Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April.

Tjao!

Är tacksam för tips här på sidan. Förra våren i Mars-April hade vi planerat att skida igenom Rapadalen och upp mot låddepakte för att sedan skida norr Äpar och sedan tillbaka till Saltoluokta. Vi kom någon mil in i Rapadalen för att mötas av mycket ny/lös snö samt öppna vattendrag. Trots att vi skidade ca 8 tim per dag kom vi inte mer än 6-8km framåt. All lössnö samt de öppna vattendragen gjorde att vi hamnade inne i fjällbjörkskogen på norra sidan av Rapaselet. Där fick vi runda(samt fastna) i träd, leta snöbryggor över vattendragen osv osv. Vi fick efter 2.5 dagar vända om och istället skida tillbaka till Saltoluokta via lederna.

Vi vill nu göra om turen, och är väldigt tacksam för detaljerade förslag på hur man tar sig igenom Rapadalen på bästa sätt. Är Södra sidan att föredra? Vart korsar man bäst/säkrast Rapaselet. (Både i början av Rapadalen samt inne vid rovdjurstorget).

Har ni tips på böcker eller sidor där man kan få tips på hur man passerar vattendrag på säkraste sätt? (Olika metoder osv).

Vi känner oss rätt trygga i fjällmiljö rent generellt, men just strömmande vattendrag med osäker iskvalitet är jag mer osäker kring.

Mer förslag att tänka på?

Tack för er hjälp!
 

Bilagor

  • Sarek-2.jpg
    Sarek-2.jpg
    384.3 KB · Visningar: 132
  • Sarek-3.jpg
    Sarek-3.jpg
    245.4 KB · Visningar: 136
  • Sarek-4.jpg
    Sarek-4.jpg
    421.2 KB · Visningar: 132
  • Sarek-6.jpg
    Sarek-6.jpg
    664 KB · Visningar: 131
  • Sarek-5.jpg
    Sarek-5.jpg
    387.7 KB · Visningar: 127
  • Sarek.jpg
    Sarek.jpg
    512.3 KB · Visningar: 137
  • Sarek-9.jpg
    Sarek-9.jpg
    409.4 KB · Visningar: 135
  • Sarek-8.jpg
    Sarek-8.jpg
    376.3 KB · Visningar: 124
  • Sarek-7.jpg
    Sarek-7.jpg
    796 KB · Visningar: 124
För att ta sig igenom där måste man väl ha lite tur, så att allt blir tvärtom mot ovan. Tjock is och hårt underlag och ingen djup lössnö. Osäker på hur man lyckas pricka in det....
 
För att ta sig igenom där måste man väl ha lite tur, så att allt blir tvärtom mot ovan. Tjock is och hårt underlag och ingen djup lössnö. Osäker på hur man lyckas pricka in det....
Tack för ditt svar. Men måste väl finnas enklare eller svårare vägar igenom Rapadalen? Vilken sida är bäst att Skida på osv. Kanske till och med tid på året?
 
Hej Mattias! Det verkar som ni råkade ut för värre strul än vad man kan förvänta sig, tycker jag. Jag har bara skidat genom Rapadalen en gång, i andra halvan av mars. Det var tjock is överallt och i princip inga öppna vattendrag. Gott om gamla skoterspår dessutom. På några få ställen hade den mycket beskedliga älven skurit upp isen och var synlig korta bitar som en liten jokkfåra.

Att under skidturer behöva hitta tekniker för att korsa vattendrag låter som något nytt. Att söka sig till strandkanterna och in i björkskogen är en mödosam och snårig historia, precis som du beskriver. Skogen går ju ner till strandkanten nästan överallt. Man kan undra om det är klimatförändringarna som ligger bakom, att det i Lappland tidigare blir mildväder, tunnare isar och snösmältning. Temperaturförändringen går dessutom snabbare i norr än i söder där jag bor.
 
Hej Mattias! Det verkar som ni råkade ut för värre strul än vad man kan förvänta sig, tycker jag. Jag har bara skidat genom Rapadalen en gång, i andra halvan av mars. Det var tjock is överallt och i princip inga öppna vattendrag. Gott om gamla skoterspår dessutom. På några få ställen hade den mycket beskedliga älven skurit upp isen och var synlig korta bitar som en liten jokkfåra.

Att under skidturer behöva hitta tekniker för att korsa vattendrag låter som något nytt. Att söka sig till strandkanterna och in i björkskogen är en mödosam och snårig historia, precis som du beskriver. Skogen går ju ner till strandkanten nästan överallt. Man kan undra om det är klimatförändringarna som ligger bakom, att det i Lappland tidigare blir mildväder, tunnare isar och snösmältning. Temperaturförändringen går dessutom snabbare i norr än i söder där jag bor.
Hej! Tack för ditt svar! Uppskattas! Hade läst precis som du skrev om rätt ”enkel” resa upp längst Rapadalen vintertid. Har gått delar av den sträckan på hösten så vet hur snårigt, men även vackert det är då.
Vi hade kanske helt enkelt otur med vädret.
Men om man provar igen, skall man välja någon speciell sida av dalen osv?
 
Otur med föret kan drabba närsomhelst. Uppe på kalfjället är det oftast mer packad snö än nere i skogen.

Att älven gick så mycket öppen så sent på vintern låter som en oroande klimateffekt.

Kan rutter på Stravas heatmap hjälpa till i vägval? Eller att välja att skida på frusna myrar och tjänar vid sidan av älvfåran i första hand.

Thure
 
Hejsan Mattias.

Jag har skidat genom Rapadalen ett gäng gånger vid olika årstider och dessutom tuffat genom Njoatsovagge samt korsat Sjaunja och Muddus på vintern.

För att börja med att svara på din fråga är det tråkiga svaret att ni enligt mig valde den bästa vägen förra året. Det enda "vettiga" är att följa älvfåran uppströms. Visst kan man skida genom skogen, jag har själv vikt av vid Litnokstugan mot nordöst och tagit mig upp Tjasskavarasj (strax väster om Skierfeklippan) med pulka, men det var inte det slugaste vägvalet man gjort :cool:

Att det var så mycket vatten förra året var helt klart mycket ovanligt. Min kill-gissning är att det var på grund av att det var så mycket snö förra säsongen samt ovanligt varmt. Men med lite tur borde det helt klart se annorlunda ut den här säsongen.

Det enda andra lilla tipset jag har är att när jag tar mig fram i djup nysnö så:

1: Då plockar jag fram mina 2.6 meter långa Tegsnässkidor.
2: Har jag med min stora ryggsäck (130-liter) och plockar i en 20-25 kg i den. Är som bekant väldigt segt när pulkan leker plog :) .
3: Fördelar om lasten så att den skidar först och spårar får mycket mindre packning. Typ 60-65% av den totala packningen på den som skidar 2:a. Upplever detta som enklare än att man byts åt med spårandet.

Lycka till!!! Sarek är ju helt underbart på vintern

/ Stefan
 
Några tankar till. Den gången jag och min kompis Anders skidade passerade vi det frusna utloppet av Gådokjåhkå för att sedan ta oss upp till Ijvvárláhko. Så älven söder om detta utlopp känner jag inte till. Dock fanns smalare partier som vi passerade där det forsade vatten (dessa bör ni också ha sett). Där får man göra en runda i terrängen.

Om det är tunn (eller ojämnt tjock) is på själva Ráhpaädno så är det ingen rolig situation, man vill ju inte riskera att gå igenom. Troligen är det i så fall tunnast där huvudfåran går (syns bra på flygfotot på lantmäteriets Min karta), men fåran slingrar sig som en galen pytonorm från sida till sida så det hjälper inte. Och så har vi utlopp som t ex Sarvesjåhkå som kan ge ytterligare försvagning.

Förhoppningsvis är Stefans "killgissning" riktig och chansen till mer normala förhållanden stor. En fråga: var har ni tänkt börja färden på Rahpaädnos is?
 
Några tankar till. Den gången jag och min kompis Anders skidade passerade vi det frusna utloppet av Gådokjåhkå för att sedan ta oss upp till Ijvvárláhko. Så älven söder om detta utlopp känner jag inte till. Dock fanns smalare partier som vi passerade där det forsade vatten (dessa bör ni också ha sett). Där får man göra en runda i terrängen.

Om det är tunn (eller ojämnt tjock) is på själva Ráhpaädno så är det ingen rolig situation, man vill ju inte riskera att gå igenom. Troligen är det i så fall tunnast där huvudfåran går (syns bra på flygfotot på lantmäteriets Min karta), men fåran slingrar sig som en galen pytonorm från sida till sida så det hjälper inte. Och så har vi utlopp som t ex Sarvesjåhkå som kan ge ytterligare försvagning.

Förhoppningsvis är Stefans "killgissning" riktig och chansen till mer normala förhållanden stor. En fråga: var har ni tänkt börja färden på Rahpaädnos is?

Hej!
Tack för svaren! Vi börjar nog mest troligt på samma ställe som sist. Där skoter leden går ner ifrån Aktse stuga. Var bra start sist mellan kobbarna.

mvh
 
Inte någon som har en "rutt" de använd genom Rapadalen och Sarek på vintern som de vill dela med sig av?
Förslag på ca 8-9 dagar. Start Saltouloukta.
 
Hej igen,

Som du redan vet är det där med planer+vinterturer inte det enklaste. Vissa turer får man tungt före, som ni fick förra vintern, och får slita för att ta sig 6-8 km per dag. Andra gånger är det skare och man skidar 20-30 km med samma arbetsinsats. Så min planering på vinterturer brukar vara att bestämma lämplig start och mål och sen anpassa mig längs vägen.

Sen beror ju det även på färdsätt. Om man reser med buss/taxi (dvs inte egen bil) kan man ju med fördel välja olika start och slutpunkter. Med start i Saltoluokta hade jag antingen valt:

1: Slutpunkt = Sourvadammen. Föredrar detta framför Ritsem med den ganska tråkiga skidturen över Akkamagasinet. Mest troligt är att jag valt att skida via Pielastugan-Bierikjavrre fram till bron över Guhkesvakkjåhkå när jag tagit mig genom Rapadalen. Väl där hade jag låtit tidstillgång och väder bestämma om det blev tur rakt ner till Sourva, eller basläger med topptur, eller kanske upp genom Guhkesvagge.

2: Slutpunkt Kvikkjokk. Om man har gott om tid är det en fantastisk tur att först skida Sarvesvagge västerut, efter att tagit sig genom Rapadalen, och sen ner till Kvikkjokk genom Njoatsovagge. Om man sen väljer att skida ner genom skogen och passera Änok eller tar sig upp på höjd och skidar via Tjuoldavagge + Vallevagge är en smaksak. Men det går även att skida via Louhttolahko, men då ska ju vädret helt klart kännas stabilt och snön också, då lavinerna ofta går ner i Noajdevagge....skidade väl över en 10-15 stycken lavinkäglor sist vi tog oss ner genom den dalgången.

MEN: Jag hade valt att göra bägge dessa turer åt andra hållet. Visst är det fint att skida uppströms genom Rapadalen, men det är betydligt mindre risk att bli fast i dåligt väder om man avslutar längs Kungsleden som dels är kryssmarkerad och dessutom till stor del går i mer skyddad terräng.

/ Stefan
 
Hej,

Hur har det gått med er planering @kmsellin? När och var tänker ni? Vi är ett gäng på 3 personer som ska gå nästa vecka (vecka 14) med ambition att gå från Ritsem till Salto (genom Routes och Rapadalen).

Vore lite kul att höra hur er plan ser ut.

Med vänlig hälsning,
Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Vinylbrus Förslag på vintervecka i naturskog/lågfjäll? Turskidåkning 5
ihe Förslag på smidiga snöglasögon? Turskidåkning 3
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
Jocka Vad ska vi göra för skoj. Kom med förslag! Turskidåkning 0
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.