• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandra och paddla själv som 21-årig tjej...?

Jag tänker vandra och paddla en massa i sommar. Jag har alltid älskat att göra det men har alltför många gånger stoppats av att jag inte haft någon att göra det med och att jag inte tatt tag i det själv.
Men nu till sommaren tänker jag göra det. Jag skall köpa kajak och paddla själv och tänker ut och vandra själv, antagligen Kungsleden.

Jag undrar om ni har några tips till mig eller reaktioner om att jag skall göra detta själv. Det vore även kul om det är någon som har samma erfarenhet som jag. Att de känt sig stoppade av att de inte fick någon som sällskap i sina äventyr, och även hur de kom ur det. Tror ni inte att det kan funka att helt enkelt ta tag i det själv och göra det själv fast man är ung och tjej?
 
Självklart!

jezz; sa:
Tror ni inte att det kan funka att helt enkelt ta tag i det själv och göra det själv fast man
är ung och tjej?

Hej!
för att man är tjej så är det väl inget hinder och åldern spelar väl heller ingen roll. klart är man äldre så har man väl lite mer erfarenhet men vadå man kan ju inte ha erfarenhet om man inte börjar någonstans. bara du tar d lungt tänker noga på vad du gör och kanske har typ en 450 eller något så du kan ringa 112 eller någon annan om det händer något. nä men lycka till och hoppas du får det kul och låt inte könet och åldern stoppa dina drömmar.

MVH Rebecka M
 
Jag vandra alltid ensam och kan bara se fördelar med det. Man behöver inte anpassa sig efter andra, man går så fort eller sakta man vill, man tar rast när man själv vill. Att vandra ensam i skogen och bara vara ute med sina tankar funkar även som terapi =)

Se bara till att någon vet att du är ute och hur länge du kommer vara borta, samt ha med en mobil i nödfall, en visselpipa kan också vara bra om man behöver påkalla uppmärksamhet.

Skriv dagbok, det är kul att ligga på kvällen och skriva om dagens upplevelser.
 
jezz; sa:
Jag skall köpa kajak och paddla själv ...

Hej Jessica!

Go for it, tycker jag i princip, men bara en liten fundering i all välmening (oavsett kön/ålder):

Jag antar att du redan har gedigen paddlingserfarenhet +tränat självräddning, stöttningar etc, och även tänker fixa nödvändig tilläggsutrustning (öskar, pump, flottör, reservpaddel)?

I annat fall är jag lite tveksam på klokheten i att ge sig ut själv.

Mvh Kalle G
 
Håller med Kalle

Det är en bra idé att ha koll på självräddning om du ska ut och paddla solo. En säker eskimåsväng är verkligen bra att ha och gör paddlingen roligare och säkrare.

Om du inte redan kan det så passa på att ta en kurs under våren. Om du bor i närheten av Stockholm så kan jag rekommendera att du kontaktar kanotklubben strömstararna http://www.kanotklubben-stromstararna.com

Du kommer säkert höra folk som menar att eskimåsväng inte fungerar i praktiken men det är naturligtvis nonsens från början till slut.
 
Jag kan säga på en gång att jag inte lever upp till allt det du tycker att man skall kunna. Jag har paddlat mest fors och har övat mycket på eskil men har aldrig riktigt lärt mig. När jag har paddlat fors har jag alltid haft erfarna paddlare och livräddare med mig och det tänker jag ha i fortsättningen också. Havspaddling har jag aldrig provat på men skulle gärna vilja. Alltså, jag skulle aldrig ge mig ut varken i fors eller hav ensam.

Det som har varit mitt problem är att jag aldrig har fått med mig människor som tyckt om friluftsliv som jag, och när jag väl har hittat dem så flyttar jag bort från dem. Typiskt! Jag har väl varit för lat och helt enkelt inte tagit tag i saker själv, men det är det jag vill göra nu. Jag vill inte längre stoppas av att jag inte kan få med mig nån, utan vill istället vara en som kan dra med mig andra. Då måste jag ha erfarenhet, och det måste jag ju skaffa mig.

Det jag har tänkt är att köpa en kajak som passar till det mesta, för att kunna göra det mesta, och använda den mestadels för att paddla i Dalslands lugna vatten och även vid Trollhättan där jag kommer vara en del av sommaren. Utrustning kommer jag naturligtvis att kolla upp så mycket som det går så att jag har det som behövs men utöver det, hur farligt är det att inte har gått en livräddningskurs och inte kunna eskil om man skall paddla i lugnvatten? Om en livräddningskurs är ett måste eller helt enkelt ett bra tips, är det någon som vet vart jag kan gå en som finns i närheten av Trollhättan eller Göteborg eller Sollefteå? Kan jag gå en livräddningskurs utan att kunna eskil?

Tack för alla svar!
 
Japp du kan definitivt gå en livräddningskurs utan att kunna eskil. Tänker du mest paddla på lugna vatten är eskil inte heller en nödvändighet, men som alltid så skadar det ju inte att kunna.

Lycka till!
 
jezz; sa:
Utrustning kommer jag naturligtvis att kolla upp så mycket som det går så att jag har det som behövs men utöver det, hur farligt är det att inte har gått en livräddningskurs och inte kunna eskil om man skall paddla i lugnvatten?

Risk är ju en kombination av a) sannolikhet för fara och b) farans grad. Det lugnar mig att du inte tänker paddla hav eller fors ensam. I "lugnvatten" minskar ju sannolikheten förstås. I varmare vatten (typ insjö sommar) är farans grad mindre än än i kallt vatten (typ öppet hav). Så det är klart att det blir mindre farligt då. Men har man otur så kan det ju gå åt h-e ändå...det kan ju börja blåsa upp precis när man skall göra en överfart t.ex, eller en båt orsakar svallvågen Hugo.

Om kurser i Götet el Sollefteå vet jag intet, tyvärr.

En kurs är nog bra iofs, men jag tycker nog det är viktigare med mental förberedelse (vad kan gå fel?) och mycket träning. En kurs bygger väl mest på sunt förnuft om hur man skall bete sig, och förstås andras erfarenheter, men det är ju ofta ganska begränsat med tid och pressade scheman.

Du verkar ju ha god vattenvana, så en variant kan väl vara att köpa en bra paddelbok (med räddningstekniker) och träna nära land så att det bara är att gå ur och släpa in kajaken till stranden när du inte kommer upp i kajaken på annat sätt. Kan inte någon kompis ligga på stranden och sola/övervaka det hela:)

Att kunna rolla är förstås bra, det ger ju lite självförtroende. Men jag tycker det är lika viktigt att lära sig undvika att behöva använda rollen, dvs träna på stöttningar, få upp reflexerna för att slippa gå runt helt.

Med flottör kommer man oftast(?) upp i kajaken igen även utan eski, om man åndå skulle gå runt. Tyvärr är det förstås just då det är svårt att ta sig upp igen som det är störst risk att gå runt.

Hoppas jag inte låter för negativ nu?

Kalle G
 
Kul!!!!

Hejsan!

Kul att höra att jag inte är ensam om mina funderingar. Var ganska inställd på att ge mig ut ensam i sommar på cykel semester och även vandring men efter de reaktioner man mötts av när man pratat om det så blir man ju tveksam... Klarar man av det? Tänk om nåt händer? Det finns ingen mobil-täckning i norrlands inland... Men egentligen: Vad är det värsta som kan hända? Är det värre än att sitta hemma i soffan hela sommaren? Skulle inte tro det... Sen kanske inte det är läge att utsätta sig för allt för stora faror när man är ensam men det är ju självklart.

Det är alltid svårt att hitta någon som vill göra samma sak. Mig har det stoppat allt för länge. Om man verkligen vill göra något, GÖR DET! Annars kommer man säkert ångra sig en vacker dag.

Om du skriver dagbok kan du ju alltid vidarebefodra den här så fega jag som ev inte kommer iväg kan få del av den totala friheten...

Lycka till!!
 
kan vara bra att tänka på vid solo-turer

Jezz! Jag tycker definitivt att du ska ge dig ut i sommar, det låter kanonhärligt. Det är ju flera som har nämnt detta med mobiltelefon och deras för- och nackdelar, så det tänker jag inte ta upp. Dock har jag ett annat tips, både till solo-friluftare och dom som ger sig ut i grupp. För sjöfarten finns det en liten apparat som på engelska heter EPIRB, står för Emergency Positioning nånting Radio Beacon (tror jag). De finns att köpa i marinaffärer och är nuförtiden ungefär lika stora som en mobil var för 3-4 år sedan. Det är en liten satelitsändare som, om den aktiveras, sänder ut en signal via satelit till närmsta räddningscentral. Fördelen är naturligtvis att den alltid har täckning, till skillnad mot en mobil. Reglerna för att använda den är att det måste vara frågan om risk för "liv eller lem".

Dessa används ganska flitigt i USA, men finns att få tag på även här. Som sagt är den ursprungligen tänkt för sjöfarten. I USA används dom även på land (uppe i bergen o.d.), men jag är lite osäker på hur det är här i Skandinavien. Kanske någon som vet?

Hur som helst så är det ytterligare en back-up som kan vara idé att tänka på vid längre turer bortanför allfartsvägarna. Dessutom nämns dom inte så ofta här, så jag tyckte att det kunde vara idé att nämna dom.

Lycka till med dina turer i sommar. Vem vet, vi kanske ses där ute någonstans?

/Patrik
 
Att vandra eller paddla själv känns bra. Jag kan inte eskimåsväng, men det hindrar mig inte från att paddla själv i hav och sjö. Det gäller bara att vara inställd på att ibland paddla inomskärs, eller inte paddla alls. Alltså ha en eller två reservdagar för en veckopaddling. Detsamma kan ju också gälla vid vandring = dimma på kalfjäll t ex.
Övriga faror, tja man kan vricka foten eller bränna sig på lägereld eller sprikök.
Totalt sett känner jag mig mycket mer nervös om jag går ensam genom Göteborgs centrum på sen kväll eller i Tumba mitt på dagen på vissa gångstråk.
Go for it!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.