Förslag på lek/våg kajak

Hej
Någon som har ett förslag på en bra lek/vågkajak.
Är ute efter en kajak att använda när höststormarna kommer till västkusten. Vill att den skall vara ca 4 m lång tålig (polyeten) och lättrollad. Använder i dag en Hemmabyggd Njord men tycker den får ta för mycket stryk.

Boreal Design Baffin eller P&H Delphin kan vara intressanta.
Jag säljer BD på Åland och Finland men åker du till Orust så behöver ju ingen beskylla mej för att kränga prylar på utsidan...dessutom ligger väl Orust hyfsat nära dej...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej
Någon som har ett förslag på en bra lek/vågkajak.
Är ute efter en kajak att använda när höststormarna kommer till västkusten. Vill att den skall vara ca 4 m lång tålig (polyeten) och lättrollad. Använder i dag en Hemmabyggd Njord men tycker den får ta för mycket stryk.

Jag äger själv en Delphin, köpte en direkt när den släpptes och har ännu inte suttit i någon havskajak som funkat så bra, som varit så rolig att hantera i stor sjö, surf, i tidvattenrace och bland grynnor och klippor. Söker du på gamla inlägg så finns det en hel del jag skrivit, filmer etc. på temat.

Nu är ju tydligen P&H på gång med ytterligare en lekbåt, Hammer som en vidareutveckling av Delphinkonceptet. Verkar ju bli ännu kortare och ha än mer forsinfluenser, Googla den för mer info, när den släpps som annat än koncept/prototyp är väl dock inte helt klart.

zephyr kan du köpa till ett mycket bra pris hos www.bearwater.fi som håller till 18 km öster om helsingfors, längs väg 170. mycket enkelt att hitta dit. den kostar bara 1150 euro vilket gör en bra bit under 10 tusen skr.
det är helt klart värt en resa dit. det finns mycket att välja på där och dom har som dom själva säger "mycket rimliga priser"
trevligt bemötande och dom både talar och skriver på svenska.
kan verkligen rekommenderas om man vill spara lite pengar på kajakköpet.
men en varning kan vara på sin plats. man blir lite beroende av att handla där. för det är väldigt kul att få så mycket för pengarna : )

Någon som testat SEABIRD Discovery? Hur fungerar den i vågor och surf?

Har bara sett den på land, aldrig paddlat den så jag kan inte uttala mig om några paddelegenskaper. Däremot finns det andra krav man kan ställa på en kajak som ska användas för vågor och surf d.v.s. i exponerade miljöer som gör att jag är tveksam till den för det ändamålet.

Att paddla i den typen av miljö innebär t.ex. ofrånkomligen att man ibland både kommer behöva plocka upp en paddelkompis eller själv behöver bli hjälpt upp i kajaken igen. Discovery saknar grabblinor, har inga stävhandtag i ändarna på skrovet, i stället har den handtag som är indragna en bit. Dessutom har den ett roder d.v.s. vassa och utstickande metalldelar i ena ändan av skrovet. De sakerna gör den mindre lämplig som en kajak för det ändamålet - surf och vågor även om den i övrigt säkert är en trevlig och prisvärd kajak för de ändamål den är designad och utrustad för.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips