fleece, ullfrotté eller thermojacka?

Men, hur sjuttsingen kan man rata MicroPuffarna "utan smak", eller för att de har lätt fànigt namn.. när sjálva grejen är att de är sâ himla funkis.. â funkis utan fjösiga schangdobler är ju just det Rasken vill ha. Finns ju även i grönt!

83981_488.fpx

Fö kan det nog tyckas att tiden stâr still, men vid närmare analys gör den snarare en slags boomerang-liknande cirkel-rörelse.

Malindo; sa:
Fö kan det nog tyckas att tiden stâr still, men vid närmare analys gör den snarare en slags boomerang-liknande cirkel-rörelse.
Får tipsa min far om det där, han kan säkert gräva upp något liknande ur gömmorna, om det inte bränts upp för längesedan vill säga. Han är en av de där personerna vars garderob blir modern ungefär en gång vart 20 år, helt utan egen förskyllan. :)

Malindo; sa:
-PaTRiC-; sa:
Rasken, du e fan ta mig en av de sista riktiga karlarna.. du går i vadmal, sover i kåta, lagar mat på en järnspis o gnäller inte, medans vi andra borrar knäskålar och skrapar nagellack för att få ner vikten.. STÅ PÅ DIG!!!!

Putte,

glöm inte att karln har ett par Gore-Tex XCR byxor, när det finns bàde läder och vadmal att válja bland... dessutom har han en sà pass vederstygglig sak som Windstopper Fleece...synd att behöva ta ned dig pà jorden igen, men tyvárr är det ofast som sà att ingen är helt perfekt
Pudelns kärna. Det bästa tycker jag är att blanda gammalt och nytt. Alla de bästa grejerna och materialen tillverkades inte förr i tiden, och alla de bästa grejerna och materialen är heller inte de som man kommit på och tillverkat under senare år. Ibland får man intrycket att det bara är grejer tillverkade under innevarande år som skulle vara något att ha.

Nä, en mix av de grejer man tycker är bäst för en själv, oavsett om det är gammalt eller nytt, tycker jag känns bäst.

Vrilkåsa, vadmal (jag tar gärna emot tips om tunnare vadmalströjor än den jag visade på bilden) och gamla Droppenspinnare, titanpanna, XCR och kolfiberspö osv.

Raskesven

Malindo; sa:
Men, hur sjuttsingen kan man rata MicroPuffarna "utan smak", eller för att de har lätt fànigt namn.. när sjálva grejen är att de är sâ himla funkis.. â funkis utan fjösiga schangdobler är ju just det Rasken vill ha. Finns ju även i grönt!

83981_488.fpx

När jag studerar den där typen av tyg ser jag framför mig hur jag om kvällen tar fiskespöt och ska ner och dra en öring. Det är lite snårigt och vresigt i buskagen man måste ta sig igenom för att komma åt bra, vassa grenar och taggar rycker i jackan. Tyget är inte lika helt längre när jag åter bushat mig hem till lägerplatsen. Men det är nog ingen fara. Bara att sitta nära elden senare på kvällen så blir det som en smält ost på en hamburgare. Lätt överdrivet, men glödsprätt, hetta från eld och hetta från ett kaminrör gör att sådant tyg bara försvinner.

Puffarnas funktion har ju renodlats för att värma, hålla borta vind och kanske ibland väta. Men de tål inget utanför de funktionerna. Passar för en del, inte för andra. När det sedan kommer till att trivas med sitt plagg, ja då går det där slippriga tunna tygerna utan styrsel i och i kräkfärger bort för mig.

Raskesven

Raskesven; sa:
När jag studerar den där typen av tyg ser jag framför mig hur jag om kvällen tar fiskespöt och ska ner och dra en öring. Det är lite snårigt och vresigt i buskagen man måste ta sig igenom för att komma åt bra, vassa grenar och taggar rycker i jackan. Tyget är inte lika helt längre när jag åter bushat mig hem till lägerplatsen. Men det är nog ingen fara. Bara att sitta nära elden senare på kvällen så blir det som en smält ost på en hamburgare. Lätt överdrivet, men glödsprätt, hetta från eld och hetta från ett kaminrör gör att sådant tyg bara försvinner.

Puffarnas funktion har ju renodlats för att värma, hålla borta vind och kanske ibland väta. Men de tål inget utanför de funktionerna. Passar för en del, inte för andra. När det sedan kommer till att trivas med sitt plagg, ja då går det där slippriga tunna tygerna utan styrsel i och i kräkfärger bort för mig.

Raskesven
Visst stämmer det du skriver till stor del, och just därför brukar jag lämna dumgrejorna hemma när jag fiskar. Dock har min Haglöfs Barrier-väst suttit på många kalla kvällar både när jag fått och blivit utan fisk, så den har bestått provet. En maska har gått i tyget, that's it (ja, förutom en hel del blod och slem...). När jag vill ha den på, sätter jag den oftast under (regn-)jackan, för att skydda den mot såväl väta som nötning. Funkar kanon.

Raskesven; sa:
När jag studerar den där typen av tyg ser jag framför mig hur jag om kvällen tar fiskespöt och ska ner och dra en öring. Det är lite snårigt och vresigt i buskagen man måste ta sig igenom för att komma åt bra, vassa grenar och taggar rycker i jackan.

Helt sant.
Men samma sak gäller ju här som för till exempel brallor: "skogsliv" ställer högre hållfasthetskrav på grejerna än vad fjällvandring gör.
Rätt grej till rätt sak, och tråden handlar ju om värmeplagg för långturer på fjället.

Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
När jag studerar den där typen av tyg ser jag framför mig hur jag om kvällen tar fiskespöt och ska ner och dra en öring. Det är lite snårigt och vresigt i buskagen man måste ta sig igenom för att komma åt bra, vassa grenar och taggar rycker i jackan.

Helt sant.
Men samma sak gäller ju här som för till exempel brallor: "skogsliv" ställer högre hållfasthetskrav på grejerna än vad fjällvandring gör.
Rätt grej till rätt sak, och tråden handlar ju om värmeplagg för långturer på fjället.
Mina långturer på fjället utesluter inte att jag varierar mellan öppet fjäll och fjällvärldens dalgångar. Finns många områden i fjällen med vegetation högre än skarp rished och lågörtängar. De flesta ser nog Rapadalen, Laisdalen mfl dalgångar som liggande i fjällen. Stora områden i Vindelfjällen, Arjeplogsfjällen, Dalafjällen, Härjedalsfjälllen, Jämtlandsfkällen osv innehåller inte bara platt fjäll. Men ok, för långturer där man ständigt befinner sig ovan videgränsen kan jag hålla med dig.

Raskesven

Finns många områden i fjällen med vegetation högre än skarp rished och lågörtängar.
Raskesven
[/QUOTE]

Fast det är ju inte meningen att mans skall ha på sig thermojackan när man går... Då är det ju för varmt. Man tar på sid den under pauserna (förhoppningvis sitter man inte i en risbuske då) och under kallare kvällar då man lätt kan ta på sig sin tunna soft-shell jacka oxå (Millet, touring Pro rekommenderas varmt. Funkar grymt även under vandringen när det är lite kallare, med en tunn ulltröja under).

Raskesven; sa:
Mina långturer på fjället utesluter inte att jag varierar mellan öppet fjäll och fjällvärldens dalgångar.

Sant.
Men för svennefriluftare som jag så utsräcker sig förflyttningarna genom terrängen till "promenad med rygga", och tyngsta lägerarbetet är "resa tunneltält", och då är Pertex klart tillräckligt.

Men om man lever ett hårdare liv med brötande genom undervegetation och tyngre förläggnings- och förplägnadsarbete är det kanske inte det.

Skillnaden ligger alltså mellan att gå omkring och titta på naturen och att leva i den, om man ska vara elak mot oss svennefriluftare.

Puttri; sa:
Finns många områden i fjällen med vegetation högre än skarp rished och lågörtängar.
Raskesven

Fast det är ju inte meningen att mans skall ha på sig thermojackan när man går... Då är det ju för varmt. Man tar på sid den under pauserna (förhoppningvis sitter man inte i en risbuske då) och under kallare kvällar då man lätt kan ta på sig sin tunna soft-shell jacka oxå (Millet, touring Pro rekommenderas varmt. Funkar grymt även under vandringen när det är lite kallare, med en tunn ulltröja under). [/QUOTE]
Vad vi sysslar med här är ju åt "fine-tuning" hållet. Ur värmeaspekt går det bra med fleece, WB-fleece, fiberpäls, vadmal, vanlig ull, thermo osv. Vi lägger sedan lite olika vikt vid olika egenskaper, som t.ex tålighet och vikt. Jag bara går igenom mina egna långturer i fjällvärlden under senare år och kommer då fram till att jag lägger mindre vikt vid vikt än många andra, och högre vikt vid tålighet än många andra.

Raskesven

Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
Mina långturer på fjället utesluter inte att jag varierar mellan öppet fjäll och fjällvärldens dalgångar.

Sant.
Men för svennefriluftare som jag så utsräcker sig förflyttningarna genom terrängen till "promenad med rygga", och tyngsta lägerarbetet är "resa tunneltält", och då är Pertex klart tillräckligt.

Men om man lever ett hårdare liv med brötande genom undervegetation och tyngre förläggnings- och förplägnadsarbete är det kanske inte det.

Skillnaden ligger alltså mellan att gå omkring och titta på naturen och att leva i den, om man ska vara elak mot oss svennefriluftare.
Jag har ju en windbreaker i Pertex, en bra vattenavvisande sådan, "Arktis" fråm Militaryshop. Ett vidunderligt lätt och behagligt plagg. Väldigt smidigt i litet format att ha i fickan och dra på sig vid behov. Har tålt slitage från grenar och dylikt förvånansvärt bra. Bara något genomstick från en vass gren. Men den gång jag bara nästan väldigt hastigt snuddade ett hett kaminrör bara förvann en kvadratdecimeter av tyget. Det bara upplöstes. Luktade knappt något, det var som att "poff" borta. Även t.ex polyamiden på ovansidan av Hestras handskar bara försvinner vid nästankontakt med värme. Så jag har fått en liten aversion mot många nya superlätta material, med funktion renodlad för vindtäthet, fuktavvisning, värme, på, enligt just mina preferanser, bekostnad av tålighet för sådant som inte ingått i den "förädlade" funktionen. Men som du säger, användningsområdet avgör vad som är bäst, tillsammans med ens smak.

Raskesven

Raskesven; sa:
. Men den gång jag bara nästan väldigt hastigt snuddade ett hett kaminrör bara förvann en kvadratdecimeter av tyget. Det bara upplöstes. Luktade knappt något, det var som att "poff" borta. Raskesven

Jag hàller naturligtvis med dig att ska man brottas med ris och taggar, sitta bland sprakande eldgnistor etc, sâ är slitstyrkan viktigare än grammen.

Vill dock bara rätta dig pâ en punkt: det säger inte "poff" när dessa plagg upplöses i intet; det säger "puff"..lägger man dem i mikron händer för övrigt samma sak (puff) , därav namnet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Adamvest 100% merino, ullfrotté, tygvikt, temperatur, hållbarhet... Tips på hur man skall tänka kring allt i ullkläder. Kläder 29
Gorrgel ullfrotté eller inte Kläder 4
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
Raskesven Ullfrotté 400? Kläder 3
Malindo Ullfrotté Kläder 39
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
tierp69 Värmetröja M/90 Ullfrotté Kläder 5
hebbo Ullfrotté fabriksförsäljning? Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg