Förslag på solotur, sista halvan av juni?

Hejsan!

Söker förslag på trevliga soloturer att göra den här tidsperioden...
Har viss fjäll-erfarenhet från min ungdom, i Arjeplog-trakterna.

Har varit inne på Kiruna/Abisko, men är lite orolig att det kommer vara otrivsamt kallt i juni.
Kanske kan göra en liten lista på önskemål:

* Solo-vänlighet (nära till hjälp etc, gärna viss mobiltäckning)
* Inte för mycket folk (kungsleden känns väldigt ospännande t ex)
* Goda väderutsikter
* Snälla vad (har ingen erfarenhet)
* Möjlighet att gå utanför leder, utan större risker
* Gärna tältning

Sammanfattningsvis något trivsamt, men ändå ingen tråkig förutsägbar McHike.
 
Min spontana tanke är att du nog inte ska allra längst upp i fjällkedjan om du vill både ha snälla vad och gå i andra halvan av juni (som är rätt tidigt), och gå utanför lederna (där det inte finns broar).

På hög höjd är det kallare och snön ligger kvar längre och snösmältningen sker inte nu utan vårfloden kommer mer i Juni än i Maj..

Så nått lite mer låglänt område kanske kan vara tipset..
 
Jag gjorde en trevlig solotur i rogenområdet i höstas. Borde fungera bra även tidigt.
Inga vad som inte kunde undvikas. Stugor och leder finns, men kan också undvikas.

Inte så alpint för all del, men vacker natur.
 
Jämtland borde också fungera bra. Jag gjorde en 6-dagars solotur Kläppen-Enafors kring midsommar för ett par år sedan. Jag hade tält och det var inga större problem att undvika de största fjällstationerna och de mest trafikerade ledsträckorna, dessutom är det lite off-season denna tid. I det stora hela mötte jag ganska få vandrare och under bestigningen av Helagsfjället och Sylarna (i nysnö = mycket vackert) var jag helt ensam. Rekommenderas!

Visst kan man tycka att de mest frekventa lederna i Jämtland är "ospännande" men du behöver verkligen inte följa dessa, särskilt inte om du har tält. I övrigt tycker jag att området stämmer bra i på dina önskemål utom möjligen beträffande "goda väderutsikter". Men det gäller nog hela fjällkedjan :)

//Björn
 
Jämtlandsfjällen

Hejsan,

Håller med Björn. Så tidigt som andra halvan av Juni skulle även jag rekommendera Jämtlandsfjällen. Några mängder med folk behöver du absolut inte oroa dig för, så tidigt kommer det till stora delar bara vara du och renarna i fjällen. Enda området där det kanske kan vara lite folk skulle vara runt Jämttriangeln (Storulvån - Sylarna - Blåhammaren) och kanske Helags.

Mitt personliga favoritområde i Jämtland är Lunndörrsfjällen och där skulle jag bli överraskad om du träffar på en enda människa om du går lite bortanför lederna. Bland annat är Storådörren helt magnefik, men hela området är fint. Som vanligt i fjällen finns det inte mobiltäckning överallt, men på många ställen funkar det.

/ Stefan
 
Ok tackar!

Jämtland verkar ju bra och fint. Det var nån som sa att alla sveriges björnar bor där, men det kanske inte är något att bry sig om.

Blev lite nojjig när jag läste om incidenter med björnar i USA, där ungefär hälften handlar om solo/dubbel-vandrare som dragits ur tälten på natten... hehehe.
 
Då får du ha stor tur :)

Hejsan,

Jo visst finns det gott om björn i Jämtland, men efter att ha vandrat och åkt skidor i området ett gäng dagar per år sen jag var liten knatte (första långturen 1974..) har jag aldrig haft turen att få se björn där. Så risken att du ska få se björn är (tyvärr?) minimal, framförallt då jag har svårt att tro att björnen söker sig upp på fjället så tidigt på säsongen. Borde inte finnas något för dom att äta uppe på kalfjällen innan bären har börjat mogna.

Om du bestämmer dig för Lundörrsfjällen kan det vara värt att även besöka Anaris. Lite "tråkigare" fjäll (dvs inte lika dramatiska som Lunndörrsfjällen), men väldigt få besökare.

/ Stefan
 
höres ut som en omöylig kombination... borta från folk men fortfarande ha mobilsignal....hmmm.....
varför måste du ha mobilsignal? det fattar jag inte helt....
skal du upp i fjället är vädret alltid ostabilt. Omöyligt att helt lita på väderprognosen.
ta med dig en radio. det är bättre. Och en norsk fjällvett regel är alltid att man skal säga från till familie när du ska vara tilbaka. Kommer du inte tilbaka så setter de igång räddning. Och man ska alltid säga vart man ska gå till vänner och familie.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...