beslutsångest. Men Nordbjörns tur låter dock väldigt lockande.

Vi kommer alltså att åka från Stockholm på en lördag, övernatta på vägen och vara framme i Kvikkjokk på en söndag. På måndagen kommer vi kunna påbörja vandringen. Skulle det här alltså fungera för mig (som är relativt otränad och nybörjare) och min ganska vältränade pappa:

Måndag: Kvikkjokk - Någonstans på vägen till Pårek
Tisdag: Någonstans på vägen till Pårek - Kaskakårsåjåkåtj
Onsdag: Kaskakårsåjåkåtj - Stuor Jerta - Kåtokvagge (Jag hittar ingen renvaktarstuga på kartan? Ligger den i början av dalen?)
Torsdag: Kåtokvagge - Ivarlako - Pårtestugorna
Fredag: Pårtestugorna - Kvikkjokk

Sedan blir det hemresa på lördag och söndag till Stockholm.
 
Låter fint

Hmm... nu fick jag lite beslutsångest. Men Nordbjörns tur låter dock väldigt lockande.

Vi kommer alltså att åka från Stockholm på en lördag, övernatta på vägen och vara framme i Kvikkjokk på en söndag. På måndagen kommer vi kunna påbörja vandringen. Skulle det här alltså fungera för mig (som är relativt otränad och nybörjare) och min ganska vältränade pappa:

Måndag: Kvikkjokk - Någonstans på vägen till Pårek
Tisdag: Någonstans på vägen till Pårek - Kaskakårsåjåkåtj
Onsdag: Kaskakårsåjåkåtj - Stuor Jerta - Kåtokvagge (Jag hittar ingen renvaktarstuga på kartan? Ligger den i början av dalen?)
Torsdag: Kåtokvagge - Ivarlako - Pårtestugorna
Fredag: Pårtestugorna - Kvikkjokk

Sedan blir det hemresa på lördag och söndag till Stockholm.



Låter som en bra tidsplan. Stugan ligger nära bron över Kåtokjåkkå.

Alltså jag gillar inte att överdramatisera det här med fjällvandring, men det är klart att det tar på krafterna att gå den här typen av dagsturer som en sån här vandring innebär. Jag kan bara rekomendera att ta det lugn och ta god tid på er (låt inte farsan dra upp ett för högt tempo ;) ) . Sen är det bra att "träna" lite innan avfärd. Vad som menas med att träna eller fysiskt förbereda sej inför en fjällvandring finns det nog lika många åsikter om som det finns fjällvandrare. Att ha hyfsat flås skadar såklart inte, men att löpträna 5 km hemma i joggingspåret eller att gå 8-9 timmar med packning i obanad terräng är inte jämförbart. Men om man packar sin utrustning och ger sej ut i skog och mark med dom skor/kängor som man avser använda under vandringen så kan man i alla fall få en känsla för vad det innebär. Prova några gånger, börja med nån mil, öka kanske sedan till ett par mil. Ta med massäck och njut av färden. Det behöver inte gå fort.

Ett råd är att packa så lätt du kan, ta inte med en massa onödiga prylar. Det är lätt gjort att dra på sej belastningsskador i ex knän när det går uppför i flera timmar och packningen väger mycket mer än man är van vid.

Förresten, köp/låna Grundstens bok "På fjälltur, Sarek". Där står denna sträcka beskriven (plus massor med annan bra info för Sarekvandrare). Nästan ett måste :)
http://www.bokus.com/b/9789172976658.html?pt=search_result


/B
 
Låter som en bra tidsplan. Stugan ligger nära bron över Kåtokjåkkå.

Alltså jag gillar inte att överdramatisera det här med fjällvandring, men det är klart att det tar på krafterna att gå den här typen av dagsturer som en sån här vandring innebär. Jag kan bara rekomendera att ta det lugn och ta god tid på er (låt inte farsan dra upp ett för högt tempo ;) ) . Sen är det bra att "träna" lite innan avfärd. Vad som menas med att träna eller fysiskt förbereda sej inför en fjällvandring finns det nog lika många åsikter om som det finns fjällvandrare. Att ha hyfsat flås skadar såklart inte, men att löpträna 5 km hemma i joggingspåret eller att gå 8-9 timmar med packning i obanad terräng är inte jämförbart. Men om man packar sin utrustning och ger sej ut i skog och mark med dom skor/kängor som man avser använda under vandringen så kan man i alla fall få en känsla för vad det innebär. Prova några gånger, börja med nån mil, öka kanske sedan till ett par mil. Ta med massäck och njut av färden. Det behöver inte gå fort.

Ett råd är att packa så lätt du kan, ta inte med en massa onödiga prylar. Det är lätt gjort att dra på sej belastningsskador i ex knän när det går uppför i flera timmar och packningen väger mycket mer än man är van vid.

Förresten, köp/låna Grundstens bok "På fjälltur, Sarek". Där står denna sträcka beskriven (plus massor med annan bra info för Sarekvandrare). Nästan ett måste :)
http://www.bokus.com/b/9789172976658.html?pt=search_result


/B

Tack så jättemycket för hjälpen och ett bra boktips! :) Och visst förstår jag att det är fysiskt ansträngande med en fjällvandring, men pappa tar tältet och alla tunga grejer (hehe...) så min ryggsäck borde inte bli så extremt tung i alla fall.

Men vilka muskler är det egentligen man belastar mest vid en sån här vandring? Jag vet till exempel att jag har ganska starka lår/vadmuskler på grund av jogging, men kan få problem problem med för svaga vrister ibland. Jag tror inte heller att jag har så stark rygg, men anstränger man ryggmusklerna?

//Nina
 
Kanske nån fysiolog kan ge ett bättre svar. Man kan bli lite trött i ländryggen när man går långt, men det är bara att sätta sej ner och vila ett tag. Om jag får träningsvärk när jag vandrar så är det alltid i benen (lår och vader), så jag antar att det är dessa man anstränger mest.

/B
 
Kanske nån fysiolog kan ge ett bättre svar. Man kan bli lite trött i ländryggen när man går långt, men det är bara att sätta sej ner och vila ett tag. Om jag får träningsvärk när jag vandrar så är det alltid i benen (lår och vader), så jag antar att det är dessa man anstränger mest.

/B

Okej, då borde det ju gå ganska bra för min del.

Tack för alla svar!

//Nina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...