Fördelar med Asymmetrisk tarp?

Hej!

Jag kliar mig i huvudet för att klura ut vad det finns för fördelar med en asymmetrisk tarp.
Möjligtvis för att spara vikt, men varför kapar man i så fall inte flikarna också? Avleda regnvatten?

Tips mottages tacksamt.
/Stefan

Bilagor

• 47326C16-31ED-4011-914F-B571219DB57B.jpg
    47326C16-31ED-4011-914F-B571219DB57B.jpg
    13.3 KB · Visningar: 893
Man klipper tarpen så för att den ska gå att sträcka ordentligt. Brukar kallas "Cat cut" eller catenary curve/cut. Svensk term är jag mer osäker på.

Skulle tarpen göras fyrkantig får man fladdrande delar som är omöjliga att sträcka ut. Samma gäller tält men där kan det vara lite svårare att se. Även ryggåsen (ridge line) sys oftast med en sådan kurva för att det ska gå att få duken spänd.

En duk av dyneema/cuben har dock inte samma behov utan det gäller främst vävar som sträcker sig.

Dock ser de något överdrivna ut på just denna bilden, de går att ha mindre kurvor men detaljerna i det är lite av en vetenskap så det ska jag inte närma mig i detalj, prova gärna att googla lite på nörd-termerna jag nämnde.

/Gustav

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kolla shaped vs flat här

https://mountainlaureldesigns.com/shop/tarps/

Shaped är

1) i grunden en rektangulär tarp men skärning på takåsen, eller

2) något som mer liknar ett tält t.ex. Patrol, Cricket, Trailstar

Syftet med 1 är bättre spänt i A-frame.

Syftet med 2 är mer skydd för väder.

Att den ser ut att ha "flikar" på din bild beror antagligen på att väven har mycket stretch (silnylon).

Luftig amerikansk torrväderstarp är kanske inte vad du vill ha i ett horisontalregnande Skandinavien?
Större är bättre och marktäckande sidor behövs emellanåt.

go tur

En asymmetrisk tarp är väl i första hand för hängmatta? I tillförlitligt väder.

inte speciellt mycket svårare att sträcka ut en helt rektangulär tarp i silnylon. Finns ju oftast fler fästpunkter än i hörnen också. Däremot på vissa tält iaf (Hilleberg) skulle det va smartare med mer tightare skärning än deras marksläpande dukar som lätt bli fladdriga och bylsiga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips