Födosök, ätliga växter

Svamp är visserligen tämligen värdelös ur näringssynpunkt men kan vara såväl lättplockad som smaklig. Som den stolta fjällskivling jag åt häromdagen.
 
Drog upp några vanliga kantareller igår på kvällspromenaden, men de smakar ju nada när man smörsteker dem. Svamp har aldrig varit min grej, men hade för mig att detta var godare än så.
 
På en ÖL kurs med Stefan Kjällman som lärare berättade han att en vuxen jägares dagsbehov var ca 12 liter ansade och rensade fria rot och grönsaker. Hur lång tid behövs för att skörda det och om flera gör det på samma markplätt hur rådbråkad blir inte den? Ansningstiden för oss gröngölingar var ca 90 minuter och då var huvuddelen av vår skörd vassrotskott, både goda och söta. 12 liter grönfoder innebär ett långt tuggande. Därav att både fiske och jakt blev populare och rikare ur näringsinnehåll. Lever man nära gränsen gäller det att göra rätt.
Men att lära sig 50 ätliga växter i ens vardagsterräng och hur olika dessa ser ut vid de olika årstiderna kan sätta piff på vilken tråkig frystorkad rätt som helst.

go tur
 
"Men att lära sig 50 ätliga växter i ens vardagsterräng och hur olika dessa ser ut vid de olika årstiderna kan sätta piff på vilken tråkig frystorkad rätt som helst."

Precis! Det är inte särskilt ofta man hamnar i en sådan nödsituation att man behöver vara kvar i flera dygn och få i sig tillräckligt av energi och alla näringsämnen. Det här handlar mera om att det är roligt att lära sig vad man kan äta av allt som finns i naturen. Och en näve bär medan man vandrar eller till dessert säger väl ingen nej till.

Isterbuk: Vi är olika. Jag älskar svamp, i synnerhet smörstekta kantareller. Tur att inte alla vill ha dem!
 
På en ät i naturendag som CF föreningen, Främjandet och Scouterna anordnade stod en rodnande scout och predikade om de goda vassrötterna i träsket och kaveldunsrötter i diket fram till träsket, när jag frågade henne om hon visste varifrån vattnet kom svarade hon att hon inte visste, så hon fick reda på att det var gråvattnet från reningsverket, ridå!
 
Låter gott! Här får jag nöja mig med ängssyra. Det är enkelt att hitta mycket och hacka ner i en sallad. En kompis som tog om av salladen jag bjöd på råkade titta lite närmare och utbrast: "Har du ogräs i salladen?". Då hade han redan ätit en stor portion. I salladen fanns inte bara syra utan också björklöv och maskrosblad. Mina lettiska elever blir lyriska när de pratar om "mormors soppa" som tydligen också görs på ängssyra.

Ni som långvandrar, brukar ni räkna med att hitta växter att fylla ut portionerna när ni planerar maten eller är det att räkna som en bonus? Ute på öarna har jag ganska bra koll på vad som växer och de flesta bryr sig inte så jag kan nog räkna med att skörda strandkål, fetbladsväxter, nässla eller skogs- eller gräslök och få ihop en måltid eller två. På så sätt kan jag minimera packningen. Men det är förstås en chansning och jag förbrukar inte lika mycket energi som en som vandrar hela dagen.
Ängssyran finns ju också till fjälls. Hon använder den också.
/HåkanF
 
För riktig tillfredsställelse behöver man fett och protein, men inte helt enkelt att hitta det i växtriket.

harsyra, bär och kirskål m.m. i all ära, men det är inget man håller sig i form på någon längre tid.
 
finns det öht nåt med fett och protein så man får plocka i Sverige? hassel och ekollon ingår ju inte och bönor växer väl inte fritt
Nu är det här ingen överlevnadstråd och jag har inte funderat så mycket på saken och så här på rak arm kommer jag först att tänka på vissa ätliga lupiner som finns förvildade i Sverige och ingen lär väl klaga om du plockar dem. De innehåller rätt så höga proteinhalter men du ska förstås veta hur du ska tillreda dem. Växter med fettrika fröer finns det garanterat också.
 
Rödklöver är ätbar och har en viss sötma. Den är förövrigt ovanligt rik på protein för att vara en ört.

Ålänning vet du vilka lupiner som är ätbara?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...