Föra kajak över norska gränsen?

Jag och sambon var över förra sommaren, med bilen till bredden fylld av friluftssaker och fyra kajaker på taket. Vi blev iofs inte stoppade, men det är ju orimligt att vi på en semesterresa skulle ha med kvitto på alla saker som kostar över 3000 kr

I vilket fall som helst så måste det ju gå att visa detta i efterhand, det är ju knappast krav på att man ska betala där på plats heller.

Det borde ju gå fint att fota allting när man packar bilen hemma annars. Skriv ut en lista och få någon utomstående att skriva under.

Att det blir annorlunda vid flytt, eller när man är på professionellt besök kan jag förstå...

Vad det gäller laxparasiter så kan de nog dock vara kinkiga även när det gäller kajaker (speciellt forskajaker) vi såg ställen där det fanns restriktioner och krav på desinfektion av all utrustning som varit i kontakt med vattnet.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hmm man undrar ju vad som hade hänt om man hade blivit stoppad. Förra året var jag uppe i norr 2 gånger med bilen full med både kajakgrejer, flera tält och sovsäckar och fiskeutrustningen och datorn och kamerautrustningen och alkohol osv :p
Men såg aldrig ngn tullvakt där jag var och knappt någon polis heller. Väl tur det för papperna för bilen hade jag ju inte med mig som man ska och passet låg också hemma...
 
Jag hade en fullastad transit då vi blev stoppade av norska tullen (de hade en razzia med genomsök av bilar etc). Den glada tulldamen insåg genast vad vi var för gäng och blev intresserad av våra turplaner. Efter en kort men trevlig pratstund och några turtips rikare hälsade hon glatt "go tur" och vi fick rulla vidare.;) Varken bil eller några papper blev kollade...
 
Har aldrig blivit stannad vid norska gränsen och då åker jag dit ganska ofta, gränsen till Bohuslän. Där är det i princip fritt fram (det märker man på alla norrmän som kommer till Strömstad också). Annars tycker jag också att du kan paddla över den :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.