Följa GPS spår direkt i datorn

Går det att med en Garmin GPSMap 60CSx, Mapsource och USB-kabel låta GPSn vara på och skapa spår över var man är direkt på datorns skärm istället för att kolla på GPSens skärm?

Skulle vara kul när man sitter på tåg och kolla på en lite större skärm.

Du kan ladda ner nRote från Garmin. Med det programmet i datorn så ser du din position kontinuerligt. Jag tror dock inte att spåret visas, det måste man nog spara i GPS'en och spara in till datorn. Jag använder själv NRoute på min lilla bärbara i bilen ibland, funkar väldigt bra.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag märkte en sak, det går inte att få nRoute att visa Friluftskartan Pro?
Jag skulle gärna vilja ha lite mer detaljerad karta än de jag sett på skärmdumparna för nRoute.

Nmea

Liksom på Magellan Explorist XL borde väl Garmins modeller kunna skicka NMEA-signaler till datorn? I så fall kan du ju även använda helt andra kartprogram än Garmins egna kartprogram för att se ditt spår, t.ex. Kartex, Fugawi, Ozie Explorer m.m. - givetvis då med helt andra kartor än Garmins taskiga frilpro-kartor. :)
/Niklas

NMEA 0183-signaler

Liksom på Magellan Explorist XL borde väl Garmins modeller kunna skicka NMEA 0183-signaler till datorn? I så fall kan du ju även använda helt andra kartprogram än Garmins egna kartprogram för att se ditt spår, t.ex. Kartex, Fugawi, Ozie Explorer m.m. - givetvis då med helt andra kartor än Garmins taskiga frilpro-kartor. :)
/Niklas

Liksom på Magellan Explorist XL borde väl Garmins modeller kunna skicka NMEA 0183-signaler till datorn? I så fall kan du ju även använda helt andra kartprogram än Garmins egna kartprogram för att se ditt spår, t.ex. Kartex, Fugawi, Ozie Explorer m.m. - givetvis då med helt andra kartor än Garmins taskiga frilpro-kartor. :)
/Niklas

Om man använder en seriekommunikationskabel i stället för USB kabeln finns det många fler program och kartor man använda, än de från Garmin.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips