• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

För tungt för en tjej?

Hej!
Har fått de mest skiftande reaktioner av nära och kära när jag berättat om mina fjällturer. "Ooohh, 20 kilo, så mycket ska väl inte tjejer bära?" och "Nämen, det kan väl aldrig vara nyttigt för en tjej att bära runt på 25 kilo..." osv. En sak som skulle vara intressant att veta är hur mycket packning andra tjejer har burit som mest och hur ni upplevt tyngden. Har bärsystemet varit så bra att det gick smärtfritt? Eller var det en enda plåga? Läste nånstans att Marit Holm bar på cirka 35 kilo när hon korsade Alaska för ett par år sedan. Är det tjejrekord månne?

...Petra
 
Plåga eller ....

Jag har märkt att hur mycket man klarar av att bära samtidigt som man kan njuta av turen skiftar betänkligt från person till person. Själv gillar jag att bära tungt och lider inte av det, mycket hellre fem kilo tynger i början på turen i utbyte mot att man får ha något extra gott varje kväll. Tycker personligen att slita runt på en tung börda är en del av tjusning med att gå i fjällen ( all träning är bra träning eller ? ) och än så länge har det bar möts av glädje hos min medvandrare. Jag antar att olika kilon är olika tunga och bära. Tycker dock inte att man ska jämföra vikter sins emellan och göra det till någon sport där tyngst packning vinner. Personligen tycker ja att det skönt och ha marginaler, visst har jag fått tråkningar av mina vänner varför jag envisas med att ha en ryggsäck med packvolym på mer än 130 l men det fick dom snabbt äta upp då en i gruppen fick ont i knät och va oförmögen att bära några tynger laster.
Min ryggsäck svalde dock det mesta.

 
Är ni galna?

Det går säkert att bära kanske både 25 och 30 kilo, men det är nog väldigt individuellt, särskilt om det skall vara någon njutning och inte enbart prestation. En gång i min ungdom på 70-talet vandrade vi på Sydvästgrönland. Där måste man ha med sig precis allt och lite till på den tiden. För en tvåveckorsvandring var jag tvungen att bära 24 kg från start. Jag var väl relativt väl förberedd för detta äventyr och vältränad och 31 år.
Tyvärr måste jag säga att jag aldrig riktigt återhämtat mig från det. Väldigt ont i höfterna för det mesta, något kroniskt. Jag är fortfarande mycket aktiv åker skridsko, går på tur i fjällen, paddlar kajak etc. men det är med ständiga besvär från höfterna. GÅ med packning duger inte längre. Det finns alltså skäl till ett varningens finger.
På skidturerna i fjällen (mellan stugor) försöker jag alltid minimera packningen (ca 12 kilo). Klart att det finns tjejer som klarar att bära så mycket, men det är nog inte alla - och är det nödvändigt?
 
Kloka ord från Camilla

Ja, frågan är om det är värt priset att bära tunga packningar.
Numera vandrar jag mest med kompisar istället för hustrun, kanske pga att hon än gång släpat på tunga packningar.
Jag dras själv med en "förträngd" artros i höger knä som förmodligen beror på för tunga packningar (upp mot 30 kg från den tiden jag inte hade "utvecklat" mitt packningskunnande) och långa dagsetapper.
Eftersom jag verkar kunna hålla den i schack just genom att vandra har jag lärt mig att ha en ca 18 kg i startvikt på veckoturer inklusive mat. (Då är är vi två som delar på "infrastruktur" av typ kök, tält osv).

Håll ner vikten och njut många år extra

Mvh Björn
[Ändrat av Karhu 2002-02-18 kl 20:40]
 
vaaaa faaaan

Ja det vore väl fruktansvärt jävla skit intressant att veta... hur jävla kul är det att veta hur mycket nån har burit,,,, det är ju as fånigt.
vill du ha jämnställdhet så har jag burit 45kg i 4 veckor på kryckor på den karelska tundran,,,så det så
sen så skiter jag i om någon har hoppat på huvudet till katmando med 50 kg packning endast iförd bly byxor.

astor brutal/ u go girl...tjejer kan
 
Tjej??

Hur tungt man kan bära beror väl mest på hur stor man är, inte på vad man har mellan benen, eller? 20 kg är olika för en 52 kilos tjej och en 72 kilos.
 
Relativt

Vad man orkar bära beror på så många individuella faktorer att det är svårt att jämföra. Själv försöker jag alltid, utan att vara extrem, bära så lätt som möjligt. En treveckors packning med allt buret ska inte behöva väga mer än ca 25 kilo. Delar man på tält ock kök minskar vikten ytterligare.

/J.
 
Felaktig jämställdhet?

Hej!

Kan det vara så att på den tiden vi var unga och bar in ved i fjällvärlden så var det vådligt manligt att bära tungt. Jag minns en artikel som slogs upp, med en gammal major som minsann hade en rygsäck närmare 40 kg än 35 kg vid start på sin Sareksvandring. Givetvis med ved och kött i.
Ryggsäcksråden går i samma stil. Köp en 130 liters så att du får med dig allt och lite till. Utrustningslistor från Friluftsfrämjandet och "Fjällsäker" slutar på minst 20 kg före maten!
I det militära så har den personliga utrustningnen länge vägt kring 27 kg i fält. Det är tungt! Sliter och tar väsentligt ner förmågan!
När man blir lite äldre så märks slitaget på höftleder, knän och fotleder och inte minst tår.
Att tro att man är duktig för att man bär ut mer än man nyttjar i skogen eller på fjället sitter i!
Lättviktsrop tas som skämt och bristande seriositet. Ett fjälltält skall hålla för orkan, minst!
När det gäller mat så är 5 kg extra inget att snacka om för det är litet extra gott bara. Även godsaker kan torkas, det kunde araberna för tusentals år sen! Trots att kamelerna bar!
Är alla kilogram bara inget att snacka om och kan karlar bära 27 kg packningar så kan kvinnor.
Vi var mycket mindre från början, då konstruerades lederna bl a. Den största vikten vi bar var sannorlikt avkomman. Numera är vi både längre, tyngre och i vissa avseenden dummare.
En packning som för individen inte är njutning är inget att bära på fritiden! Om dess viktgräns ligger på 4, 8, 12 eller 18 kg är tämligen ointressant.
Men det måste upplevas som lätt och njutbart för att vara njutbart för individen! Först då orkar individen lyfta blicken från stigen och njuta naturen omkring.
I Norge och nere i alperna har man sedan länge gått mellan stugor och vandrarhem med mycket liten packning. Intresset, även bland flickorna är stort och fortsätter vara det.
Härhemma pratar karlar om 100 liters och 130 liters riktiga ryggsäckar!
Är ni helt säkra på att ni är på rätt spår! Ökar ni intresset bland flickorna eller skrämmer ni bort dem?
Måste ryggsäckar väga 3,8 kg och tält 6 kg. Själv har jag en gammal, omodern, men för mig bekväm ramryggsäck på 1,7 kg och ett ofta använt tält som väger under 2 kg. Men jag kanske tar chanser med denna för mig funktionella utrustning? Å andra sidan så är Vildmarken sällan extremt stor. I väglöst land traskar de flesta kring väl upptrampade gyttjediken som på kartan kallas leder och i naturen ser ut som sår.
De flickvänner som inte har tillräckligt med hår på bröstet för att skryta med att de trivs med ryggsäckar på 25 kg förutom regnet, leran och myggen. De kommer inte tillbaka på fler vandringssemstrar! Så enkelt är det.
Ett enkelt sätt att få fler att våga njuta och orka tillbaka är att gå mellan stugor. Bär lätt lunchpaketet och förstärkningsplaggen. Orka ta in upplevelsen och vilja gå nästa etapp och kunna se fram mot nästa stugtur. För hellre en stugtur än ingen tur alls.
För de som nu inte fick nog vid sin eventuella jägarutbildning i det militära, det är frivilligt vad man tar med sig hemmifrån. Växer er manlighet med att ni bär omänskliga vikter? När pajar dina leder? D v s när måste du sluta gå, p g a att det gör för ont? Jag har flera bekannta som slutat på grund av ständig ledvärk.
Det kan inte vara jämställt när det ser ut som det gör i fjällen, jämför med hur det ser ut i alperna. Och då menar jag släpmässigt sätt och könsfördelningen. Söderöver är ryggsäckarna mindre och paren fler, t o m vanliga.
Tänk om ett vettigt lättviktstänkande kunde få det att bli så även här.

Go jämlik lätttur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-02-19 kl 07:44]
 
Ingen amazon!

johankse; sa:
De flickvänner som inte har tillräckligt med hår på bröstet för att skryta med att de trivs med ryggsäckar på 25 kg förutom regnet, leran och myggen. De kommer inte tillbaka på fler vandringssemstrar! Så enkelt är det. Hur många vill ha dylika amazoner till mödrar till sina barn?

Johan!
Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg. Jag menade inte med att skryta om att jag trivs med att bära runt på 25 kilo. Och någon amazon ser jag knappast ut som..och skulle inte vilja heller. Syftet med mitt inlägg var att inventera uppfattningen av tung vikt hos andra tjejer - men killars åsikter är naturligtvis också välkomna :)

Stugturer med lätt packning är något som verkligen tilltalar mig. Faktum är att det går att göra väldigt spännande turer trots att man går mellan stugor. Tyvärr har det faktiskt hänt både en och två gånger att jag blivit 'tråkad' av andra friluftsmänniskor (läs: killar), för att jag gillar stugturer. På nåt vis verkar det vara omanligt att gå med lätt packning mellan stugor. Kanske något som sitter i sedan militärtjänsten? Vad vet jag.

Ser fram emot vidare diskussion i ämnet!

...Petra
 
Kloka ord från Johan K.

Det är ju som sagt var väldigt individuellt vad man orkar bära. Att försöka blanda in könet tycker jag verkar helt irrelevant. Visst, jag är man, men jag väger bara 60 kg så för mig är 30 kg packning sinnessjukt att släpa på (och ändå har jag gjort det). Det är halva min vikt! Det vore skillnad om jag vore en vältränad 2-meters atlet på 120 kg, då skull de där 30 kilona bara vara 25% av min egen vikt.

Man ska naturligtvis inte bära mer än att det känns bra, på samma sätt som man inte ska gå fortare än att det känns bra heller. Man ska INTE vara helt slut eer en dagsetapp.

Är man flera som vandrar är det oftast den personliga utrustningen som står för största delen av vikten (utöver maten). Då kan man ta en titt på de ultralätta ideerna och se om man kan skära ner på något. Man behöver inte köra ultralätt rakt igenom, men man kan säkerligen få tips som gör att man kan lätta på vikten ganska bra ändå.
 
Man får väl känna efter själv?

Hej!
Jag har läst någonstans att det rekommenderas att man begränsar bördan till max en tredjedel av kroppsvikten. Individuella skillnader finns förstås, men jag tycker att detta verkar vara en vettig tumregel.

Det är dock inte så lätt att hålla sig under den vikten vid t.ex. vinterturer med tältning. Man får väga nackdelarna med tung packning mot de fördelar som rejäl (tyngre) utrustning medför.

Jag fick akut hälseneinflammation vid en tur i Jämtland för några år sedan. Ryggsäcken vägde inte mer än 19 kg, men det var kallt, jag var lite för otränad och så gick det som det gick. Man lär sig...

En annan gång blev vi av olika skäl "tvungna" att släpa in mastodontpackningar i Alaskas fjällvärld. Det var klättergrejor, vinterutrustning och som grädde på moset en tung svart plasttunna att förvara maten i på ett björnsäkert sätt (krav från parkledningen). Vi vägde inte säckarna, men jag tror det var bortåt trettio kg i min, och den var ändå lättast. Det kändes inte alls kul att bära den (två dagar fram till baslägret). Värst var det för höfterna, som liksom domnade av trötthet. Vi vilade ofta.

Ändå var det en njutningsfylld tur på en helt fantastisk, blommande fjällhed. Och jag har aldrig känt några långvariga besvär efter att ha burit tungt i min ryggsäck. Inte ens i knäna, som ju utsätts för rejäl påfrestning.

Vi uppfattar väl saker på olika sätt. Själv är jag dålig på att frysa. Hellre några kilon extra än det.

Karin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.