Förslag på vandring i Sarek?

Vad är det som gör Sarek så lockande?

Det verkar som om du aldrig vandrat. Jag kan förtå att Sarek hägrar för det kan vara helt otroligt fantastiskt när det visar sig från sin bästa sida. Man samtidigt kan det verkligen vara pest och pina. Om det nu är så att du är oerfaren och vill pröva på varför inte lättare fjäll. Jämtland-Härjedalen eller kanske sydligaste Lappland. Om du vill ha lite häftigare fjäll är trakterna kring Abisko att rekommendera eftersom man snabbare kommer upp till dem.

Spara pärlan Sarek tills du vet att du tycker om fjällvandring och tills du kan lägga 10-14 dagar på en större upplevelse.
 
Vad är det som gör Sarek så lockande?

Det verkar som om du aldrig vandrat. Jag kan förtå att Sarek hägrar för det kan vara helt otroligt fantastiskt när det visar sig från sin bästa sida. Man samtidigt kan det verkligen vara pest och pina. Om det nu är så att du är oerfaren och vill pröva på varför inte lättare fjäll. Jämtland-Härjedalen eller kanske sydligaste Lappland. Om du vill ha lite häftigare fjäll är trakterna kring Abisko att rekommendera eftersom man snabbare kommer upp till dem.

Spara pärlan Sarek tills du vet att du tycker om fjällvandring och tills du kan lägga 10-14 dagar på en större upplevelse.

Mina föräldrar har vandrat i Sarek några gånger, så jag har fått höra deras historier och sett deras bilder. Det är väl att det verkar så mäktigt som gör mig sugen, antar jag. Anledningen till att jag ville till Sarek är att vi ska göra en "riktig" fjällvandring nästa år, och om jag får se Härjedalen eller något liknande nu så kanske jag inte kommer tycka att det var lika häftigt.

Och jag tycker faktiskt inte att det finns något att "spara" med Sarek, så vi ska iväg imorgon med tåget till Kvikkjokk. Vädret ser ju inte så lovande ut, men det blir väl en upplevelse i alla fall. :)
 
Och jag tycker faktiskt inte att det finns något att "spara" med Sarek, så vi ska iväg imorgon med tåget till Kvikkjokk. Vädret ser ju inte så lovande ut, men det blir väl en upplevelse i alla fall. :)

Pga trasigt bredband hann jag inte önsak dig lycka till. När du läser det här så hoppas jag att du haft det bra. Berätta gärna vad det blev för tur och hur det var.
 
Pga trasigt bredband hann jag inte önsak dig lycka till. När du läser det här så hoppas jag att du haft det bra. Berätta gärna vad det blev för tur och hur det var.

Ja nu är jag hemma igen, jättenöjd och glad! :)

Vi startade som sagt i Kvikkjokk på söndagen (runt klockan 3), gick kungsleden norrut och svängde sedan av mot Pårek och tältade mitt i skogen, en bit efter sjön Stuor Tata. Ett ganska dåligt val eftersom granskogen var riktigt tät där plus att det var långt till närmaste vattendrag, men det funkade, dock utan utsikt alls vilket var lite tråkigt.
På måndagen fortsatte vi mot Pårek och kom ÄNTLIGEN ut ur spenaten vilket var riktigt skönt. Dock var vår karta över 20 år gammal (!) så vi lyckades på något sätt ta en stig västerut som inte fanns på vår karta. Det blev en ganska lång omväg och vi kom aldrig till stugorna i Pårek, men hittade ett par med ny karta som visade oss hur vi måste ha gått fel. Vi gick då bort från stigen, rakt mot Kaskakårsåjåkåtj, vadade över och tältade intill med jättefin utsikt. :)
På tisdagen gick vi upp mot Stuor Jerta, med Pårektjåkkå till vänster om oss. Vi råkade dock komma väldans högt upp där det var stenigt, så vi gick ner mot sjöarna och tältade någonstans runt Vaikanjåkåj, med riktigt fin utsikt igen och mycket renar.
På onsdagen gick vi över Ivarlako, en fin vandring om det inte hade regnat hela tiden och om inte min mammas dumma Goretex-jacka hade läckt igenom! Det fanns inte en torr fläck på hela mig, vilket inte var särskilt bekvämt. Vi tältade en bit ifrån Faunåive och Huornatj, med fin utsikt igen.
På torsdagen var vi tvungna att gå ner på kungsleden i spenaten igen, men lyckades ändå hitta en ganska bra tältplats i början av sjön Stuor Tata.
På fredagen hade vi lätt kunnat gå till Kvikkjokk, men vi ville inte sova där utan tältade i skogen en bit ifrån, och gick på lördagen den sista biten (45 minuter).

Det blev en riktigt häftig upplevelse måste jag säga. Erfarenheterna är väl att vi skulle orkat gå mycket längre än vi gjorde vissa dagar, så dagsetapperna kan gott göras längre. Dessutom spenderade vi en massa tid nere i skogarna vilket var synd, nästa gång funderar vi på Padjelanta och att se till att komma diekt ut på fjället istället, och dessutom vara ute lite längre, kanske 10 dagar. Men det här blev en jättebra nybörjarvandring och jag är supernöjd! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.