Flyga med kängor behandlade brandfarligt?

Vågar man impregnera sina kängor med Meinld Wet Proof Spray, om man ska ut och flyga med dem på om ett par veckor?

Det står på flaskan att medlet är mycket brandfarligt.

(Jag har inte gjort en sprayimpregnering sedan jag köpte kängorna för två år sedan, och tänker att det borde vara hög tid!)

Det brukar vara i flytande skick som det är brandfarligt (det beror väl på att man ofta idag använder t.ex. propan som drivgas, men det kan ju också vara lösningsmedel i flaskan som gör att det är extra brandfarligt). När det har torkat lär det inte vara brandfarligt längre.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
De delar ut små flaskor med starksprit på flyget, så i jämförelse är dina kängor harmlösa skulle jag vilja säga

Ok, så man kan vara lugn?

Jag har hört om folk som blir stoppade av knarkhundarna för att det luktar lite sot om brännaren till gasköket som ligger inpackad i en påse längst in i packningen... Då tänker jag att de också borde reagera på ett par kängor indränkta i detta? :)

Är nog snäppet värre än alkohol: "Mycket brandfarligt. Irriterar ögonen. Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad" står det på flaskan.

Det är lugnt, det är inga ångor då du redan använt det, och om nu knarkhundarna stoppar ås är det bara att förklara så är det ur världen sen. Ta bara inte med flaskan så påfyllning undre resan ;)

ha en bra resa

christian

Är nog snäppet värre än alkohol: "Mycket brandfarligt. Irriterar ögonen. Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad" står det på flaskan.

Nja... Nu är det ju i regel inte mer än 40% etanol i den sprit som fraktas ombord på flygplan, men för 70% etanol gäller nedanstående. ;-)

Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad.
Kan irritera luftvägarna.
Kan orsaka huvudvärk, yrsel och illamående.
Kan ge irritation och torr hud. Avfettar huden.
Ånga och vätska ger sveda och irritation.
Ger sveda i mun och svalg. Kan orsaka illamående, kräkning och diarre.
Förtäring av större mängd kan framkalla medvetslöshet.

http://www.solveco.se/sites/solveco.se/files/datablad/etanol_70_annex_ii.pdf

Om man applicerat dessa 70% å en känga en vecka innan så är det inga 70%iga ångor som kommer från kängan ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips