fleece på fleece värmer ej !??

Ja va fan trodde du...


En sån tejpap på ryggsäcken för o köra yttertempen och givaren placerad där man ville

Billig skit från gubbdagis ala claes eller jula
 
Ja va fan trodde du...


En sån tejpap på ryggsäcken för o köra yttertempen och givaren placerad där man ville

Billig skit från gubbdagis ala claes eller jula


jag trodde ingenting, det var därför jag frågade..

har nämligen totalt tre sådana, så då kan man ju linda in sig i sladdar och givare och invänta nån polarnatt.
 
Ja kör några Nasa style vändor i skitkallt väder så får du en bild hur det funkar.

Dom väger inte ju inte så mycket så man kan köra det hela tiden om man vill för att föra utvecklingen frammåt - nån måste ju göra det.

Du kan även få en exakt bild av hur tältet påverkar.
 
Vid skidåkning i måttligt tempo i intervallet -20°---25 med syntetundertröja, Craft, tunn fleece med hög krage o långa ärmar, mer normal fleeceväst, skaljacka med G-tex och underärmsvintilation noterades att ryggsidan sattes igen med is på de första 400 m samt att därav blev västen fuktig.
Under hela 10 km varvet blev ego aldrig varm o go.
Dagen efter med samma första 3 lager och liknade teperatur men 4. lagret bytt till G1000 var västen torr och upplevelsen var att ego var varmare klädd. På överkroppen var klädseln lagom varm även upplevt.
Sannorlikt flyttade isbarriären in nollpunkten närmare kroppen. Fukt vet vi kyler naken hud ca 70 x bättre än torr hud. Därav att svettas är så effektivt.
Em 2. dagen vid ca-15° körde jag ett varv till med polartecundertröja, Fältskjorta 90, tunn ylletröja och R90 vindjacka på överkroppen. Höll mig torr på kroppen men det var fukt i vindjackan när ego kom hem. Upplevde det varvet som varmast av de 3. Andades genom Lungplus vid samtliga varv.
Uppfattningarna är givetvis subjektiva. Men efter ett sommarlopp en sval och blåsig kväll lämnades det ut nya otvättade fältskjortor, HH underställ samt långärmade nylonskjortor och 50/50 byxor. 3/4 av de nyduschade och påklädda i plastkläderna anmälde att de frös och fick gå och hämta tröja och vindjacka.
Ego har själv frusit så han skakade en sommarkväll i nya syntetkläder, men efter tvätt har liknande plagg, vid snarlika konditioner upplevts som ett värmelager.
Kan det vara så att vaxet på syntetplaggen öppnar för luftning samtidigt som kroppsfukten har svårt att hinna ut?
Regeln att vara ren och torr kan ju inte alltid uppfyllas.
 
Det är inte helt okomplicerat att räkna på värmeöverföring genom olika lager isolering. Men det GÅR att räkna på. Mätning låter sig också göras, med sensorer och helst med mätvärdes insamlande loggers som gör att förlopp kan följas i tid.

Men det som komplicerar mest är ju kroppens upplevelse av kyla/värme. Vi får ju olika upplevelser vid olika tillfällen under exakt samma yttre betingelser. Man måste nog ha större mätserier så man kan sortera bort "felaktiga" upplevelser beroende på att kroppen "luras" eller "är frusen av sig".
Här gäller nog personlig erfarenhet i ganska stor grad om man ska kunna dra några slutsatser av värde.
 
Sannorlikt varierar de där personliga värdena även med dagsform etc.
Klart är att isbark täpper effektivt till ev ventilationsförmåga.
Har man fått frostlagret innanför ytterplagget bör isoler och spridningslagren innehålla nollan och daggpunkten. Blir man våt fryser man än mer.
Så det är uppenbart inte bara lager på lager och skal utan vad de innehåller och hur de fungerar som är viktigt.
 
menar du att det skulle vara till fördel = leder inte bort värmen från kroppen, utan den stannar där man vill ha den?

eller är det en nackedel = leder inte ut värme som möter den fleece som är ytterst och kall.?





pleas, för övrigt, gör ingen ny ulltråd av detta. ursprungsfrågan handlar alltså inte om optimal klädsel för att motstå kyla, utan mer konkret vad som händer när man klär sig i flera lager av fleece.

Hej, jag menade inte att göra en ny tråd med Ull vs fleece, jag bara bemötte ett uttalande om de båda materialens densiteter.

Angående syntetmaterialens ledningsförmåga, jag har svårt att se hur ett fluffigt fleece material skulle kunna leda bort värme konduktivt. Vilket det lät som att det gjorde i någon föregående talares inlägg. Jag kan mycket väl ha fel, men rent intuitivt och erfarenhetsmässigt känns det fel. Möjligtvis om det är väldigt blött.

Rent subjektivt tycker jag det blir för mkt skägg och nörderi om man ska börja mäta med givare och skit, och sen skriva labbrapporter (jaja, jag fattar att det inte var helt allvarligt). Det är väl inte så himla svårt egentligen det här? Anpassa klädsel efter väder och aktivitet, eller anpassa aktivitet efter kläder och väder. Förstår inte denna strävan efter att kvantifiera, systematisera och teoretisera, dödar inte det lite av själva känslan och lusten av/till friluftsliv? Inte menat som ett personangrepp eller påhopp på någon, försöker bara förstå. (Oh no! nu hamnar vi i en metadiskussion!)

(Jag kan förstå längtan att diskutera för diskussionens skull, en seg dag på jobbet iofs.)
 
Hej, jag menade inte att göra en ny tråd med Ull vs fleece, jag bara bemötte ett uttalande om de båda materialens densiteter.

Angående syntetmaterialens ledningsförmåga, jag har svårt att se hur ett fluffigt fleece material skulle kunna leda bort värme konduktivt. Vilket det lät som att det gjorde i någon föregående talares inlägg.

Förstår inte denna strävan efter att kvantifiera, systematisera och teoretisera, dödar inte det lite av själva känslan och lusten av/till friluftsliv?

Du vill inte delta, bara anmärka på andras inlägg. Självklart tycker jag att du ska vara försiktig så du inte dödar din lust till friluftsliv. Det finns bara ett sätt.
 
Jag brukar använda ett tunt underställ i syntet närmast kroppen. Sen brukar jag ha ett microfleece underställ som lager nr 2. Utanpå har jag en jacka som passar efter det väder som är ute just för tillfället. Kan ha en vindtät fleece jack under den vid extra tufft väder.
 
Halaj!

Det verkar ju på alla här att lager på lagerprincipen med kläder is the shit.
En dogm som inte kan ifrågasättas.
Jag har nog inte riktigt förstått på vilket sätt den hjälper att hålla värmen bättre.

För om jag nu jämför med en husvägg, som någon i tråden pratade om, får jag det till såhär:
Man har en yttervägg (den blå i min taffliga paintbild) och en innervägg (den röda) och inget annat än luft däremellan. Man kommer då att få naturlig konvektion i utrymmet mellan väggarna dvs. att varm luft stiger och kall luft sjunker (pga skillnader i densitet). Värme läcker ut. Lösningen på detta är ju självklart att fylla utrymmet med isolering.

Man kan ju lätt fördelas att tro att isoleringen agerar någon slags ”värmespärr”, men så är det ju inte! det är luften i isoleringen som isolerar. Den måste bara hindras att cirkulera och det är det som isoleringen gör.

//T
 

Bilagor

  • sans iso.jpg
    sans iso.jpg
    6.6 KB · Visningar: 413
Halaj!

Så om man nu har t.ex. 200 mm isolering i väggen, och därifrån breddar väggen så att man har yttervägg -> 100 mm isolering ->100 mm luftspalt -> 100 mm isolering -> innervägg, enligt min paintskiss, hur bättrar detta på väggens totala isoleringsförmåga? Inte ett vitten, vill jag påstå.
För om man har en temperaturdifferens mellan punkt B och punkt C kommer man också att ha en värmevandring inifrån och ut.

Så vad?

//T
 

Bilagor

  • iso.jpg
    iso.jpg
    11.1 KB · Visningar: 421
Det är ju viktigt att det får plats en del luft mellan lagren för att flerlagerprincipen ska fungera.

Mvh /Joel

Delar den uppfattningen. Det är inte tjockleken på plagget som avgör hur varmt det är utan hur mycket luft det binder och hur luften hålls kvar uppvärmd. Få lager rätt plagg kan således värma mer än många tjocka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.