Fleece vs Ull

Hej

Har sökt en tunnare fleece alternativt en lite tjockare ull plagg med full dragkedja.

Hade Arcteryx Delta LT hemma men passformen var sådär. Gillade tjockleken men tyvärr allt för boxig passform.

Har tänkt användas som mellan eller stand alone (varmare årstider)

Nu har jag fått upp ögonen för ull också.

Kandidater Icebraker Qurantum LS eller nåt liknande Delta LT

Det jag undrar är om jag ska satsa på fleece eller ull? Fleece har jag en tjockare sen innan men en nackdel är att den blir för varm.

Ull har jag ju i alla baslager men aldrig testat mer om ett mellanlager.

Vill gärna ha ett mångsidigt plagg som funkar ute, hemma osv.

Nån som har bra tips att dela med sig av är jag tacksam!
 
Hej

Konseal som du också frågade om i andra tråden här bättre passform som jag skrev :) Annars köp Norröna och Houdini för bra "skandinavisk" passform.

Ullen är tyngre (för samma värme), torkar långsammare och är inte lika slitstark. I övrigt bara fördel (skönare och luktfri).

Om du vill ha ull i samma tjocklek / värme och grym passform samt funkar som mellanlager köp den här http://aclima.no/products/warmwool/men/warmwool-polo-w-zip

Tajt, hög krage och ungefär samma värme som Konseal och Delta LT.
 
Houdinis tjocklekar

Nja. Konseal och Delta LT är 163 g/m2 fleece.

Power Houdi är cirka 250 g/m2 dvs mycket tjockare.

Kolla i så fall på Outright som är ungefär samma tjocklek som Konseal och Delta LT.
 
Helt annan prisklass än tidigar nämnda (billig), men den här tunna fleecen från Engelsons är superskön. Tunn och stretchig så man kan ha en tight storlek som smiter åt och med bra fickor. Åker alltid med "i fall att" på sommarn. Har den även i stan på vintern som förstärkningsplagg om det behövs under lite tunnare vinterjacka.

Nu har den trillat bort ur sortimentet, men saker gör det där ibland när de är slutsålda. Den kommer säkert tillbaks så snart de sytt upp nya, de har haft den i åratal. Men så här ser den ut.
https://web.archive.org/web/2015121...ns.se/jackor/fleecejackor/lager-2-fleecejacka
 
Senast ändrad:
Ull släpper inte ifrån sig microplaster, brinner otroligt dåligt, luktfritt och ullfrotte är enligt vad jag läst mig till ett av de varmaste materialen som finns i förhållande till vikt.
Kolla om du kan hitta FMs värmetröja (tröja 90). Den har värmt många frusna själar och är antagligen billigast på marknaden.
 
Ull alla gånger. Fördelarna har ludvig_svensk m fl redan räknat upp och jag skriver under på alla. Mycket skönare mikroklimat innanför skal- eller vindplagget.

En fluffigt stickad ulltröja behöver inte väga mer eller torka påtagligt långsammare än en lika varm fleece, men värmer även om det råkar bli nerblött. M90 är lite tyngre, mest p g a blixtlåset, men ett hel suveränt plagg som jag knappt kryper ur på vinterhalvåret.

Åker jag skridskor vill jag inte plurra i andra kläder än ull inifrån och ut :)
 
TS frågar efter ett mellanlager likt Arcteryx Delta LT. Delta LT är en otroligt tunn fleece på 152 g/m2.

Jag är själv ulltaliban och använder merino-strumpor/kallingar/osv varje dag året runt även på kontoret men att ull skulle vara överlägset som mellanlager förstår jag inte alls.

Kör ett ullplagg och fleeceplagg i samma maskin och mät tiden det tar att torka. Det är stor skillnad :) Fleecetröjan är nästan torr när den kommer ur maskinen, eller efter en hel dag i ösregn.

Vad väger en ulltröja som är lika varm som en Power Houdi? Jag har Aclima, Woolpower, Icebreaker, allt, inkl en 320 g/m2 "merinofleece" från IB och den är mycket tyngre än en Power Houdi och inte i närheten så varm. Att det är stor värmeskillnad inses lätt genom att prova Delta LT (152 g/m2) som TS frågar om och sedan jämföra med en 150 g/m2 merinotröja.

Som mellanlager försvinner många av ullens fördelar IMO.
 
Får tacka för alla kommentarer.

En sak som är av värde för mig (och andra självklart) är ju hållbarhet.

Jag har en mängd olika merino underställ och kan skriva under på ullens förträfflighet som ett baslager. Men jag tänker precis som en del andra ovan att det kanske blir väl ömtåligt som mellanlager.

Mellanlagret vill jag ju kunna vandra i skog och mark med för sig självt och då är stryktålighet och torktid viktigt.

Även om jag tror jag vill ha ett tunnare mellanlager blev jag imponerad av Keb Fleece Jacket när jag testade den. Den är tjockare än jag tror jag behöver men samtidigt är den en blandning mellan fleece och ull (om jag förstår rätt) så kanske får jag det bästa av 2 världar. Av det jag läst och kunde bedöma så verkar den riktigt rejäl. Men smakar det så kostar det!

Försöker hitta ett bra pris på Keb Fleece men det är inte det lättaste. Dark Grey Small satt som en dröm på mig. Stor skillnad i passform med Delta LT.

Om jag jämför med Konseal så känns Keb mer komplett då den har hel dragkedja. Av och på underlättas ju enormt.

Sökandet fortsätter.

Tack för bra diskussion.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.