För lång packlista

Mina kläder för 3 veckor i sarek:
3 par merinoullstrumpor(tunna)
2 par kalsonger (merinoull)
2 underställströjor (merino)
1 långkalsonger (merino)
1 isoleringsplagg (arc'teryx atom LT hoody)
1 lätt skaljacka
1 lundhagsbyxor
1 regnbyxor
1 kängor
1 vadartofflor
1 mössa
1 buff


Angående vattenflaska så tycker jag det räcker med totalt 1 liter. Nalgene 1l eller 2x 50cl.
Fördelen med 2x 50 är att du kan fylla dem med varmvatten på morgonen och ställa dem i kängorna en stund innan du tar på dig dem.
Med en liter vatten brukar jag klara en natt och morgon.
Runt keb behöver du sällan bära mer än en deciliter åt gången. När jag gick keb västra led så bar jag endast skalkläder med några digestivekex i fickan. Fick såklart en hel del avundsjuka blickar från packåsnorna som jag joggade förbi på väg ner till kaffedalen :)
 
Finns en hel del grejer som är dubbelt både bland utrustning och medicin. En nyfiken fråga till ensamvandraren, vem ska du sätta svalgtuben på/i?

Jag tog mig friheten att redigera lite i din lista, bifogar den nedan. Skulle även vilja lägga till något men börjar med strykningarna.

Lycka till!
 

Bilagor

  • packlista dalu0700.pdf
    41.9 KB · Visningar: 452
Senast ändrad:
Finns en hel del grejer som är dubbelt både bland utrustning och medicin. En nyfiken fråga till ensamvandraren, vem ska du sätta svalgtuben på/i?

Jag tog mig friheten att redigera lite i din lista, bifogar den nedan. Skulle även vilja lägga till något men börjar med strykningarna.

Lycka till!


Som akutsköterska så är det alltid bra att vara bredd på allt när det gäller akuta situationer. En kollega var ute och vandrade, inte så ödsligt och önskade han hade en sån när han tog hand om en medvetslös vandrare ute på spåret för att skapa fria luftvägar när man inte kan ta hjälp av någon annan.

Kollade på listan och håller med om det mesta. Jag absolut ta din fil i tankarna
 
Här är en kortare och lättare variant där jag bortser från vad du bär på kroppen...

Stavar
Vattenflaska (50 cl PET)
Kompass, KOMPASS RANGER S
Karta (i tyvek)
Solbrillor
Underställ ull byxa, Duo Active Long Johns
Underställ tröja, Duo Active Zip Neck
Mössa
Kalsonger x1
Strumpor ull tunn, 2 par, Liner Sock Coolmax
Vind/regnjacka, Chevalier
Tält
Sovsäck, Skylite +13, Sovsäck
Skin Micro-Lite självuppblåsbart liggunderlag
Spork
Gas *1
Mat(Frystorkad)
Kryddor
Toalettpapper
Disksvamp
Gaskök Optimus - OPT CRUX & TERRA WEEKEND HE (http://www.outnorth.se/optimus/opt-crux-terra-weekend-he)
Tandkräm +*Tandborste
Plastpåsar
Handduk
Ryggsäck + regnskydd
Anteckningsbok och penna
Compeed, skavsårsplåster
 
http://lighterpack.com är ett smidigt sätt att få en bra överblick över din lista. Då kan du enkelt dela upp i kategorier och se var din vikt fördelas för att få en överblick var du t.ex. bär mycket saker.

Exempel över min lista för en vecka på Island nu till sommaren.
skc3a4rmavbild-2015-03-27-kl-19-08-18.png


Min lista

Blir också enkelt att dela med kompisar och vänner för att få hjälp, tankar och ideér kring listan. Sidan är endast på engelska så summeringar osv får man leva med att det står som det gör men självfallet kan du skriva alla dina saker på svenska i listan.

Gratis är det ju också :)
 
När många packar för första gången glömmer de ju matvikten och volymen. Mina påsar började väga 1200 g per dygn, numera väger de snitt ca 1000g. Vad väger dina?
 
Om frågan var till mig så var min senaste veckovandring såhär:

Gröt 300g
Couscous med pesto/potatismos med grönsaker 1166g
Snickers + M&M's + jordnötter 1494g

Så totalt 2954g för fem dagar. Detta får rum in en 8 liters Sea to Summit packpåse.
Det som jag har lagt till på listan är mer jordnötter så det adderar lite mer vikt till totalen.

Jag är ingen finsmakare när jag är ute utan ser det mer som bränsle för kroppen.

Kan ses här på bilden hur det är "packat".
https://ostergard.files.wordpress.com/2014/07/joutunheimen_packning_2014-07-23_20-57-16_img_3613.jpg
 
Sjukvårdsutrustningen?

Tjenare Daniel, det märks att du inte arbetat så mycket i sjukvården i fält.
jag är själv akutare och har arbetat med sjukvård både på avdelning och i fält (bland annat innom militären). Ja, jag vet att man kan känna sig lite naken utan sin sjukvårds utrustning, men det finns mycket som du ändå kan strippa ner men ändå "rädda liv"

för det första:

Betapred
Tavegyl
Glucos
Primperan
Xylocain
Pepcid
Druvsocker

Har du många alergier och är diabetiker?
om inte, Bort med den listan.
De som är alergiker/ diabetiker och vandrar längre sträckor har troligtvis med egna läkemedel väl utmärkta på sin utrustning ifall att något händer dem, i allafall ska de ha det om de är lite smarta..

slutligen:

1:a förband
Elastisk binda
Elastisk binda + ”hake”
Extra hud plattor
Fingerband
Gasbinda
Ispåse , 5st L och 5st small
Koksalt
Sporttejp, Vitality Sportstejp, 2 st
Sterila kompresser
Steril-strips
Salva lättare brännskador
Blodstillande vadd
Sjukvårdstejp (brun/vit)
Svalgtub

En eller två Dauerbindor sköter nästintill jobbet på samtliga saker på den listan.
Du kan stödlinda/ fixera frakturer, lägga avsnärjande/ tryck- och skyddsförband. istället för kompresser använd kläder/ strumpor, vadsomhelst. är det någon som skadar sig riktigt hårt, så är vandringen förmodligen över för den vandraren ändå och får ta helikoptern till sjukhus. då spelar den "sterila faktorn" mindre roll då hen troligt vis ändå kommer att få en liten dos antibiotika.

Tänk lite mer primitivt, svalgtuben tillexempel, den funkar ändå bara på patienter med riktigt låga RLS nivåer, hålltungan undan med en sked eller något i det stuket. Kanske ett bukläge kan göra susen? måste du ventilera? ja då kommer ändå svalgtuben vara ivägen. På de patienterna som jag ventilerat (med vanlig HLR) har jag inte använt mig av näs eller svalgtuber.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.