Fjällvandring i Sarek hösten 2025

Vi är en familj på två vuxna och en 7 åring som bor i Halland och är vana att vandra längre dagsturer, men brukar inte övernatta. Nu är vi sugna på Sarek men vågar inte ge oss ut själva och är inte så sugna på att betala över 20 tusen/pers för en guidad vandring. Nu till min fråga: finns det något annat sätt att vandra där? Någon duktig här som kör guidade turer för ett rimligare pris? Eller om vi kan ansluta oss till någon van människa/familj som vill vandra där i augusti nästa år? Vill även lägga till att vi skulle vilja övernatta i stugor pga min mans kroniska ryggsjukdom som gör att han har svårt att sova på liggunderlag i tält.

HasseQ

Temp. avstängd
Du behöver nog läsa på lite mer. I Sarek är det vildmark och enbart camping. Men det finns många andra fina leder där man kan vandra mellan stugor. Kungsleden från Abisko, kanske Padjelanta, runt Vålådalen, osv. Börja med detta.

Edit.
Men Men. Prova att tälta / campa ett gäng gånger först. Finns sköna uppblåsbara liggunderlag, en del ganska tjocka och bekväma som nog skulle funka. Prova i förväg.
Det är vildmark, man måste klara sig själv, och veta vad man gör och ha koll. Men det kan man lära sig genom att testa & fråga i förväg.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Min kompis var där på en 9 dagars vandring med ett företag förra året och hon sa att de sov i stugor hela vägen. Jag vet att det är vildmark och att det saknas mobilteckning, därför vågar vi inte vandra själva. Vi kan kanske också kompromissa och sova några nätter i tält.
Du behöver nog läsa på lite mer. I Sarek är det vildmark och enbart camping. Men det finns många andra fina leder där man kan vandra mellan stugor. Kungsleden från Abisko, kanske Padjelanta, runt Vålådalen, osv. Börja med detta.

Edit.
Men Men. Prova att tälta / campa ett gäng gånger först. Finns sköna uppblåsbara liggunderlag, en del ganska tjocka och bekväma som nog skulle funka. Prova i förväg.
Det är vildmark, man måste klara sig själv, och veta vad man gör och ha koll. Men det kan man lära sig genom att testa & fråga i förväg.

Min kompis var där på en 9 dagars vandring med ett företag förra året och hon sa att de sov i stugor hela vägen. Jag vet att det är vildmark och att det saknas mobilteckning, därför vågar vi inte vandra själva. Vi kan kanske också kompromissa och sova några nätter i tält.
De kan omöjligt ha vandrat i Sareks nationalpark då det finns varken stugor eller leder där. Som andra tipsat kan de ha gått Padjelantaleden eller Kungsleden mellan Saltoloukta-Kvikkjokk som touchar Sarek i östra kanten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips