flyga med gas

Lite apropå - hur är det med nödraketer/bloss, hur gör ni äventyrare med såna när ni är ute och reser? De är ju inte lika lätta som gasol att fixa efter flygresan?

Själv har jag nog haft såna i incheckat bagage en eller annan gång, men man kan ana att det är emot reglementet också?

Lite apropå - hur är det med nödraketer/bloss, hur gör ni äventyrare med såna när ni är ute och reser? De är ju inte lika lätta som gasol att fixa efter flygresan?

Själv har jag nog haft såna i incheckat bagage en eller annan gång, men man kan ana att det är emot reglementet också?

Använder inte sådana, jag har en PLB som nödsändare. Inget problem med den i handbagaget;)

Generellt räknas nödraketer eller bloss som brandfarliga/explosiva ämnen, så inget man får ha med sig på flyresan.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...ar-jag-ta-med-mig-ombord/explosiva-produkter/

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gammal tråd! För den som följer den idag kan det vara värt att påpeka att tillgången på gasbehållare varierar kraftigt mellan olika länder i Europa. T ex i Frankrike och Italien (osäker om Spanien) dominerar punkteringsburkar så har man en brännare för primusgängade burkar är det klokt att ta med en adapter.

Jag tror inte det är brand- eller explosionsfaran som moitverar gasförbud på Euorstar, utan snarare omständigheten att den förbindelsen är ett tänkbart terrormål. Som jag nämnde finns inte en papperskorg på, eller i närheten av, St Pancras.

Jag har inte flugit sen jag for hem från New York 1969, under ständig ångest. Troligen blir det aldrig mer i detta livet - jisses, man får inte ens ha med en liten sax, oundgänglig detalj i vandringsapoteket.

Jag har köpt gas (primusgänga) i följande länder: Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Tjeckien, Ungern, Rumänien, Bulgarien om jag minns rätt.

Punkteringstypen är dock "standard" och finns på bensinmackar osv. Gängad flaska hittar man bara på sportaffärer/frilutsbutiker enligt min erfarenhet. Eftersom man nästan alltid flyger till en större stad så brukar det dock inte vara något större problem, nu när data-roaming inte kostar något i EU är det en baggis att leta upp butiker i mobilen.

Adapter har jag inte provat.

/Gustav

Har man med sig de tre gasadaptrar som jag visar i det här inlägget
- så står man aldrig utan gas på destinationsorten. Tillsammans löser de det mesta...
Väger knappt tre hekto i bagaget

Notera som ovan att det finns en engångsflaska som vid snabb anblick liknar våra vanliga gängade variant utomlands

Klickvarainten utan gängor....kolla!

Kan du förklara vidare

Självklart.
Som privatperson kan du aldrig flyga med gas. Man måste ha utbildning och tillstånd, men...
1. Om du jobbar på ett företag som skeppar farligt gods med flyg kan du anlita dem.
2. Du kan anlita ett företag på Arlanda som hjälper till med sånt här.
(Det finns säkerligen fler som sysslar med sådant)

De ser till så att du har rätt förpackningstyp, etiketter, dokument mm och ser till att godset hamnar på rätt flyg.

Kostar från ca 1900:- (drygt ett år sedan)

Självklart.
Som privatperson kan du aldrig flyga med gas. Man måste ha utbildning och tillstånd, men...
1. Om du jobbar på ett företag som skeppar farligt gods med flyg kan du anlita dem.
2. Du kan anlita ett företag på Arlanda som hjälper till med sånt här.
(Det finns säkerligen fler som sysslar med sådant)

De ser till så att du har rätt förpackningstyp, etiketter, dokument mm och ser till att godset hamnar på rätt flyg.

Kostar från ca 1900:- (drygt ett år sedan)

Tack, vet du om motsvarande (kostnad) gäller för större volymer litiumionbatterier (mer än vad som får checkas in / bäras ombord)?

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips