Födosök, ätliga växter

För tydlighetens skull: Om ni har läst mitt första inlägg vet ni att jag inte har försökt starta en diskussion om närings- eller kaloribehov, jag pratar inte ens om nödsituationer. Så kan vi hålla oss borta från det? Jag var bara intresserad av ifall det är flera än jag som plockar med sig ätligt gott i förbifarten.
 
Jag har inte påstått att man kan äta sig mätt (även om jag gärna skulle bevisa det för er som inte tror det!). Och jag pratar inte specifikt om långa vandringar. Återigen vill jag påpeka att man kan vara ute på olika sätt och för en eftermiddag i skogen kanske nässelsoppa eller en vild sallad räcker gott och väl. Det är nog mera en fråga om att folk inte vet vilka arter som är ätliga. Och då ska man förstås inte chansa! Sen gäller det att veta vilka växter som är fridlysta. Ta inte dem!

Känner man sina arter är det en helt annan femma. Man kan få ihop en rejäl måltid med t.ex. strutbräken men man ska vara säker på att man känner igen den och veta hur man ska tillaga den. Ärtvicker, ryssgubbe, skräppor, syror, fetbladsväxter, strandkål, kirskål och rams kan också ge ganska mycket mat. Sen finns ju lökarna: ramslök och kajp blir gott i det mesta. Och ni som vandrar i fjällen kanske kan hitta torta eller kvanne. Många lövträd har också ätliga blad eller frön, t.ex. björk, alm och lind.

Kimkim frågar om rötter, det är klart att det finns ätliga sådana t.ex. maskros, kaveldun, hässle- och knölklocka, malva, cikoria och pepparrot (som finns i princip överallt) etc. men jag brukar inte gräva efter rötter. Det räcker gott med det som växer ovan jord.

Det är upp till dig om du vill bevisa att man kan äta sig mätt eller inte. Själv använder jag fram tills dess växterna mest som smaksättning (plockar dem gärna likväl). Men tack för tipsen! Jag ska försöka pröva några av de nya för mig nästa gång jag är ute :)
 
Idag var jag litet sugen på ett granskott men eftersom jag just fått fyr i pipan så nöjde jag mig med skönhetsupplevelsen. Vad sedan gäller diskussionen om huruvida en vandrare kan leva på gröna blad så tror jag att roten (ätlig eller ej) är "födo" som ju betyder livgivande och, som TS sjäv konstaterat, så är det inte helt lätt att överleva i skog och mark om man är hänvisad till att göra det på blad och gräs.

I en akut nödsituation är det socker (det förkättrade...) som kan rädda en. Då kan en kola i fickan eller några granskott vara livsavgörande. Nässelsoppa är annars förbaskat gott.
 
Idag var jag litet sugen på ett granskott men eftersom jag just fått fyr i pipan så nöjde jag mig med skönhetsupplevelsen. Vad sedan gäller diskussionen om huruvida en vandrare kan leva på gröna blad så tror jag att roten (ätlig eller ej) är "födo" som ju betyder livgivande och, som TS sjäv konstaterat, så är det inte helt lätt att överleva i skog och mark om man är hänvisad till att göra det på blad och gräs.

I en akut nödsituation är det socker (det förkättrade...) som kan rädda en. Då kan en kola i fickan eller några granskott vara livsavgörande. Nässelsoppa är annars förbaskat gott.

Jag instämmer i att nässelsoppa sätter guldkant på tillvaron när man är ute! Det borde även passa bra för den som är nybörjare och vill börja pröva smaka på det som naturen har att erbjuda, då det knappast går att förväxla nässlor med något annat.
 
Nyutsprugna björkblad, björksav, späda granskott är ok, de flesta rötterna efter tvättning och kokning är i brist på annat ätliga, ibland har man tur och springer på en gammal övergiven trädgård och där finns det godare sorter bland rötterna oftast..
 
Men allt annat än svamp och bär kräver väl markägarens tillstånd?

Va? Får man inte plocka blad och blommor? Shit. Du borde kanske ha koll som gammal scout men i så fall är jag 100% lurad för jag är uppvuxen med att ta både nässlor, kirskål, granskott, harsyra m.m. m.m. Jag trodde att det var vedartade växter man inte fick bryta stammen på. Jag känner mig lurad nu.
Att gräva upp rötter misstänkte jag att man kanske inte får.. men enkelt att göra utan att orsaka någon störning för markägaren.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...