Förbjuda helikopterturism i fjällen?

De nya (ovana) fjällturisterna skapar miljöproblem.

Expressen publicerade på juldagen en intressant artikel om de nya (ovana) fjällturisterna. Artikeln bifogas.

https://www.expressen.se/premium/po...-skrapar-ner--hyr-helikopter-och-dumpar-talt/

Enligt artikeln skapar de nya fjällturisterna även nya konflikter med omgivningen:

- De nya fjällturisterna kräver alltmer service, vilket skapar negativ klimat och miljöpåverkan. Transporter av varor ut på fjället och sopor tillbaka.

- De nya fjällturisterna vill åka Helikoptertransporter, på korta avstånd. Exempelvis mellan Nikkaloukta by och Kebnekaise fjällstation, trots att det är en lättvandrad sträcka på 2 mil.

- De nya fjällturisterna kräver 8 sorters vin och 4 olika typer av öl, på Kebnekaise fjällstation.

- De nya fjällturisterna kräver många olika sorters chips, snacks och kakor. Varuutbudet på fjällstugorna liknar alltmer en vanlig livsmedelsbutik.


Huvuddelen av Utsidans medlemmar är troligen vana fjällvandrare, men kommer ändå att påverkas av de ovana fjällturisterna.

- Vad händer med de som vill bo enkelt och praktiskt?
 

Bilagor

  • Fjällturism.pdf
    163.7 KB · Visningar: 248
Det är naturligtvis en svår balansgång. Det kryllar inte av arbetstillfällen i fjälltrakterna och kraven från kunderna blir större och större. Turisterna tillför en hel del pengar till en byggd som annars snart vore avfolkad. (Majoriten av samerna lever inte av renskötsel). Dessutom har sommarsäsongen 2021 visat på en avsevärd skärpning när det gäller nedskräpning enligt den information om som STF har lämnat. Från och med 2021 har man dessutom fått turisterna att bära med sig en hel del av sina sopor tillbaka till startpunkten.

Vill man bo enkelt och praktiskt bör man söka sig till andra områden än Abisko/Kebnekaise Fjällstation - den är mest inriktad mot turister som kommer fort in, tar sig upp till toppen och sedan åker hem.

Det finns otroligt många fina områden och använder man dessutom tält som bostad så kan man få en fantastiskt fin känsla av vildmark och ensamhet.

Jag tror att vi får acceptera att fjällstationernas kunder ofta är ovana fjällvandrare och dom kanske aldrig blir något annat. Tar man sig bara ut till dom vanliga STF-stugorna så blir det ett helt annat "kundklientel" som inte kräver annat än att få bo enkelt och praktiskt.
 
Tror dock inte själva helikopternäringen skapar så värst många nya jobb. Min kritik gällde främst miljöproblematiken knuten till helikoptertransporter.
Det går åt avsevärda mängder bränslen, enligt bolagen själva:
Dessutom skapar helikopterturismen buller och avgaser som stör övriga fjällturister.

Håller med dig om att de finaste områdena, samtidigt är de minst besökta. I somras gick jag från Katterjåkk till Unna Allakas. En fantastisk upplevelse och få människor;
 
Ja, i det fallet är jag villig att instämma. För min del är klimatförstöringen (även om den är mycket viktig) inte det värsta. Det finns mångfaldigt mer att jobba med på industrisidan och på vårt mera vardaglig leverne om vi vill påverka klimatet positivt.

Däremot kan jag förstå irritationen när det gäller buller som stör. Avgaser har jag aldrig märkt något av.
 
Håller med. Det är vardagssakerna som påverkar klimatet mest, naturligtvis. Däremot är helikopterturism (jakt, fiske, heliski osv) exempel på den nya kravfyllda turismen. Turister som har bråttom ut och bråttom hem. De är för upptagna med att se skönheten på fjället.

Har själv erfarenhet från Kebnekaise fjällstation. Helikoptrarna störde mycket. Det var dock inget mot upprördheten hos passagerarna, när helikopterturerna ställdes in pga dåligt väder.
Stackars personal på Fjällstationen som försökte lugna ned de upprörda känslorna och pedagogiskt förklara att det endast är 19 km lätt vandring tillbaka till Nikkaloukta.

- Vi kallade dem, Converse-vandrare.
 
Tidigare hade STF i fjällen som policy att servera lokalt prodducerad mat och dryck, således var det jämtländsk öl i jämtländska fjällen (t ex President från Jämlands bryggeri prytt av Ewert Ljusberg på etiketten), liksaå matmenyn innehöll många närodlade råvaror.
Detta ger utöver själva besöksnäringen lokala jobb och det är bra.

Är man i fjällen tycker jag man kan få äta och dricka gott om man vill och kan betala för det men lite får man nog hålla tillgodo med de alternativ som finns - alla 20 sorternas yougurt till frukost som stormarknaden hemmavid erbjuder (ska jag välja mango-banan-annanas eller mango-banan-persika?) finns inte ute i fjällvärlden, finns det en sort får man äta av den eller låta bli, tycker jag.

Apropå avstånd så mötte jag en gång när jag gick Nikka-Keb några ur personalen på Keb-stationen som hade ledig eftermiddag och tog en promenad till Nikka för att köpa glass. Detta tyckte till och med jag var lång promenad för en glass (kanske tog de båten, vad vet jag) men det där med avstånd är olika för oss alla.

Hur man ska göra för att folk inte lämnar sitt skräp och inte kommer med festival-tält? Bra om STF lyckats med att minska nedskräpningen och hoppas det består och utvecklas.

Ska man göra en dramaserie som heter "fjällräddarna" och visa på TV (liknande sjöräddarna och andra blåljus-verklighetsserier) för att visa på farorna i fjällen, men ändå utan att skrämmas i onödan?
Ett av avsnitten i SVTs serie "Kebnekaise - 8 årstider" innehåller en del om en alpin räddning, där både räddare och nödställda medverkar.

/Patrik
 
Det är inte bara vid Nikka-Keb det åks helikopter, mitt intryck är att det ökat även vid exempelvis Stáloluokta. Dock inte alls i samma extrema omfattning. Frågan är om det är önskvärt att helt förbjuda helikopter för turister - som trådens rubrik antyder. Fast om man istället bara försöker minska den till en viss nivå kommer problem att uppstå med vilka som ska få åka och vilka som inte ska få det. Men på vissa ställen, där helikopter inte är nödvändigt, borde ett rent förbud kunna göras. Kebnekaise fjällstation tycker jag är ett sådant exempel. Ett problem i så fall är väl att nyttotrafiken också riskerar att försvinna.
 
Tack, för trevliga anekdoter.
Jag gillar också Jämtlands bryggeri-öl, Pilgrim var min favorit.
Om turism-näringen skall ge jobb åt lokalbefolkningen (oavsett i fjällen eller övriga världen) måste företagen inkorporeras i den lokala ekonomin.
FN:s globala mål, anger att du som turist bör stödja den lokala ekonomin.

Tält och sovsäckar mm. är inte engångsmaterial. Något är galet när de lämnas kvar.
 
Det är inte bara vid Nikka-Keb det åks helikopter, mitt intryck är att det ökat även vid exempelvis Stáloluokta.
.....

Jag har hittat flera företag som erbjuder olika typer av helikopterturism i fjällen.
Det största problemet är att helikopterturismen knyts till STF:s fjällstugor, trots att föreningen vill verka för en klimatsmart fjällturism.
 
Det var 2020 som det lämnades kvar extremt mycket tält på Kebne:
Nedskräpningen minskades rejält under 2021, läste någonstans att det var 3 kvarlämnade tält 2021.


Här står lite smått och gott om 2021:
Det verkar som att snusarna har lite att jobba med :)
 
Tält och sovsäckar mm. är inte engångsmaterial. Något är galet när de lämnas kvar.
Visst är det galet. Och det är så det går till på exempelvis musikfestivaler, typ Sweden Rock. Tält mm som samlas ihop av städare fyller containrar. Vissa turister har tagit med sig den (o)kulturen till fjällen. Positivt att det faktiskt blev bättre ett år senare, åtminstone där. Men trots förbud mot nedskräpning så skräpas det ofta ner i städer, på campingplatser, i skogen osv och någon annan förväntas städa. Frågan är hur man kan ändra det beteendet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.