Föra kajak över norska gränsen?

Jag och sambon var över förra sommaren, med bilen till bredden fylld av friluftssaker och fyra kajaker på taket. Vi blev iofs inte stoppade, men det är ju orimligt att vi på en semesterresa skulle ha med kvitto på alla saker som kostar över 3000 kr

I vilket fall som helst så måste det ju gå att visa detta i efterhand, det är ju knappast krav på att man ska betala där på plats heller.

Det borde ju gå fint att fota allting när man packar bilen hemma annars. Skriv ut en lista och få någon utomstående att skriva under.

Att det blir annorlunda vid flytt, eller när man är på professionellt besök kan jag förstå...

Vad det gäller laxparasiter så kan de nog dock vara kinkiga även när det gäller kajaker (speciellt forskajaker) vi såg ställen där det fanns restriktioner och krav på desinfektion av all utrustning som varit i kontakt med vattnet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hmm man undrar ju vad som hade hänt om man hade blivit stoppad. Förra året var jag uppe i norr 2 gånger med bilen full med både kajakgrejer, flera tält och sovsäckar och fiskeutrustningen och datorn och kamerautrustningen och alkohol osv :p
Men såg aldrig ngn tullvakt där jag var och knappt någon polis heller. Väl tur det för papperna för bilen hade jag ju inte med mig som man ska och passet låg också hemma...

Jag hade en fullastad transit då vi blev stoppade av norska tullen (de hade en razzia med genomsök av bilar etc). Den glada tulldamen insåg genast vad vi var för gäng och blev intresserad av våra turplaner. Efter en kort men trevlig pratstund och några turtips rikare hälsade hon glatt "go tur" och vi fick rulla vidare.;) Varken bil eller några papper blev kollade...

Har aldrig blivit stannad vid norska gränsen och då åker jag dit ganska ofta, gränsen till Bohuslän. Där är det i princip fritt fram (det märker man på alla norrmän som kommer till Strömstad också). Annars tycker jag också att du kan paddla över den :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips