Förslag på hyrkajaker

Hej,
Jag planerar att starta upp en kajakuthyrning på sydkusten och vill gärna få tips på bra och prisvärda havskajaker.
Min tanke är att plast är att föredra dels för att hålla nere kostnaderna och dels för att de är hyfsat stryktåliga.
Gissar också att jag ska satsa på ganska stabila båtar eftersom de flesta hyrkunder troligtvis är nybörjare(?). Eller tänker jag fel?

Tacksam för tips och råd!

Mvh / Peter

Ja, men kanske någon snabb surfski eller liknande? Jag till exempel vill väldigt gärna bli en snabb paddlare, men har inte möjlighet att köpa en egen kajak. Och typ omöjligt att hitta en snabb hyrkajak tyvärr :/

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Prijon verkar vara rätt pålitliga och OK allround. Som uthyrare bör du kunna få ett mkt bättre pris om du köper in flera kajaker än slutkunderna får.

Thure

Gissar också att jag ska satsa på ganska stabila båtar eftersom de flesta hyrkunder troligtvis är nybörjare(?). Eller tänker jag fel?

Att starta en uthyrning ställer något högre krav än att ha gissningar som grund. Du bör nog själv ha klart för dig vilken kajak du ska ha i uthyrningen och varför, annars skulle i alla fall inte jag ha skickat ut kunder på sjön.

Att starta en uthyrning ställer något högre krav än att ha gissningar som grund. Du bör nog själv ha klart för dig vilken kajak du ska ha i uthyrningen och varför, annars skulle i alla fall inte jag ha skickat ut kunder på sjön.

Det svåraste med uthyrning måste vara att titta kunden i ögat och säga att idag skall just denna person inte paddla pga svåra omständigheter.
Har man passerat denna nivå i kunskap så är valet av kajaker en bagatell...

Alla kunder har olika preferenser, alla vill inte paddla plastade badkar, alla kan inte paddla tävlingskanoter. Gör en analys av vilka kunderna kommer att vara utifrån din affärsidé. Välj sedan ett span av kajaker som sträcker sig över kundernas förväntan.
Appropå surfiski så finns det PE surfski ifrån Nelo som är stabila, jag tror de skulle vara mycket uppskattade som hyrkakajer varma sommardagar.

Självklart bör en uthyrare ha ett par tre olika modeller passande olika stora paddlare. Gärna en tvåmannskajak också.

Att jag föreslog Prijon beror på att flera kamrater har bra och långvarig erfarenhet av olika modeller + att jag och min fru hyrt varsin i Tyskland för några år sedan.

Thure

Såklart är det så. Jag har klart för mig vilken typ av kajak och surfski jag själv trivs med. Men det betyder inte att "hyrkunden" tycker likadant. Det var därför jag startade tråden för att få lite olika infallsvinklar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips