försäkring

hej..

jag skall åka till nepal i mars för vandring till everest bc och kurs i bergsbestigning..

vad skulle ni rekomendera för försäkring?

hur är det med försäkringar när nepal finns med på UDs lista över länder dom rekomenderar man håller sig borta från..

tack på förhand..

//tobias
 
Kolla med Europeiska. Vi tecknade en tilläggsförsäkring genom dem när vi besteg Kilimanjaro i somras.

Annars tror jag det ingår en försäkring i medlemskapet i svenska klätterförbundet...

Lycka till!

/Fredrik
 
Nepal är väl fortfarande med på UD:s lista över länder man borde undvika? Det var de sist jag kollade i alla fall.
Om så är fallet så kommer du ha svårt att teckna en försäkring som gäller i landet. I alla fall hos de vanligaste försäkringsbolagen.

Jag tror att det var 50 % tillägg på vanliga priset om man skulle befinna sig i Kathmandu, men om man skulle ut och vandra så gällde inte försäkringen. Så var det i alla fall för ca 1 år sen när jag kollade.

/
 
Ok, var tvungen att kolla läget på europeiska.se

Om Nepal står det så här, under kategori A, allstå War Zone; Nepal: The whole country except Kathmandu!

Kathmandu räknas som kategori B, allstå risk zone.

Till kategori A kan du inte teckna en försäkring över Europeiska, till kategori B så får du betala 50 % extra.

Men, många åker ju ändå! Antingen fixar de försäkring över ett annat bolag, eller så åker de utan försäkring.
/
 
Nja

frelin; sa:
Annars tror jag det ingår en försäkring i medlemskapet i svenska klätterförbundet...
/Fredrik
Nja Klätterförbundets försäkring täcker bara 5000 meter i Asien.
http://www.klatterforbundet.com/content_sub?cat=10&cid=84

Där står: Ett tips är att man söker information och tecknar medlemskap i ett internationellt klätterförbund ex. American Alpine club eller Club Alpin Francais som inte har dessa undantag i sin medlemsförsäkring.

För övrigt så gäller även din vanliga försäkring med undantag för skador som har med "krigsliknande händelser" att göra.
 
Hörru killen. Du kan inte teckna någon normal försäkring.

Jag skulle avråda från att åka dit överhuvudtaget. Ok. UD hjälper dig säkert om du råkar illa ut men det kan bli väldigt dyrt.

Åk till Ladakh i stället om du skall vandra. Det borde vara safe.

Det här kanske är något?

http://www.giridoot.com/
[Ändrat av crazy 2005-10-31 kl 03:59]
 
Det finns försäkringsbolag

Hej!

Vi ska snart till Nepal och trekka och har också letat runt efter försäkring. Har sett alla svar här och har därför trott att det var omöjligt. Vi funderade då på att kontakta försäkringsbolag utomlands, i länder där de inte har Nepal på lista över osäkra resmål. Men så ringde vi vårt försäkringsbolag Trygg Hansa och enligt dem så är man försäkrad i Nepal. Trots UD:s regler alltså. Så länge vi inte skulle klättra typ, men att vandra gick bra. Så vi kommer undan med ett litet tillägg eftersom vi är borta längre än de 45 dagarna som ingår (bra mycket billigare än vi trodde alltså!)

Så rekommenderar er att kolla med era föräkringsbolag. (Nu hoppas jag verkligen att detta stämmer, om vi får nya besked så kommer jag in och skriver igen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Ylvan Försäkring? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.