• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandra i Lofsdalen

Jag (52 år) och min mamma (75 år) brukar hyra en stuga och gå dagsturer i olika fjällområden. I år funderar vi på Lofsdalen i mitten av september. Är det någon som har tips på bra, vackra turer? Vi har bra kondition men vill/kan inte "frivandra". Det är alltså trevliga turer längs leder jag önskar förslag på. Upp till 25 km är helt OK.
 
Lofsdalen

Jag brukar tillbringa någon vecka både sommar- och vintertid i Lofsdalen och tycker att det är ett väldigt fint område att göra dagsvandringar i så här kommer två förslag:

1) Upp och runt Sömlingshågna, fjället på andra sidan Lofssjön, hela leden är utmärkt. Det är en rösad led som börjar nere vid sjön, vid Västvallen. Går man motsols så börjar man mot söder mot Stenrutstugan som ligger 4,5 km från Västvallen vid trädgränsen (har för mig att stigningen är runt 200 m). Från Stenrutstugan fortsätter man vidare upp till något som kallas Passet (ca 2 km och ytterligare ca 150 m. stigning).

Passet är en sträcka om ca 300 m. med blockterräng (kan undvikas om man håller till vänster om själva passet). Från Passet går man sedan vidare mot söder till Hågntjärn där man tar lunch (avståndet dit är ca 2,5 km från Passet).

Vid Hågntjärn svänger man tillbaka norrut men på andra sidan Sömlingshågna, tillbaka mot Stenrutstugan (ca 6 km). Och från Stenrutstugan är det raka vägen ner till sjön igen.

En variant på den här turen är att efter Passet ta öster mot något som heter Rutvallen som går runt en liten topp som heter Svanhågna. Totalt blir det lika långt men man missar middagsluren vid Hågntjärn som är en av turens höjdpunkter.

2) Sånfjället, dit man tar sig med bil via Linsell och Råndalen är också trveligt för utflykter. Följ leden från Nysätern till raststugan i Sododalen (ca 4,5 km och 200 m. stigning). "Spatsera" runt lite i dalen och följ sedan leden ned igen. I vackert väder är oerhört vackert.

Lycka till!

/Mille
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.