fleece på fleece värmer ej !??

Det finns en faktor som kanske har betydelse i upplevelsen av värme. Det har med materialets värmeledande förmåga att göra. Jag antar att ett syntetmaterial leder bort värme från kroppen på ett annat sätt än tex ull. Det vill säga, luften i materialet isolerar, men trots detta så har materialen i sig själv olika förmåga till värmeledning.

Denna förmåga ändras dessutom beroende på temperaturen.

Fleece kan, visserligen bara min gissning, få en ökad värmeledande effekt ju kallare det blir. Det kan alltså vara så att dubbla fleecetröjor är varmare till en viss temperatur, men vid stark kyla så fungerar isoleringen sämre i förhållande till avledningen. Då finns det en teoretisk gräns där tjockare isolering inte ger någon större effekt.

Det är denna avledning som kan brytas med ett annat material mellan isoleringsskikten. Det blir samma effekt som om man tejpar en metallyta, tejpen i sig isolerar obefintligt, men stoppar värmeledningen och ytan upplevs därför varmare.
 
När man räknar på isolering i husväggar brukar det vara intressant att bestämma var nollpunkten ligger. Vid -NN grader ute och +36 närmast kroppen så hamnar ju temperaturen på noll någonstans i klädskikten. Eller hur? När det gäller husväggar brukar man inte vilja ha nollpunkten innanför fuktspärren. Men detta vet säkert ett antal byggnadsingenjörer här på utsidan mer om. Var hamnar nollpunkten i kläderna? Kan ha viss betydelse för hur komforten upplevs.
 
Man har sællan fuktspærr på klæder. Om man någonsin har grottat i PVC drækt vet man att det inte ær værdens bæsta løsning. Dock ær grundresonemanget intressant.
 
När man räknar på isolering i husväggar brukar det vara intressant att bestämma var nollpunkten ligger. Vid -NN grader ute och +36 närmast kroppen så hamnar ju temperaturen på noll någonstans i klädskikten. Eller hur? När det gäller husväggar brukar man inte vilja ha nollpunkten innanför fuktspärren. Men detta vet säkert ett antal byggnadsingenjörer här på utsidan mer om. Var hamnar nollpunkten i kläderna? Kan ha viss betydelse för hur komforten upplevs.

nu börjar tråden arta sig. det var ungefär hit jag ville komma... :)



kan förresten tipsa om att team sportia har svarta haglöfs windstopper fleece jackor av modell "tornado" på kampanj nu för 999:- ord 1899:- gott om jackor kvar på PUB i sthlm i alla fall.

en fick dock följa med mig hem och ska testas som nytt mellanlager.
 
Fleece är ju sämre än fluffigare material som ylletröja,Thinsulate och dun då det har mer densitet.
Materialet i sig kan leda mer värme.

Men har man inte behov för extrema temperaturer så är det ju ett bra val och ha många tunna skallager för att få perfekt balans.

Jag kan byta lager 4 mot ett thinsulate ställ eller t.o.m en militär overall med thinsulate/gtex membran.

Det fungerar bra och köra lager 1,2,3,4 och gtex skalet trots dubbla memran.

Då går det inte och frysa iaf, man kan sova på liggunerlaget direkt med en lätt +12säck över sig.
När det är runt -10 så det säger ju en del vilken aktivitetsnivå som är tillåten med dom kläderna även om det är 20...skall man gå med alla dessa lager måste det nog vara -50.
 
Fleece är ju sämre än fluffigare material som ylletröja,Thinsulate och dun då det har mer densitet.
Materialet i sig kan leda mer värme.

Men har man inte behov för extrema temperaturer så är det ju ett bra val och ha många tunna skallager för att få perfekt balans.

Jag kan byta lager 4 mot ett thinsulate ställ eller t.o.m en militär overall med thinsulate/gtex membran.

Det fungerar bra och köra lager 1,2,3,4 och gtex skalet trots dubbla memran.

Då går det inte och frysa iaf, man kan sova på liggunerlaget direkt med en lätt +12säck över sig.
När det är runt -10 så det säger ju en del vilken aktivitetsnivå som är tillåten med dom kläderna även om det är 20...skall man gå med alla dessa lager måste det nog vara -50.

Fleece har i alla varianter jag provat lägre densitet än Ull av motsvarande egenskaper. Jämför tjockleken på t.ex. woolpower 400 gsm och fiberpäls (eller polartec powerfleece eller vad den heter hos dem) som brukar ligger på runt 250-350 gsm. Tjockleken på luftlagret som inte kan röra sig avgör isolering. Fleece o fiberpäls ger tjockare isoleringslager per viktenhet än ull. Så är det bara. Däremot har ull andra kvaliteter som kan väga upp den högre densiteten/vikten per isolering.

Jag tvivlar också på att torr fluffig plast leder värme.
 
Jag tvivlar också på att torr fluffig plast leder värme.



menar du att det skulle vara till fördel = leder inte bort värmen från kroppen, utan den stannar där man vill ha den?

eller är det en nackedel = leder inte ut värme som möter den fleece som är ytterst och kall.?





pleas, för övrigt, gör ingen ny ulltråd av detta. ursprungsfrågan handlar alltså inte om optimal klädsel för att motstå kyla, utan mer konkret vad som händer när man klär sig i flera lager av fleece.
 
Jag skulle gärna se siffror istället för rena spekulationer om varför en fleecetröja som tredje lager är kallare eller rent av inte isolerar alls, jämfört med en typ en ylletröja..

Förslagsvis genom att ha någonting med ett värmelement på lagom effekt, innertemperatur-termometer, massa formsydda lager i olika material och en yttertemperatur-termometer..
Experimentet på ett seriöst och korrekt sätt som går att replikera, svaret skrivs i form av en labbrapport!

Fram till dess är jag rätt tveksam till hela historien.. :)

För vi är väl iaf överens om att fleecetyg isolerar rätt bra?
 
Jag har provat det där för länge sen men kommer inte ihåg utfallet.

Brukar ibland ha med en tempmätare ala sån där me sensor i mätaren och en lös sensor på sladd.

Hade den melllan dom olika lagrena för och se hur det diffade mot skalet.

Vad ja kommer ihåg hade jag bättre värden med Thinsulate liknande foder - glesare än fleece men tjockare.

Kommer också ihåg att man vann rätt mycket på att skalet hade membran , såpass mycket att man aldrig låg under nollan så ventileringen var i fara iaf så länge man skalade med tempen.

Så man kör med sina 5 lager vintertid och kan köra thinsulate,ull eller dun i fjärde lagret om det nu skall vara skitkallt (bortanför -20) och/eller man skall stå stilla och isfiska eller så.

Annars fleece i alla - storleksanpassat.
 
Jag har provat det där för länge sen men kommer inte ihåg utfallet.

Brukar ibland ha med en tempmätare ala sån där me sensor i mätaren och en lös sensor på sladd.

Hade den melllan dom olika lagrena för och se hur det diffade mot skalet.

Vad ja kommer ihåg hade jag bättre värden med Thinsulate liknande foder - glesare än fleece men tjockare.

Kommer också ihåg att man vann rätt mycket på att skalet hade membran , såpass mycket att man aldrig låg under nollan så ventileringen var i fara iaf så länge man skalade med tempen.

Så man kör med sina 5 lager vintertid och kan köra thinsulate,ull eller dun i fjärde lagret om det nu skall vara skitkallt (bortanför -20) och/eller man skall stå stilla och isfiska eller så.

Annars fleece i alla - storleksanpassat.

vad menar du med "iaf så länge man skalade med tempen"

hade du en sån där vanlig utetermometer med givare på sladd?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.