• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ryggskydd för tjej

Funderar på ryggskydd för skid- och snowboardåkning...

Jag har koll på vad de är bra för och så, och visst kan jag gå och prova mig fram i olika affärer, men jag skulle uppskatta kommentarer från andra tjejer. Har fått råd från killar, men eftersom jag inte känner en enda tjej som kör med ryggskydd, så letar jag tips här!!

Bra märken med bra passform (speciellt för lång tjej), bra återförsäljare alla tips skulle uppskattas mycket! Tack!

Emma
 
Kolla MC-affärer

En kompis tipsade om att ryggskydden som säljs för utförsåkning är i princip desamma som säljs för MC-åkare. En del märken på utförsåkningsryggskydd kände han igen från MC-affärer. Jag vet inte hur lika de är i utformningen men priset skulle tydligen vara lägre i MC-affärer. Det kanske går att ta ut högre priser av utförsåkningsmänniskor. Bara ett tips att kolla.

Mvh
Peter P.
 
ryggskydd

Jag har aldrig åkt nerför med ryggskydd, men jag tog MC kort i våras och då är ryggskydd en självklarhet. Jag har nog samma problem som du, jag är under medelängd och passformen är ett problem...
Det finns flera tillvärkare av ryggskydd för MC folk. Mitt är av märket axo och verkligen bra,ställbara axelband och brett kardborreband i midjan. Vad avgör då om det är bra? Förhoppningsvis ska vi aldrig få erfara det men det känns inte när det sitter på plats, det är följsamt men ändå "stelt", ända gången du troligen skulle känna det är i sittliften fast det är det nog värt.
 
Ursäkta att jag tränger mig på i tjejforumet men jag måste tipsa om ProTec´s skydd. Det är otroligt skönt och jag ser ingen anledning till att det skulle sitta dåligt på en tjej.
Jag har landat med ryggen på rail och andra otrevligheter och aldrig fått det minsta ont. Åker inte en meter utan det sen jag köpte det.
Dessutom säljs det nuförtiden på Stadium så det är inte speciellt svårt att hitta heller.
Kostar typ 549 kr.

Lycka till!!
 
ryggskydd

Hej!
När du köper ryggskydd för utförsåkning ska du tänka på att resåren som sitter om magen inte sitter för långt ner. Det ska sitta i den höjd där man är som smalast. Det åker upp dit ändå när man rör sig. Tänk också på att det inte får vara för långt. Det får inte skjuta upp i nacken. Kör man med hjälm är det väldigt obekvämt. Det är det nog även om man kör utan hjälm..
Hälsningar Nina
 
Hej!

Jag hörde att när man har ryggsäck så skyddar den lika bra som ett dyrt ryggskydd. I ryggsäcken kanske man ändå har spade. Men om man åker i pisten kanske det känns fånigt med ryggsäck och spaden kanske inte är med då.

Men med ryggsäck och hjälm så ska man tydligen vara väl rustad, lycka till/Anna
 
jag använde komperdells väst (backprotector vest), och tycker den fungerar jättebra, jag klämmer fast den delen som skyddar svanskotan i fleeceshortsens resår och då åker det inte upp det minsta. Väldigt smidigt så man glömmer att det är på :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.