Födosök, ätliga växter

De kallas sötlupin på svenska. Jag vet inte hur många sorter det finns men åtminstone Lupinus angustifolias och Lupinus albus brukar nämnas. De odlas som bönor i ett flertal länder och försök i Sverige har gett gott resultat med en proteinhalt över 30%. Sötlupin är inte invasiv så när jag tänker efter vete 17 om man ens kan hitta den förvildad.

OBS! De vanliga blomsterlupinerna ska inte ätas! De innehåller giftiga alkaloider. De är dessutom invasiva och bör inte odlas alls.
 
Vet inte om jag missat sådan kommentar tidigare i tråden. I så fall ber jag om ursäkt i förväg.

Vet någon var/med vem man kan köpa kurs där man kan få lite fördjupning i att identifiera ätliga svenska växter?
 
Du får väl komma hit så kan jag lära dig. Annars får du googla! :sneaky:


Jag ogillar forumsvar av typen: sök själv! Alla vet nog att man kan söka. Frågar man i forum så har man troligen redan försökt själv och antingen inte hittat svaren eller så har man hittat så många svar att det är svårt att välja och värdera. Lika mycket bra det finns på nätet, lika mycket dumt/fel/strunt finns det. Då kan man behöva hjälp att sortera och sovra.

Ditt erbjudande om att hjälpa till, är däremot väldigt gentilt och generöst - att hitta sådana kontaker via forum, gör mig glad.

Sen tycker jag också det är lite svagt av den som frågar att inte läsa en tråd på 53 inlägg, utan ursäkta sig och fråga om det kanske finns tidigare. Att snabbt skumläsa 53 inlägg kan jag tycka är en rimlig grundsökning, innan man frågar.

/Patrik, beredd på mothugg
 
Jag ogillar forumsvar av typen: sök själv! Alla vet nog att man kan söka. Frågar man i forum så har man troligen redan försökt själv och antingen inte hittat svaren eller så har man hittat så många svar att det är svårt att välja och värdera. Lika mycket bra det finns på nätet, lika mycket dumt/fel/strunt finns det. Då kan man behöva hjälp att sortera och sovra.

Då tycker i alla fall jag att det hör till god kutym att tala om var och hur man försökt leta (det brukar i alla fall jag försöka göra). Det är inte utan anledning som https://letmegooglethat.com/ skapades. Internet är idag tyvärr fullt av folk som inte kan googla.

Väldigt ofta ser jag frågor där svaret finns en googling bort. Framförallt i Facebookgrupper är det nästan extremt.

Sen har vi iofs även de som är åt andra hållet: Googlar på "aftonbladet" för att hitta dit.
 
Jag ogillar forumsvar av typen: sök själv! Alla vet nog att man kan söka. Frågar man i forum så har man troligen redan försökt själv och antingen inte hittat svaren eller så har man hittat så många svar att det är svårt att välja och värdera. Lika mycket bra det finns på nätet, lika mycket dumt/fel/strunt finns det. Då kan man behöva hjälp att sortera och sovra.

Ditt erbjudande om att hjälpa till, är däremot väldigt gentilt och generöst - att hitta sådana kontaker via forum, gör mig glad.

Sen tycker jag också det är lite svagt av den som frågar att inte läsa en tråd på 53 inlägg, utan ursäkta sig och fråga om det kanske finns tidigare. Att snabbt skumläsa 53 inlägg kan jag tycka är en rimlig grundsökning, innan man frågar.

/Patrik, beredd på mothugg
Håller i sak med dig. Därmed inte sagt att jag inte läst tråden. En massa poster på saker jag redan kände till såklart. Är inte helt novis. Tips om böcker mm. Visst, men det är fortfarande så att en del svampar och mer udda födoväxter ger jag mig inte på utan direkt handledning. Det finns en del kunskap här som jag anser att man inte med säkerhet kan läsa sig till.
En ett år gammal länk till någon som kunde hålla kurser såg jag, men är den fortfarande aktuell? Är det något jag missat?
Sedan anser jag väl, precis som du antyder, att om man orkar svara att det är fel att ställa fråga så kanske man också orkar ge svar på själva frågan. I annat fall borde man ju inte ägna sin dyrbara tid till att skriva överhuvudtaget. Annars är det ju bara översitteri.
 
Håller med alla här! Anledningen till att jag inte kan tipsa om "skolor" är förstås att jag inte bor i Sverige och inte vet var man kan lära sig detta. Jag anser att jag tog mitt ansvar då jag erbjöd mig att hålla kurs i ämnet. En god bok är aldrig fel, det finns ett antal i ämnet. En ny som jag kollat in och kan rekommendera är Vildplockad av Niki Sjölund, Natur & kultur. Kan man äta sånt? av Inger Ingmanson är en äldre variant som fortfarande kan gå att få tag i. Skogsskafferiet.se är en bra nätsida att botanisera i.
 
Håller med alla här! Anledningen till att jag inte kan tipsa om "skolor" är förstås att jag inte bor i Sverige och inte vet var man kan lära sig detta. Jag anser att jag tog mitt ansvar då jag erbjöd mig att hålla kurs i ämnet. En god bok är aldrig fel, det finns ett antal i ämnet. En ny som jag kollat in och kan rekommendera är Vildplockad av Niki Sjölund, Natur & kultur. Kan man äta sånt? av Inger Ingmanson är en äldre variant som fortfarande kan gå att få tag i. Skogsskafferiet.se är en bra nätsida att botanisera i.

Precis så här fungerar forum när de är som bäst: "Jag har använt X coh det funkade jätte bra för mig, möjligen med begränsning Y". Ävne Z är bra. Bra jobbat @ålänning!

Har även läst vildplockad och jag tyckte den var lite svår att söka i - växterna var mest uppradade, minns inte att det fanns någon systematik eller ordning på dem. Man kunde sorterat på var de växer (norr/söder i landet, skog, hav, berg), färg eller tid på året de kan plockas men minns inte någon sådan sortering i boken. Eller missade jag den bara?

/Patrik
 
Precis så här fungerar forum när de är som bäst: "Jag har använt X coh det funkade jätte bra för mig, möjligen med begränsning Y". Ävne Z är bra. Bra jobbat @ålänning!

Har även läst vildplockad och jag tyckte den var lite svår att söka i - växterna var mest uppradade, minns inte att det fanns någon systematik eller ordning på dem. Man kunde sorterat på var de växer (norr/söder i landet, skog, hav, berg), färg eller tid på året de kan plockas men minns inte någon sådan sortering i boken. Eller missade jag den bara?

/Patrik
Tack! Jo, när du säger det kan Vildplockat kännas lite rörig. Den är årstidsbaserad, börjar på våren och går året runt. Svampar och träd kommer lite huller om buller. De flesta böcker jag sett i ämnet är uppbyggda på samma sätt. Några andra jag kom att tänka på är t.ex. Naturens läckerheter, också Ingmanson samt Det vilda köket av kocken Rune Kalf-Hansen och Lisen Sundgren (hon har även skrivit andra böcker i ämnet, tror jag).

En bra flora kanske är det man har mest nytta av ifall man vet namnet på växter man kan leta men inte har koll på hur de ser ut.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...