Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
flyga med gas
- Trådstartare Nallo94
- Start datum
Lite apropå - hur är det med nödraketer/bloss, hur gör ni äventyrare med såna när ni är ute och reser? De är ju inte lika lätta som gasol att fixa efter flygresan?
Själv har jag nog haft såna i incheckat bagage en eller annan gång, men man kan ana att det är emot reglementet också?
Använder inte sådana, jag har en PLB som nödsändare. Inget problem med den i handbagaget
Generellt räknas nödraketer eller bloss som brandfarliga/explosiva ämnen, så inget man får ha med sig på flyresan.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...ar-jag-ta-med-mig-ombord/explosiva-produkter/
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Gammal tråd! För den som följer den idag kan det vara värt att påpeka att tillgången på gasbehållare varierar kraftigt mellan olika länder i Europa. T ex i Frankrike och Italien (osäker om Spanien) dominerar punkteringsburkar så har man en brännare för primusgängade burkar är det klokt att ta med en adapter.
Jag tror inte det är brand- eller explosionsfaran som moitverar gasförbud på Euorstar, utan snarare omständigheten att den förbindelsen är ett tänkbart terrormål. Som jag nämnde finns inte en papperskorg på, eller i närheten av, St Pancras.
Jag har inte flugit sen jag for hem från New York 1969, under ständig ångest. Troligen blir det aldrig mer i detta livet - jisses, man får inte ens ha med en liten sax, oundgänglig detalj i vandringsapoteket.
Jag tror inte det är brand- eller explosionsfaran som moitverar gasförbud på Euorstar, utan snarare omständigheten att den förbindelsen är ett tänkbart terrormål. Som jag nämnde finns inte en papperskorg på, eller i närheten av, St Pancras.
Jag har inte flugit sen jag for hem från New York 1969, under ständig ångest. Troligen blir det aldrig mer i detta livet - jisses, man får inte ens ha med en liten sax, oundgänglig detalj i vandringsapoteket.
Jag har köpt gas (primusgänga) i följande länder: Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Tjeckien, Ungern, Rumänien, Bulgarien om jag minns rätt.
Punkteringstypen är dock "standard" och finns på bensinmackar osv. Gängad flaska hittar man bara på sportaffärer/frilutsbutiker enligt min erfarenhet. Eftersom man nästan alltid flyger till en större stad så brukar det dock inte vara något större problem, nu när data-roaming inte kostar något i EU är det en baggis att leta upp butiker i mobilen.
Adapter har jag inte provat.
/Gustav
Punkteringstypen är dock "standard" och finns på bensinmackar osv. Gängad flaska hittar man bara på sportaffärer/frilutsbutiker enligt min erfarenhet. Eftersom man nästan alltid flyger till en större stad så brukar det dock inte vara något större problem, nu när data-roaming inte kostar något i EU är det en baggis att leta upp butiker i mobilen.
Adapter har jag inte provat.
/Gustav
Notera som ovan att det finns en engångsflaska som vid snabb anblick liknar våra vanliga gängade variant utomlands
Klickvarainten utan gängor....kolla!
Notera som ovan att det finns en engångsflaska som vid snabb anblick liknar våra vanliga gängade variant utomlands
Så sant den tabben har jag varit nära att göra.
/G
På frågan om det går att flyga med gas så är svaret ja.
Det är dock dyrt.
Det är dock dyrt.
På frågan om det går att flyga med gas så är svaret ja.
Det är dock dyrt.
Kan du förklara vidare
Kan du förklara vidare
Självklart.
Som privatperson kan du aldrig flyga med gas. Man måste ha utbildning och tillstånd, men...
1. Om du jobbar på ett företag som skeppar farligt gods med flyg kan du anlita dem.
2. Du kan anlita ett företag på Arlanda som hjälper till med sånt här.
(Det finns säkerligen fler som sysslar med sådant)
De ser till så att du har rätt förpackningstyp, etiketter, dokument mm och ser till att godset hamnar på rätt flyg.
Kostar från ca 1900:- (drygt ett år sedan)
Självklart.
Som privatperson kan du aldrig flyga med gas. Man måste ha utbildning och tillstånd, men...
1. Om du jobbar på ett företag som skeppar farligt gods med flyg kan du anlita dem.
2. Du kan anlita ett företag på Arlanda som hjälper till med sånt här.
(Det finns säkerligen fler som sysslar med sådant)
De ser till så att du har rätt förpackningstyp, etiketter, dokument mm och ser till att godset hamnar på rätt flyg.
Kostar från ca 1900:- (drygt ett år sedan)
Tack, vet du om motsvarande (kostnad) gäller för större volymer litiumionbatterier (mer än vad som får checkas in / bäras ombord)?
Senast ändrad:
Tack, vet du om motsvarande (kostnad) gäller för större volymer litiumionbatterier (mer än vad som får checkas in / bäras ombord)?
Jag antar att kostnaden börjar där.
Kan ta reda mer under dagen.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg