• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandra som ensam tjej

Vad har ni för erfarenheter av att vandra ensamma? Jag tycker om att gå ensam och filosofera, men jag har mest gått dagsturer på egen hand. Har sovit ute ensam några gånger, men är alltid lite orolig för "skumma typer", även om det nog finns betydligt fler sådana i stan än ute i skogen eller på fjället :)

Samtidigt är jag sugen på att gå en längre runda på egen hand någon gång (när jag får tid, när barnen är större o.s.v...). Tips tas tacksamt emot - försiktighetsåtgärder, erfarenheter...

Christina
 
Att fjällvandra ensam...

ställer samma krav på killar och tjejer! Sök på "ensamvandring" eller nåt så hittar du flera intressanta trådar.

Du har ju viss vana, det är bra. Att ha svårt att sova löser sig genom att man vandrar långa etapper, med tung packning, så att man är ordentligt trött på kvällen...

/Håkan
 
Re: Att fjällvandra ensam...

Håkan K; sa:
ställer samma krav på killar och tjejer!

Njaa, inte riktigt! Killar blir inte våldtagna! Och ensamma killar är inte "fritt byte" på samma sätt som ensamma tjejer. Att män vandrar ensamma är helt normalt, att kvinnor gör det är lite konstigt, iaf har jag fått sådana reaktioner när jag varit ute, eller när jag pratat med folk om att vandra ensam.

Även om jag tror att antalet våldsamma (eller bara allmänt tröttsamma) killar ute i skog och mark är mycket litet så finns nog rädslan någonstans i bakhuvudet hos många tjejer. Iaf hos mig.

Så därför ville jag gärna höra vad just andra kvinnor har för erfarenheter, även om många aspekter på ensamvandring naturligtvis är lika för oss alla.

Christina
 
OK, den vinkeln av problemet, det kanske varken Patric eller jag har så stor erfarenhet av...

Som du skrev i ditt första inlägg så sker det väldigt få överfall/övergrepp i fjällen. Risken är obetydlig. Det svåra är väl att (som kvinna) känna sig säker, komma över sina olustkänslor.
Känner du dig säker när du går hem ensam, sent en lördagskväll i stan? Om ja, varför?

Och uppriktigt sagt, så har en hel del människor tyckt att jag är konstig som vandrar ensam men det struntar jag i. Gör det du oxå, strunta i omgivningens pikar (det kan ju vara knäckande för en "redig karl", om han hör att nån av det svagare könet ger sig ut på strapatser som han inte skulle våga sig på).

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2002-07-17 kl 14:43]
 
Ett tips...

Hejsan!
Läste att du ville ha tips på ensamvandring och jag har ett... Gotska Sandön.

Du väljer själv att stanna upp till sju dygn, priset är överkomligt, du kan ha tält med dig men du kan även bo i hydda eller stuga, det finns jordkällare men ingen kyl eller frys m.m.

Varför jag tipsar om detta är för att det här kan ge försmak till vidare äventyr. Att bli överfallen här är mer eller mindre obefintlig eftersom det är en ö och de som åker hit är ute efter antingen själaro eller att sola och bada.

Har själv varit där på en ensamvandring och stannade i fyra dygn. Ångrade att jag inte tog sju.

Hoppas tipset kan vara dig till nytta.
 
Ensam i skogen.

Hallå Christina!
Du kan med största säkerhet känna dig lugn när
du ensamvandrar i skogen,själv har jag aldrig
mött någon "flummis" ute i skogen,jag har regelbundet
vandrat i skogen under under ett tiotal år
utan att möta någon konstig "typ",de flesta gångerna
själv,både dagsturer,övernattningar.Tro det eller ej,
men de flesta undviker att övernatta i skogen,bland
de folk jag har pratat med,antagligen psykologiskt.
Det kan ju finnas troll ute....
Jag känner mig betydligt tryggare ute i skogen än
i storstan.Slå upp ditt tält några hundra meter från
leden,skogstigen och njut.Jag har svårt att tänka mig
att du kommer att möta en "flummis" ute i markerna.
Sov gott.
MVH Nicklas.
 
Tack för svar men...

Tack för uppmuntrande svar! Det är naturligtvis så att osäkerheten inför att övernatta ute på egen hand sitter i ens eget psyke mer än i egentliga risker. Det gäller att övervinna sina egna nojor... Och enda sättet är förmodligen att BARA GÖRA DET, för att travestera en känd sportskotillverkare.

Och tack, Louise, för tipset om Gotska Sandön. Det har jag funderat på själv av och till, det kanske äntligen ska bli av någon gång. Antar att det är ett bra ställe att ta med hela familjen till också.

MEN... var ÄR alla ni tjejer/kvinnor som faktiskt gjort turer på egen hand??? Någon måste det väl finnas? Kom ur ur garderoben och berätta... ;-)

Christina
 
Oj...

... snacka om kvinnliga förebilder. Vovve är förstås den ultimata lösningen på eventuella överfallsnojor. Var det inte en norsk tjej som gick någon polarvandring med hund för några år sedan? Stod om det i Utemagasinet vill jag minnas.
 
Det finns fler...

Jag träffade en trevlig ung tyska som var ute på en ensamvandring från Kvikkjokk till Abisko för ett par år sedan. Hon och många andra (=de flesta?) ensamvandrare vandrar nog ensamma därför att ingen annan kan/vill följa med på den aktuella turen. Så var det senast när jag ensamvandrade.
 
Ensam....

Jag tycker att det är trevligast att vandra ensam. Har varit ut flera gånger på längre fjällturer i såväl Sverige som Norge. Jag har aldrig haft några större problem. Nog har jag stött på någon "kymig" person, men aldrig på alvar känt mig hotad eller så. Tvärtom så upplever jag det positivt att vandra själv. Man upplever både natur och folk man möter på ett helt annat vis än när man är två.
Lycka till!

Laila.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas vandra ensam Tjejforum 0
michaelahogberg Vandra? Tjejforum 8
keir Vandra kombinerat lägga spår Tjejforum 0
Villvandraelcamino Vandra El Camino (Spanien) Tjejforum 1
ninni1 Hur små barn kan man vandra med? Erfarenheter? Tjejforum 2
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
Pluppy Vandra i Nya Zeeland och Chile Tjejforum 7
jezz Vandra och paddla själv som 21-årig tjej...? Tjejforum 15
Bittes Vandra i Lofsdalen Tjejforum 1
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
baffinguarapo Hundintresserad tjej Tjejforum 0
X2000 Någon tjej som gillar friluftsliv i norr? Tjejforum 0
avslutad120523 Tjej grejer Tjejforum 46
HelenaF Träningskompis i Uppsala sökes! (tjej) Tjejforum 0
Nina H Tjej som vill cykla racer med mig i Uppsalatrakten? Tjejforum 0
Jennisan_82 Midsommar(ute i god tid) Västkust tjej tänkte dra iväg Tjejforum 7
Åsa T Söker bra kajakväst för kort tjej Tjejforum 8
emm Ryggskydd för tjej Tjejforum 8
trilobit MTB-tjej i Vänersborgsområdet sökes Tjejforum 0
Gecko girl Tjej sökes till skidåkning i Iran Tjejforum 0
XPAT Tjej sökes Tjejforum 0
Malindo Tjej-kläder Tjejforum 3
IMO Tjej-MTB? Tjejforum 15
annique Sökes sportig tjej i Skåne Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
madir För tungt för en tjej? Tjejforum 24
ghedin Multisportlaget Maybe Xdin söker tjej Tjejforum 1
komodo Tjej till Stockholmsbaserat C2-lag! Tjejforum 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.