Själv ska jag flyga enkel väg i sommar, fjällvandra och sedan ta mig hem på annat sätt. Så det är bara vid utresan som jag behöver skydda ryggsäcken.
Jag funderar på lösningar för att slippa bära med sig flightbagen och extra vikt på vandringen. Även om den funkar som regnskydd så är den ju betydligt tyngre än ett sådant. Dessutom skyddar den inte något vidare mot större smällar, lite rejälare revor etc. Sist jag flög hämtade jag ut min resväska indränkt i vatten och med ett stort hål rakt in i ena hörnet på väskan. Såg ut som att någon slungat (ja!) den i en vattenpöl. SAS bytte ut väskan åt mig direkt på plats till en ny, fin och större. Ett uppköp jämfört med min 15 år gamla och slitna. Men något sådant FÅR bara inte hända med fjällvandringsutrustningen!
Jag har för mig att det en gång i tiden fanns inplastningsmaskiner på flygplatserna. Finns det fortfarande? Jag var i kontakt med flygbolaget som inte trodde det.
Efter lite funderingar lutar det mot att jag, miljöaspekten till trots, packar in ryggsäcken i bubbelplast och sopsäck och surrar ihop det hela med packtejp. Skyddar kanske inte heller mot de allra värsta angreppen, men bättre än inget.