Födosök, ätliga växter

Fast utsidan är ju ingen doktorsavhandling, utan ett simpelt forum om friluftsliv av ett gäng glada amatörer. Ser ingen nödvändighet att va så korrekta med källhänvisningar. Håll det hellre enkelt istället och ta det inte på så stort allvar.
Fast det handlar ju också om ökad användbarhet: den som vill fördjupa sig får hjälp att hitta uppgiftens källa - t ex en forumtråd med utförligare beskrivningar, flera författares bidrag, alternativa pryl- eller lösningsförslag och nyanserande (även kritiska) diskussioner kring ämnet.

Det skulle ju öka Utsidans attraktivitet.

Inbillar jag mig, som ofta följer långa länkkedjor, när jag vill/behöver nörda ner mig i något ämne.
 
Fast utsidan är ju ingen doktorsavhandling, utan ett simpelt forum om friluftsliv av ett gäng glada amatörer. Ser ingen nödvändighet att va så korrekta med källhänvisningar. Håll det hellre enkelt istället och ta det inte på så stort allvar.
Må så vara att vi inte är proffs i betydelsen betalda men jag skulel nog vilja klassa flera här som exeptionellt kunniga inom vissa områden, smala eller breda.
Jag börjar inte lista för att undvika risken att glömma någon men nog finns här kunskap ner på detaljerad nördnivå (nörd i positiv bemärkelse).
Jag är själv inte så känslig för "missad cred" (om det inte är mer strikt kommersiella sammanhang) men full respekt för de som är det och jag vill inte tappa kloka bidragare här på en sådan sak som missade källhänvisningar.
Det borde vara enkelt med en länk till inlägg i sammanställningar. T ex "Boken XYZ av Före Fattare rekomnderades av tango i inlägg <länk>"

/Patrik
 
Tanken med den här tråden var ju att man skulle kunna få tips om ätliga växter och flera har bidragit. Tråden i sig är en lika viktig referens som de böcker som nämns. Vissa av oss som är aktiva här har, förutom erfarenhet, dessutom utbildning inom de områden vi kommenterar.
Nej, det är ingen doktorsavhandling men det betyder inte att den kunskap som delas inte är relevant eller saknar värde. Det minsta man kunde begära är väl då att redovisa var tipsen kommer ifrån, t.ex. med länkar.
 
I olika forum och FB grupper så är det vanligt att man delar kunskap och svarar på frågor osv. Delar med sig av tips. Men det är ju frivilligt.

Dom som tror sig ha en unik & värdefull kunskap kan ju skriva en bok istället.

Här har jag tex lärt mig en massa av Joanna, om torkad mat. Många tack !
 

lipfip

Forumvärd
Tanken med den här tråden var ju att man skulle kunna få tips om ätliga växter och flera har bidragit. Tråden i sig är en lika viktig referens som de böcker som nämns. Vissa av oss som är aktiva här har, förutom erfarenhet, dessutom utbildning inom de områden vi kommenterar.
Nej, det är ingen doktorsavhandling men det betyder inte att den kunskap som delas inte är relevant eller saknar värde. Det minsta man kunde begära är väl då att redovisa var tipsen kommer ifrån, t.ex. med länkar.
Vi gör så och aktualiserar litteraturlistan med länkar till trådarna var tipsen kommer ifrån. Trevlig helg!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.