Dubbla Ziplockpåsar är klok förvaring.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förpackning till första hjälpen
- Trådstartare Maelstrom
- Start datum
Har man plats är väl en tourniquet bra att ha med om man har med sig kniv/yxa
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
+1 på steristrips från att ha behövt dra ihop ett knä som föll på en skarp sten med ett djupt jack hos vandringssällskapet. Ett par dagars vila och sedan ett par dagars stapplande ut till närmaste stuga för helikoptertransport ut, men det höll ihop för det även om det inte var bekvämt att gå. Jag tror inte det hade varit fallet om jag hade försökt amatörsy eller bara haft plåster tillhanda.Jag vill verkligen förstärka steristips att dra ihopa skärskador med. Den är betydligt lättare än att sy för en lekman. Jag behärskar inte suturslöjd (sy ihopa sår) men skulle nog klara att tejpa ihopa en blödning med stripstrips.
Det var självklart Steristrips jag menade i mitt inlägg #14 ovan. Jag har dessutom ett litet sterilt suturkit med (tar inte mer plats än ett plåster)
Dessutom glömde jag lista en självklarhet som Compeed.
Noterade att några räknade upp sykit till att laga utrustning, snören (tvättlina dubblar), penna mm. Det ser jag inte som första hjälpen kit, utan något jag förvarar separat i en liten påse med rep kit och en liten multitång Leatherman Style PS. Den senare har pincett, nagelfil, sax och en liten tång att ex hantera en nål eller klippa en mindre fiskekrok (skulle även kunna platsa i första hjälpen kitet)
Dessutom glömde jag lista en självklarhet som Compeed.
Noterade att några räknade upp sykit till att laga utrustning, snören (tvättlina dubblar), penna mm. Det ser jag inte som första hjälpen kit, utan något jag förvarar separat i en liten påse med rep kit och en liten multitång Leatherman Style PS. Den senare har pincett, nagelfil, sax och en liten tång att ex hantera en nål eller klippa en mindre fiskekrok (skulle även kunna platsa i första hjälpen kitet)
Vet inte om det var mitt inlägg du såg, men saker som kan ha fler användningsområden är aldrig fel.Noterade att några räknade upp sykit till att laga utrustning, snören (tvättlina dubblar), penna mm. Det ser jag inte som första hjälpen kit,
Men det jag skrev var nål med förmonterad björntråd, den kan man till exempel sy ihop en större sårskada med om det krisar utöver laga saker.
Tunn stark nylonlina typ lite grövre än persiennlina kan man använda till att snöra av ett större blodflöde eller tillsammans med träpinnar spjäla en skada eller göra en enklare mitella...eller massa annat.
Penna kan man ha till plita ner sin sista tankar, hälsningar eller önskemål om men inser att det värsta håller på att inträffa, det kanske inte räddar dig men kan kanske ge lite inre lugn eller låter eftervärlden veta hur du vill ha det.
Tillsammans väger dom några ynka gram samt tar nästan ingen plats trots hyffsat stort användningsområde.
Senast ändrad:
TS frågade aldrig om inneinehållet men väl om förpackning av 1a hjälpen. Var så vänliga och läs samt förstå frågeställningen innan ni hamrar loss på tangentborden.
Men typ, storlek och mängd av innehåll avgör vilken förpackning som är lämplig så en viss diskussion om inehåll tycker jag hör hemma då man diskuterar vad man ska ha innehållet i.TS frågade aldrig om inneinehållet men väl om förpackning av 1a hjälpen. Var så vänliga och läs samt förstå frågeställningen innan ni hamrar loss på tangentborden.
Sen tycker jag att man i en tråd får vidga ämnet från grundfrågan lite, så länge man inte avviker helt.
"Innehåll och dess fordral" tycker jag är inom ramen.
/Patrik
Om vi nu är inne på just förpackningen och inte innehållet, så använder jag en vattentät drybag (med rullstängning så jag kan komprimera efter mängd innehåll) som håller innehållet skyddat från smuts och väta (dessutom i en väl synlig färg), dvs en sådan här på 1 liter:TS frågade aldrig om inneinehållet men väl om förpackning av 1a hjälpen. Var så vänliga och läs samt förstå frågeställningen innan ni hamrar loss på tangentborden.

Lightweight Dry Bag First Aid
Lightweight Dry Bag First Aid for your next safe trip ✔ Climate-neutral shipping with DHL GoGreen ✔ Buy now online at Sea to Summit! ⛺.

OK, on topic då.
Själv vill jag gärna ha transparent och platt förpackning med stor öppning, så jag lätt kan få ut vad jag är ute efter utan att rota runt för mycket bland innehållet. Särskilt om man måste göra det på något oländigt ställe, i regn och/eller blåst, med något blödande finger e.d. Lätt att både röra till, kontaminera och tappa någon småsak som råkar följa med.
Så det blir små platta zip-påsar av en kraftigare sort. Byts vid behov, men Toppits har hållit mycket längre än deras tjocklek vill antyda. En reservpåse följer ändå med. Passa er däremot för IKEA:s zip-påsar; allihop går förr eller senare (mest förr) upp i hela bottensömmen, helt utan förvarning.
De riktigt små sakerna (typ kartan med steristrips, plåster etc) har egna "inre" småpåsar för fuktskyddets och ordningens/överskådlightens/packbarhetens skull.
Jag har de två platta påsarna med "lagning/reservdelar" resp. det mesta av "sjukvård" i ryggsäckens topplock, så jag slipper öppna säcken under dagen. Påsen med "kroppsvård" (typ tandkräm/tandborste) ligger i egen zippåse långt inne bland andra natt/bivacksaker, innanför den sopsäck jag använder som vattentät liner.
Idrottstejp, myggstift, ev. solstift och numera även sprayplåster ligger dock lättillgängliga löst i någon ytterficka som går att nå utan att ta av ryggsäcken; likaså min lilla Victorinox Classic med kniv, sax, pincett mm.
Så jag har egentligen ingen entydig, samlad "första hjälpen"-förpackning. De flesta av alla dessa småprylar används ju inte endast till "sjukvård".
Själv vill jag gärna ha transparent och platt förpackning med stor öppning, så jag lätt kan få ut vad jag är ute efter utan att rota runt för mycket bland innehållet. Särskilt om man måste göra det på något oländigt ställe, i regn och/eller blåst, med något blödande finger e.d. Lätt att både röra till, kontaminera och tappa någon småsak som råkar följa med.
Så det blir små platta zip-påsar av en kraftigare sort. Byts vid behov, men Toppits har hållit mycket längre än deras tjocklek vill antyda. En reservpåse följer ändå med. Passa er däremot för IKEA:s zip-påsar; allihop går förr eller senare (mest förr) upp i hela bottensömmen, helt utan förvarning.
De riktigt små sakerna (typ kartan med steristrips, plåster etc) har egna "inre" småpåsar för fuktskyddets och ordningens/överskådlightens/packbarhetens skull.
Jag har de två platta påsarna med "lagning/reservdelar" resp. det mesta av "sjukvård" i ryggsäckens topplock, så jag slipper öppna säcken under dagen. Påsen med "kroppsvård" (typ tandkräm/tandborste) ligger i egen zippåse långt inne bland andra natt/bivacksaker, innanför den sopsäck jag använder som vattentät liner.
Idrottstejp, myggstift, ev. solstift och numera även sprayplåster ligger dock lättillgängliga löst i någon ytterficka som går att nå utan att ta av ryggsäcken; likaså min lilla Victorinox Classic med kniv, sax, pincett mm.
Så jag har egentligen ingen entydig, samlad "första hjälpen"-förpackning. De flesta av alla dessa småprylar används ju inte endast till "sjukvård".
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg