Fjällvyer/korta vandringar med bil och barn

Hej!

Åker upp mot Jokkmokk i juli. Har med en snart 3-åring som inte vill bli buren länge och inte orkar gå jättelångt. Vill ändå visa min vän som är med vacker natur och framförallt fina fjällvyer så nära som går och gärna lyckas komma ovanför trädgränsen på något sätt. Hade tänkt linbanan i Abisko men det blir för långt. Startar i Övik och kör via Lycksele upp mot Jokkmokk. Och sen ev mot kvikkjokk/ritsem. Kommer ha en campervan så är ytterst flexibel i övernattningar osv. Någon som har fina tips på vackra övernattningsställen, kul aktiviteter för barn, vattenfall/forsar och framförallt var man kan komma nära fjäll med bil + ev några väldigt korta turer från vägen...

Min vän är också väldigt intresserad av samisk kultur. Så om någon har bra tips på det området är det också nice. Museet i Jokkmokk har vi planerat in.

Supertacksamt isf.
Mvh Ingrid
 
Finns ett Same museum i Jockmock det bör man besöka för att se landområdet som vi konoloiserade och satt deras barn i Sv skolor långt från deras föräldrar och nu ska öppna Gruvor i områden som förstör renbetesland och kanske miljön för alltid för att ´ställa´om till ett grönt samhälle i storstäderna och tvinga de som bor kvar på landet tillbaka till före Allmogens mobilitets ŕevolotionˋeller möjlighet att kunna pendla till jobbet och bo kvar i sin hembyggd.

Yes redan inplanerat.
 
Några förslag om ni inte redan åkt/kommit hem;
- Laxholmen norr om Harads. Gammal fiskeppats med kafe som drivs av hembygdsföreningen.
På väg mot Laxholmen finns gamla Luleälven älvfåra där lite hällhoppning kan vara spännande
- Engelska kanalen vid Laxede kraftstation
Här finns några bra ställen för att ställa en camper också
- På norra sidan Luleälven mellan Laxede och Vuollerim finns det en rätt bra badstrand som också är långgrund. Grusväg men den brukar vara ok.
- Beas kafe i Jävre är ett kanonställe att fika på.
Rätt kul miljö med badmöjligheter, och enligt mig, E4 ans vackraste utsikt. Och jag är inte från Jävre/Piteå...
- Ett stopp vid Storforsen (Piteälven) har ni kanske redan planerat. Annars väl värt att svänga förbi. Spännande bad i gamla forsen. Även för en treåring.
- Kronogård norr om Kåbdalis har lite kul natur och intressant historia.
Väster om kåbdalis ligger ett militärt provområde som kan vara intressant att läsa om beroende på era intressen.
Polcirkelkafeet sttax söder om Jokkmokk lär ni inte missa om det är öppet.
- nedströms Harsprångets kraftstation kan man besöka en spännande älvformation. Var försiktig om ni beträder dalen då Harsprånget fjärrstyrs och vatten kan släppas på rätt hastigt.
- Området runt Pärlälven där flodpärlmusslor finns kan vara lite kul. Jag har inte koll på vad som gäller mussslorna och om man får plocka dem.
- I Stora Sjöfallet finns ett naturrum med info om fjällområdet.
Bra möjlighet att ta sig fram och fina fikaplatser runt platsen.
- Ta båten Langas till Saltoluokta och promenera upp mot trädgränsen.

Ta det lugnt och ha en bra tripp!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.