• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

För tungt för en tjej?

Jag känner igen kommentaren "...men klarar du det??"
Det frågan har jag fått när jag sagt att jag är civ.ing, har cyklat Vätterrundan, burit 30-35 kilos ryggsäck några dagar på fjället osv. Jag tycker att jag känner mig själv och mina begränsningar, jag pratar ihop mig med mitt sällskap innan äventyret börjar så vi har samma förväntningar, gör en bedömning av vad _jag_ klarar/vill och sedan struntar jag blankt i alla kommentarer.
När jag bar så tung ryggsäck tyckte jag att min Haglöf Skarja inte var tillräckligt stabil. Vi tog många pauser och jag var mer öm i axlarna än vanligt, pga trycket. Ska jag bära så tungt någon mer gång skaffar jag mig en 100 l softpack, de verkar vara stabilare vid tung last.
 
För tungt för,,,

Tjeena!
Det är första gången jag tittar in på Tjejsidan. Oj vad med killar!
Men kottekampen fortsätter.
När jag läser era inlägg kommer jag ihåg när jag höll på att fördärva mig trotts att jag både var stor och stark. Nepal 1984. Utgick straxt norr om Katmandu mot Anrapurna (om jag mins rätt). Högsta vandringshöjd 5300.m. Som högst ca, 6000 m. 5 veckor senare och 8 kilo lättare (var mager redan från början) men fortfarande frisk (en del insjuknade i gulsot) kom jag tillbaka till Katmandu. Totalt slut och vaccinerad mot ryggsäck en lång tid framöver. Bar under hela ”vandringen” endast på 15-18 kg. Så jag förstår de som inte gillar ”tunga bördor”
Allas väl. Lavinfaran.
 
Nu ska jag gå in för att bli lättviktare

Många kloka ord från många... På min första fjällvandring mellan stugor för några år sedan landade startvikten på ryggsäcken på 18 kilo... Mycket har hänt sen dess. Till exempel skippar jag numera bomullslakanet på stugturen. Men från och med nu ska jag verkligen gå in för att bli en riktig lättpackare. Kanske dags att även slopa tältet och sova inrullad i en presenning som jag läste att någon gjort?!

Mvh,
Petra
 
Inrullad i en pressenning är inte så bra (dålig ventilation, ger kondens), men beroende på årstid kan ett enkelt vindskydd i tunn tältduk vara tillräckligt, eventuell kompletterat med bivacksäck.

Surfa runt lite på ultralätta sidor så hittar du säkert en massa tips som känns vettiga. Man behöver inte gå hela vägen till ultralätt, men det finns mycket att ta av ändå.

Några länktips:
http://www.backpackinglight.com/index/18/index.htm
http://www.adventurealan.com/
http://biofilm.eps.montana.edu/~backpacking/

(Den sista är en kille som INTE kör ultralätt, han kör "bara" lättvikt och har en diskussion om varför.)

Sen får man väl påpeka att de flesta som kör ultralätt och är ute flera månader i sträck "fuskar" lite. De vandrar de amerikanska lederna som passerar städer så de har nån hemma som skickar paket till dem Poste Restante så de kan fylla på, och de brukar ha en "float box" som de skickar med post "framför" sig själva.
 
Vad man bär är högst individuellt.

Jag är en högst oerfaren vandrerska, men den första turen jag var ut på så vägde min säck mellan 20-25 kilo. Det var väldigt tungt och jobbigt att gå med en sådan vikt i obanad terräng över dränkta myrar m.m. Det jag lärde mig av denna tur var att alla saker som "kan vara bra att ha" måste tänkas över flera gånger, det är onödigt att släpa med sådant man aldrig kommer att behöva och därmed öka packvikten väsentligt.
Numer så är min grundpackning( utan tält,kök och mat) nere på 8,5 kilo (sommarpackning). Jag behöver idag bara bära en packning på omkring 16 kilo för en veckotur för två med tält. Min sambo bär lite mer eftersom han klarar det, men det blir inte mer än cirka 20 kilo för honom.
 
ännu en kille

Ursäckta att en kille till läger sig i men debatten är intressant och könet spelar ingen roll det är fysik och sinne.
håller med en tjejen att det hör lite till att det är jobbigt.
Men eftersom jag är en otränad kontorsråtta så försöker jag spara in vikt.
Det som jag ser ständigt att folk gör fel med är att packa sin säck lätt eller tungt och åker upp till fjällen.
Dom som packar för tungt ågrar sig grymt och återvänder aldrig.
packa istället säcken och ta en två dagar eller tredagars tur hemmikring och känn av utrustningen se vad som behövs och inte. Då får man en bättre uppfattning och slipper ångra sig. man kan även se vad som funkar och ej. får övning på sin utrustning och kan komma hem och modifiera sin utrustning lite (det bästa av allt)
Förutom det får man bra träning en fin och extra natur upplevelse. Det ger mycke att ta en lång helg, sluta lite tidigt på fredag och kom tillbaka söndag kväll.
I princip alla bor mindre en en timme ifrån vandringsleder.
 
Vikt efter syfte och ork

Hej!

Faktiskt intressant fråga tycker jag. Har varit ute med min björnstarka sambo några gånger, och det åker då ner en del vikt (även i min rygga) som jag inte skulle bära om jag planerade och gick själv på tur.
Jag har som många andra begått ett antal misstag under årens lopp vad gäller både packningens vikt, volym och innehåll. Numera varierar det ganska mycket hur många kilo som åker ner i ryggan utifrån syftet med turen. Vinterturer kräver lite mer grejor, men i gengäld kan man åka med pulka och då spelar något kilo hit eller dit mindre roll. Stugtur = minimal packning. Jag har en gammal Sho-sho som duger gott så länge packningen inte väger över ca 16-18 kg, sen är den värdelös att bära eftersom den inte är anpassad till tyngre bördor. Med min andra ryggsäck kan jag bära lite till utan att det blir speciellt mycket mer jobbigt om jag packar den med rätt viktfördelning. Det finns inget självändamål med att bära för bärandets skull. Men om man tex ska transporteras sig de första 1-2 dygnen för att sen ligga still några dagar kan det vara värt att bära lite "lyx" medan om jag är på en veckotur för bärkomfortens och vandringsuppelvelsens skull hellre bär minsta möjliga.

Var och en måste själv hitta en bra nivå som funkar och som man trivs med. Jag tycker inte att det finns någon anledning att jaga gram om det går ut allt för mycket över säkerhetstänkande och bekvämlighet. Personligen hör jag till dem som fryser lätt, och jag bär hellre en fungerande sovsäck som väger lite extra, än att jag fryser på nätterna!!! Vikten måste ställas mot syftet med turen och vad man är beredd att försaka respektive bära.
Men visst finns det all orsak att INTE bära onödigt mycket! Som flera har påpekat så innebär tung packning onödig risk för skada, som kanske innebär att man får problem resten av livet. DET är det inte värt!
Max 1/3 del av kroppsvikten är en bra grundregel. För många tjejer innebär det att man måste fundera noga över vad man tar med sig egentligen! Vidare spelar grundkondition och muskelstyrka samt vandringsvana ganska stor roll.

Packa lagom och njut!
Kristina
 
Jo, jag håller med om att packningen är väldigt viktig. När jag gick från Abisko till Nikko började jag med en packning på 25 kg och hade packat totalt fel. Fick stanna efter en km eftersom det bara inte funka. Jag packade om enligt konstens alla regler med avseende på tyngdpunkt och plötsligt så kändes packningen väldigt behaglig! Värt att tänka på!
Tyvärr har jag också gått med dåliga/för stora höftbälten vilket resulterat i att de suttit för långt ner på höften med "tryckskador" som följd, har tryckt på höftbenet typ och det har gjort ont! Men med ett bättre höftbälte och rätt tyngdpunkt så går det finemang.
 
Komfortgräns vid 20 kg

Hallå där!
Intressant att du tog upp detta med vikt, jag har funderat över det själv. Det är så orättvist att killar för det mesta är större och orkar bära mer, vi tjejer måste ju fortfarande ha med oss samma utrustning. Jag är just hemkommen från en veckas tältvandring i Padjelanta. Vid start vägde min ryggsäck 22 kg vilket gjorde att jag vandrade hälften så fort som jag planerat... Efter ungefär två-tre dagar när vikten sjunkit till kanske 20 förvandlades ryggsäcken från hemsk stoppkloss till helt ok vandringskompis! Jag är visserligen tämligen otränad och skulle kanske orka bära mer om jag tränade styrka lite mindre sällan men just nu går min komfortgräns vid 20 kilo.
 
madir; sa:
Läste nånstans att Marit Holm bar på cirka 35 kilo när hon korsade Alaska för ett par år sedan. Är det tjejrekord månne?

Kvinnliga sherpas i Nepal och andra "exploaterade" länder med höga berg bär nog betydligt mer än "ynka" 35 kilo, så tyvärr Marit.
 
[/QUOTE]

Kvinnliga sherpas i Nepal och andra "exploaterade" länder med höga berg bär nog betydligt mer än "ynka" 35 kilo, så tyvärr Marit. [/QUOTE]

OCH!???

Det är möjligtvis inte så att dessa kvinnor dras med en rad åkommor och rent av "kastar in handduken" vid allt för tidig ålder!? (Bara en tanke).

Allt som behöver sägas ang. vikt och vad att tänka på, oavsett kön eller inte, tycker jag i princip redan är sagt. Så fler kommentarer från min sida är överflödiga!

Läs, dra lärdom och vandra så mycket Ni orkar/vill!

Mvh!
// Niklas

P.S Ytterligare en kille som inte kunde hålla sig borta från tangentbordet.
 
måste få inflika...

Kul å läsa om alla er tjejer och vad ni burit på. Själv har jag gjort en del ensamvandringar längs kungsleden och VARJE gång har det kommit fram folk och halvt idiotförklarat mig; dels för att jag går själv och dels för att de tycker att jag bär på för mycket.

Först och främst: när man går själv måste man bära på allt själv; tält (om man inte bor i stugorna), kök, all mat osv. Men det är mitt val! Förra sommaren bar jag på 23½ kg planerat i minsta detalj då jag skulle vara ute i 14-17 dagar (blev bara 8, vilket är en heeelt annan historia).
Så om jag vill bära 23 kg (och vet att jag klarar av det trots mina 165 cm och 60 kg) låt mig då göra det!

//Åse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.