• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjej grejer

Flickor !
Jag behöver hjälp ...
Ska upp o fjällvandra men de fattas några prylar ur utrustningen ...
Lite tjej specifika ....

En pocket spegel i lättvikt , nej inte ytlig, men de kan ju vara bra till många olika saker, mne finns de nån som inte väger så mycket eller annat man kan använda som en fungerande spegel ...

en mini deo ?
Vart kan man hitta de ?
är de bra o köra " svett stopp" eller vad den heter på Apoteket ? Nån med erfarenhet ?

Och jag skulle önska lite kroppsvårds tips ....
Typ, bra tips på hur man ska förbereda kroppen

Har beställt tid för frans och bryn färgning , nagelförstärning innan resan, så kanske naglarna inte tar så mycket stryk och man ser snygg ut utan att bry sig ;-)

Men tex. borde man köra hud peeling innan, hår inpackning ?

Vaxar ni eller rakar ni benen ?
eller finns de nått syfte typ skydd mot smuts eller värme?

Nån som minns hur man trixat med pp piller , va de socker piller man skulle ta eller dubbelt av två en dag , så man e garanterad att slippa röda veckan uppe i fjället ?

Antar att det är jäntorna som sitter inne med dessa svar som jag hoppas de e ok o lägga den i "tjejernas forum"
 
spegel - skulle gärna höra vad den kan vara bra att ha till i fjällen... men som tips kan fjällsjöar funka bra, alternativt får du väl spegla dig i en välputsad frukostsked.

skippa deon o tvätta dig! ett härligt dopp i fjällbäcken på kvällen med en klick grönsåpa - allt som behövs...

naglarna - keep them short

om du måste ha hudpeeling - bäckarna är fyllda av finkornig sand, gnugga på... kanske funkar leran i myren som hårinpackning, har aldrig provat....mot torr hud - försvarets hudsalva.

angående benen - tänk efter själv vad du föredrar. smärta innan resan, extra vikt under resan eller så så kan man ju välja att inte raka benen. alternativt kan du ju plocka dem med pincett om kvällstimmarna blir för långtråkiga.

p-piller - skippa trixningen och köp en mens-kopp. no problems.

Lycka till!
 
Rätta mig om jag har fel tjejer, men min erfarenhet från div kvinnliga bekanta är att långt hår med fördel kan flätas upp hårt vid resans start, och sen låter man bli att fläta upp det på hela resan, så slipper man allt trassel (bokstavligt talat), och man slipper försöka tvätta otyget med 8-gradigt vatten och hårdtvål.

Annars var väl Kristinas svar fullständigt briljant.

PS: Räkna med risken att stinka och få mystiska kvisslor i ansiktet, eller att bränna näsan röd och får myggbett på all exponerad hud. That's part of it, tjej eller kille, och vi sitter alla i samma båt så det lönar sig liksom inte att försöka kringgå.
 
Det har ju varit en del snack om trolltrådar på senare tid. Jag kan inte låta bli att undra om detta är en sån...?

I alla fall, vad gäller mensen så funkar inga tricks. Koppen finns det tjejer som gillar, men själv skulle jag tveklöst ringa vc och få primolut-nor. Enkelt och bra och när man slutar ta dem är allt som vanligt igen.

För övrigt så luktar fjällsvett gott. Blåmärken och skit under naglarna är vackert, medan kemiska färgförändringar är missprydande. Kroppen förbereder man genom att träna och äta rätt. Och vem skulle bry sig om du har lite hår på benen i fjällen?? Ursäkta, det här lät kanske lite sarkastiskt, men jag kunde inte låta bli. Du ska ju faktiskt fjällvandra, och då är allt sånt där tänk helt överflödigt. Du kommer inte att träffa en enda ren människa - är det inte underbart att slippa tänka på sådant!!!

kristina 1986: En spegel kan vara bra för att sända nödsignaler, jag har aldrig haft med någon men det låter rimligt tycker jag.
 
Ytterligare tips från en med många kvinnliga bekanta. Sista gången du duschar så ta i lite balsam men tvätta inte ur det så noga. Luktar gott i flera dagar efteråt utan ytterligare hantering.

Spegel är ovärdeligt för oss som har linser också för övrigt, går aldrig på tur utan en syftkompass. Köpte till och med ny kompass härom månaden för att spegeln i den gamla blivit lite för mycket repad för att vara effektiv.
 
vad bra, det har jag inte tänkt på! ska uppdatera min kompass till en med syftningsspegel, man vet ju aldrig när man hamnar i nöd...
 
Trolldoften når

ända ner i söder, men syftkompassen har fungerat väl till blink och självgranskning....
Tvål och vatten samt daglig tvätt av alla 5 (eller fler) räcker länge....Dofttesten är att sålänge kaffedoften förnimms är det ingen risk alls.
//J
 
Spegel på kompassen va ju super bra :) sett några sånna så de löser ju massa

Tänkte mig att man kan ju tex. ha nytta om man skulle behöva se sig själv om man skulle få tex. insekts bett i ansiktet , riv sår eller liknande...
 
KebneKajsa Inlägg: 296

Det har ju varit en del snack om trolltrådar på senare tid. Jag kan inte låta bli att undra om detta är en sån...?


- Mitt inlägg va säkert dåligt formulerat men lite äkta trollblod osm pumpar i mina vener, men inget forum spöke e jag ;-)

( Gillar ditt nick KebneKajsa ) ;-)
 
Mitt inlägg va säkert dåligt formulerat men lite äkta trollblod som pumpar i mina vener, men inget forum spöke e jag ;-)
Så bra :) Ditt inlägg var inte alls dåligt formulerat, däremot blev jag lite misstänksam att någon behagade driva lite med så kallade tjejgrejer. Faktum är att skönhet och hygien på något trollskt sätt blir helt onödigt när man fjällvandrar, tro mig :)

Vad gäller mensen, som jag personligen tycker är den viktigaste av dina frågor, så upprepar jag mig: Om du har någorlunda regelbunden mens och ska ha det när du är i fjällen, så be att få primolut-nor utskrivna. De fungerar jättebra!
(Att kladda med en menskopp är det sista jag skulle göra. Då byter jag hellre binda ofta!)
 
När det gäller spegel så kör jag själv med:
Archive%5CProduct_images%5C33%5CSmall%5C33-710_s.jpg

Biltema: Spegelglas, Klippbart
49:90kr, Art.nr: 33-710

Tål tuffa tag och är lätt.
Har klippt till en spegel till mig själv på 5x10 cm. Väger 7g!!

Däremot skulle jag utan tvekan, i fjällen, använda en syftkompass. Men min spegel följer med ändå :)

//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.