Förbränning Optimus svea

En grej som man kan missa som nybörjare; Man bör öppna tanklocket och tryckutjämna innan man vidtar vidare åtgärder. Annars kan man ha undertryck i tanken innan man börjar förvärmningen, och då har man ju lite uppförsbacke så att säga.

På det viset är ju de förvärmningsmetoder som innebär att man ändå öppnar, (pipett, sugrör) ju bra.
Dessutom innebär de att man inte har någon bensin i förgasardelen av brännaren, som fireballar när förvärmningen pågår. Lugnare på det viset. Jag kör antingen med pipett eller med separat förvärmningssprit.
Elda papper eller liknande funkar också, men jag tycker man kan åka på otrevligt kladdigt sot på det viset.

Jag har minipumpen till mitt 123, men använder den inte så ofta. En grej till som ska underhållas.
Värma med händerna funkar bra. Stoppa in i armhålan skulle ju också funka, men är ju inte så trevligt med ett iskallt sotigt kök innanför kläderna liksom.

Att blåsa med munnen funkar, men jag skulle avråda från att ha detta som standardmetod.
Man vill inte ha bensin i ögonen när man är på fjället, man vill inte frysa fast med läpparna i sitt kök på fjället, man vill inte ha köldskador i ansiktet, (bensinskvätt i ansiktet i minusgrader och blåst), och långsiktigt kan det ju inte vara nyttigt att få bensin mot läpparna flera gånger om dagen.
 
Pysen - jag har alltid undrat varför jag aldrig upplevt "the fireball effect" med min Svea, då jag läst så mycket om den. Det kanske beror på just som du säger att det inte är något bransle i förgasaren. Kul. Man kan ju lära sig något nytt ännu.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Pipettmetoden

På det viset är ju de förvärmningsmetoder som innebär att man ändå öppnar, (pipett, sugrör) ju bra.
Jag använder alltid pipettmetoden. Det är även den jag lär ut till nybörjare på Svea123(r) o Primus 8(r).
Orsaken är just att den metoden alltid funkar och sällan ger problem.
Eftersom man tvingas öppna tanklocket och kontrollera bränslenivån innan start undviks nästan alla fel man kan begå. Typ att starta köket med för lite bränsle så att veken förkolnar av att köket går tomt, starta ett för kallt kök med övertryck osv. Om man sedan låter förvärmningslågan brinna ut innan man ger gas, så hör man att det pyser
innan man tänder sticka nr 2. (Då är köket tillräckligt varmt för att brinna som det skall)
Pipettmetoden med 2 tändstickor alltså.
En pipett, ett sugrör, nederdelen på en kulspetspenna, en liten injektionsspruta eller en liten stump bromsrör(tunt kopparrör) funkar bra. Och ryms i köket.
/John
 
Jag har inte något ryskt kök, men skulle säga att det gäller samtliga liknande kök i "familjen". Av de kök jag själv har erfarenhet förutom 123'an , (Optimus 1000, Optimus 8, Radius 46, Radius 42) så är de väldigt lika i handhavande.

Alla de ovanstående är ju av typen "självtrycksättande" med veke, men jag skulle nog gå så långt att våga säga att det är ganska allmänngiltiga råd för de flesta bensinkök. Mitt enda renodlade bensinkök utan veke är ett M1942.

Ser ut så här: http://classiccampstoves.com/attachments/1286431452-m-1942-mod-pw-1-45-01-jpg.76418/

Det beter sig väldigt liknande, förutom att man pumpar. Utomhus förvärmer jag alltid med bensinen i tanken, och accepterar att det flammar upp och sotar, men om jag testkör det inomhus förvärmer jag med sprit. Det kan bli ganska stora sotflagor från förvärmningen som lossnar och flyger iväg i rummet när man brassar på annars.
 
Gäller bensinkök

Ja det gäller alla bensinkök med samma typ av brännare. Och framför allt dom med pump.
Om brännaren är kall och man får tryck i köket, kommer bensin att spruta ut i en stråle vid tändförsök.
Voila FIREBALL.
Det händer ibland om man försöker att tända Svea123 i vind att lågan värmer tanken men inte brännaren.
Öppnar man då kranen innan förvärmningslågan brunnit ut...Fireball.
Och beter man sig bakvänt med minipumpen om man nu använder en sådan, så finns också risken.
På fotogenkök händer precis samma sak men det blir ingen fireball utan bara fotogenspill.
/John
 
Pump till Svea123

Jag har pumpen i ett par storlekar (midi o mini). Det pumpen tillför är att man kan påskynda fasen efter förvärmning när köket är tänt och bygger upp trycket till helikopterljud. Vid sommartemperaturer vinner man ca 30 sekunder till en minut på koktiden. Då jämför jag med sifonmetoden.
Själv lämnar jag pumpen hemma eftersom jag inte har bråttom när jag är ute, och jag har vid ett tillfälle varit med om att pumpen tryckt in skräp i ventilen med påföljd att köket inte höll tryck.
Så om du vill använda pumpen, ta med även originaltanklocket.
/John
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips