• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjej grejer

Jag har en minihårborste med infällbara piggar och spegel i skaftet. Hittade den på någon billighetsaffär för typ tio spänn...
 
Koncentrerad deo

Har aldrig idats ta med deo på turen, men har nu införskaffat en "kaka" deo från stink-affären LUSCH (ja, man får andnöd när man går in där). Bara att gnida i armhålan så är saken fixad. Högg av en bit och har i filmburk.
(den kommer nog mest användas till buss och tågfärderna över halva Sverige, jag blir oftast svettigast i bussbyten och i trängsel med gamla tanter. På fjället stör inte svetten lika mycket....liksom mer luft som för bort lukten för känsliga näsor)
 
Har aldrig idats ta med deo på turen, men har nu införskaffat en "kaka" deo från stink-affären LUSCH (ja, man får andnöd när man går in där). Bara att gnida i armhålan så är saken fixad. Högg av en bit och har i filmburk.
(den kommer nog mest användas till buss och tågfärderna över halva Sverige, jag blir oftast svettigast i bussbyten och i trängsel med gamla tanter. På fjället stör inte svetten lika mycket....liksom mer luft som för bort lukten för känsliga näsor)

- Smart !
Mina tvålar från LUSCh brukar dock smälta i värmen, men filmburken kansk räker som skydd ?

Haha va omtänksamt av dig för dina medresenärer, men brukar ju lukta så gott efter några dagar av aktiviet :)
 
Jag hade med Lush deo på fjällturen förra året, den smälte inte. En bit skall med i år igen.

Jag skall bara tala om att jag sköter hygienen lika bra som hemma. Det är ju på fjällturen som man har tid med sånt, i stället för en stressig dusch på morgonen i lugn och ro gå ner till bäcken och tvätta sig, lägga sig på rygg på en flat sten och tvätta håret, det är spa-bad i kubik! :)
 
Jag hade med Lush deo på fjällturen förra året, den smälte inte. En bit skall med i år igen.

Jag skall bara tala om att jag sköter hygienen lika bra som hemma. Det är ju på fjällturen som man har tid med sånt, i stället för en stressig dusch på morgonen i lugn och ro gå ner till bäcken och tvätta sig, lägga sig på rygg på en flat sten och tvätta håret, det är spa-bad i kubik! :)

Kan se bilden av hur du unnar dig timmar i fjordarna , Härligt !
Haha naturen har mycket att ge i spa syfte njut på !
 
...(den kommer nog mest användas till buss och tågfärderna över halva Sverige, jag blir oftast svettigast i bussbyten och i trängsel med gamla tanter. På fjället stör inte svetten lika mycket....liksom mer luft som för bort lukten för känsliga näsor)
Det är ju helt sant; i fjällen kan man på sin höjd känna sig lite sunkig och klibbig varvid man sköljer sig och kvickt ilar in från spöregnet, men där man märker hur äcklig man är är ju på tåget hem! (dessutom har man ju tappat allt hyfs och hänger gladeligen sina numera självstagande strumpor på kupéelementet...)
Kan se bilden av hur du unnar dig timmar i fjordarna , Härligt !
Haha naturen har mycket att ge i spa syfte njut på !
Tror vi diskuterat detta i nån tidigare tråd: Algbada i myrarna, använd grusigt glaciärvatten som peeling, ge håret en lerinpackning, dagliga iskalla fotbad med bonus-skrapning med natursten, veckolånga kalla regn för blodcirkulationen i huden, tältbasta en solig morgon i sovsäcken, jacuzzi-bada i en 5-gradig jokk, ät bara enformig mat: Allt detta har man gratis i fjällen, medan vissa betalar sanslöst för den behandlingen på spa-orterna...
 
Är lite skrämmande att vissa gillar att vara svettiga och skitiga på fjället. Är ni likadan hemma också?

Ser ingen skillnad på hygienen om jag så är hemma och har till gång till dusch eller om jag är ute på fjället eller i skogen. Att ha en bra hygen gör att man mår bättre och risken för magsjuka minskar också. Luktar man sedan också gott så är det väl bara se som en bonus.
 
Kan se bilden av hur du unnar dig timmar i fjordarna , Härligt !
Haha naturen har mycket att ge i spa syfte njut på !

Absolut! :)

Tror vi diskuterat detta i nån tidigare tråd: Algbada i myrarna, använd grusigt glaciärvatten som peeling, ge håret en lerinpackning, dagliga iskalla fotbad med bonus-skrapning med natursten, veckolånga kalla regn för blodcirkulationen i huden, tältbasta en solig morgon i sovsäcken, jacuzzi-bada i en 5-gradig jokk, ät bara enformig mat: Allt detta har man gratis i fjällen, medan vissa betalar sanslöst för den behandlingen på spa-orterna...

Oj! Är det så förvånande att det finns folk som seriöst tycker att det är njutningsfullt att vara ute i naturen? Varför är du ute? För prestationens skull? ;)
 
Är lite skrämmande att vissa gillar att vara svettiga och skitiga på fjället. Är ni likadan hemma också?

Ser ingen skillnad på hygienen om jag så är hemma och har till gång till dusch eller om jag är ute på fjället eller i skogen. Att ha en bra hygen gör att man mår bättre och risken för magsjuka minskar också. Luktar man sedan också gott så är det väl bara se som en bonus.
Nej, jag tycker det är sjukt okomfortabelt att gå runt svettklibbig. Men till vardags asar jag inte runt på en tjugonåntingkilos ryggsäck, och om det regnar går jag in och gör mig en dubbel cappucino på nymalet kaffe (sjätte malningsgraden på min Gaggia, den näst mest finkorniga). Och sen kan jag ta en varm dusch. Ute så börjar svetten rinna inom tre minuter från det att ryggsäcken åkt på - and there is not a damn thing I could do about it. När jag sen ska bada på kvällen så har det ibland blivit mörkt och regnar, och då står jag över.

Ute finns kallvatten, skrapsår, fiskslem och regn. Hemma finns kontokort, Burberry London EDT och speed-dial till pizzerian på hörnet. Vardera har sina fördelar och jag skulle inte vilja vara utan någondera. Den första riktiga duschen är ofta det jag längtar mest efter på de långa fjällturerna, men naturupplevelsen blir inte lidande av att det "bara" blev en ansiktstvätt i kallvatten just den här kvällen. Och nej, jag har inte fått magsjuka av det ännu.

Oj! Är det så förvånande att det finns folk som seriöst tycker att det är njutningsfullt att vara ute i naturen? Varför är du ute? För prestationens skull? ;)
Jag har hört talas om det där fenomenet förut, jag tror det kallas ironi. Om jag inte minns fel så hade mitt inlägg lite av den varan också.

Jag gillar faktiskt hela det där kitet, jag gillar isvatten och skit under naglarna. Honestly. Däremot kan det ibland vara svårt att övertyga andra om den jävliga naturens förträfflighet. Då förpackar man samma saker i ett paket av vit emalj-miljö och eteriska oljor och tar åttatusen spänn för en weekend, och då kommer folk som flugor!
 
Är lite skrämmande att vissa gillar att vara svettiga och skitiga på fjället. Är ni likadan hemma också?

Ser ingen skillnad på hygienen om jag så är hemma och har till gång till dusch eller om jag är ute på fjället eller i skogen. Att ha en bra hygen gör att man mår bättre och risken för magsjuka minskar också. Luktar man sedan också gott så är det väl bara se som en bonus.
Skrämmande?? På vilket sätt då?
Jag tycker det är skrämmande att vissa ideal har fått slå igenom så kraftigt att människor inte ens under några dagar i fjällen ser skönheten i att se ut och lukta precis så gott som naturen har gett oss ostörd förmåga till.

Att tro man mår sämre och att risken för magsjuka ökar för att man inte tvättar hela kroppen i kallt vatten varje kväll under en fjälltur eller för att man inte fixar ögonbryn och naglar innan man åker - vilket ju ursprungsfrågan faktiskt handlar om - är ett lika skrämmande tecken på att många verkliga och bestående värden alltmer förminskas (till förmån för andra trevliga saker här i livet som Strykarräven så riktigt påpekar att de flesta av oss inte heller vill vara utan).

Men den som känner för ett kallt dopp och njuter av det ska självklart unna sig det!
 
Skrämmande?? På vilket sätt då?
Jag tycker det är skrämmande att vissa ideal har fått slå igenom så kraftigt att människor inte ens under några dagar i fjällen ser skönheten i att se ut och lukta precis så gott som naturen har gett oss ostörd förmåga till.

Att tro man mår sämre och att risken för magsjuka ökar för att man inte tvättar hela kroppen i kallt vatten varje kväll under en fjälltur eller för att man inte fixar ögonbryn och naglar innan man åker - vilket ju ursprungsfrågan faktiskt handlar om - är ett lika skrämmande tecken på att många verkliga och bestående värden alltmer förminskas (till förmån för andra trevliga saker här i livet som Strykarräven så riktigt påpekar att de flesta av oss inte heller vill vara utan).

Men den som känner för ett kallt dopp och njuter av det ska självklart unna sig det!

Även om vi alla vill vara oberoende och älska insidan så funkar de ju tyvärr inte så :-( ( en del är fula av naturen och behöver lite kosmetisk hjälp på vägen ;-), japp jag tillhör helt klart en av dem som behöver lite spakel i nyllet så jag klarar vårt tuffa mode klimat i Världen )

Jag tänker dock inte så mycket på hur illa jag kommer se ut eller dofta på fjällvandringen utan hur illa skadorna kommer bli när jag kommer hem ( folk använder tex solskydd)


Men helt klart alla vill få ut olika funktioner av sin fjäll resa en del kommer ligga och och spendera tid i fjordar i isigtvatten och tvätta håret med schampo medans andra sparar vikt och rygg på att lämna deon hemma ?
 
Även om vi alla vill vara oberoende och älska insidan så funkar de ju tyvärr inte så :-(
Det funkar så om vi VÄLJER att det ska funka så.

Och nu handlar det ju om några dagars fjällvandring, inte om jobbet, krogen, storstan eller andra ställen där man måste eller vill tänka på kläder och utseende.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.