Föregångaren till fällkniven?

Knivar med vikbara blad är ju inte så rysligt gamla i sverige och jag såg en gång föregångaren till dessa.
En kniv som besog av ett ihåligt skaft och ett blad som du kunde ta ur och vända på så att den själva bladet stack in i skaftet.
Jag hade tänkt jaga upp en sådan och nu undrar jag vad dessa kallas?

Den här typen av knivar förekom i många traditionella kulturer. Japan, Kina, Indonesien och senare också bland amerikanska indianer.

Olika utföranden fanns. Den japanska var bäst enligt min åsikt eftersom den hade ett riktigt säkert lock, liknande typ som Opinelknivar har, fast säkrare.

Den slajdade hela vägen upp upp på handtaget från bottenläge i stängt tillstånd. Lite svårt att föklara men hoppas att du förstår.

Vad en sådan kniv skulle kunna heta här hemma vet jag inte men har för mig att de i staterna kallas för reversed coil blades eller liknande.

~Paul~

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo jag har sett och klämt på de svenska varianterna på en marknad i skåne en gång, och jag minns inte om man tog ut och vände bladet eller körde de rakt igenom från botten som du beskriver. Jag letar efter något namn att gogla på...ska testa med det amerikanska du föreslog.

Nix, inget napp där. Någon annan som vet?

Kärt barn har många namn...

Tunnbindarkniv, emigrantkniv, konsttäljarkniv är bara några jag har hört om denna modell ( http://www.tradera.com/auction/aid_37419259 ) som jag tror att du menar. Dessa har tillverkats i Eskilstuna under slutet av 1800-talet. Ett tag hade knivsmeden i Rademachersmedjorna en liknande modell.
för två år sedan var jag i Bryssel och fick syn på en av dessa i en affär för knivar, den gick på 975 euro... visserligen med ett vackert damask blad men ändå...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips