Fjällvandring i Maj/Juni

Hej
Då är det dags att ge sig ut i fjällen, tyvärr blev stora delar av sommaren upptagen av sommarjobb. Så nu finns början av sommaren som alternativ. Frågan är:

Var kan man fjällvandra i månadsskiftet Maj/Juni? Föredrar kalfjäll.

MvH Robin
 
Mycket snö!

Tyvärr kommer det att vara mycket snö kvar (åtminstone i de nordligare delarna) i de svenska fjällen vid månadsskiftet maj/juni.
 
Jag vandrade Abisko-Nikkaluokta vid midsommar ett år (med snöfattig vinter). Då var det MYCKET svårframkomplig pga djup blötsnö stora partier. Dessutom var det så fuktigt så att det spöregnade varje eftermiddag. Alltså ska du rätt långt söderut för att kunna vandra i maj-juni.

Funäsdalsfjällen stänger sina slalomanläggningar vid valborg och det är väl med nöd och näppe de klarar snön vissa år. Så Dalarna-Härjedalen ska du nog hålla dig till
 
ang Norrbottensfjällen

Det går nog att hitta områden där det går att vandra längre norrut också i slutet av maj/juni, men i de mer höglänta områdena ligger det kvar snö länge. Snösmältningen är dock i full gång och helgen som var gjorde jag en tur vid Akka och där var det stora barmarksområden även om det också låg kvar en hel del snö (ihållande snötäcke från ca 700 möh). Lågfjällsområden som t ex norr Esrange (Vittangivaara och norr därom) lär vara snöfria (jag har gått en tur där i början av juni 1990), men även lågfjällen på sandåslandet borde kunna gå och garanterat under andra halvan av juni. Låglänta delar av Vindel/Arjeplogsfjällen kan också fungera. Det man får räkna med är dock att det är blött i markerna och att flödena är höga i jokkar. Det är dock svårt att garantera något så tidigt på säsongen. De senaste veckorna har det dock smält snabbt och här vid norrbottenskusten har snön nästan helt försvunnit på bara någon vecka. Jag noterade även stor skillnad på snötäcket längs vägarna från det att vi körde upp via Jokkmokk-Porjus-Ritsem på valborg och när vi körde ner igen i måndags.

Men som sagt svårt att garantera något så vill du vara säker och dessutom vill upp på kalfjället så är det säkrare att söka upp sydligare fjäll.
 
Sydost...

Hej
Då är det dags att ge sig ut i fjällen, tyvärr blev stora delar av sommaren upptagen av sommarjobb. Så nu finns början av sommaren som alternativ. Frågan är:

Var kan man fjällvandra i månadsskiftet Maj/Juni? Föredrar kalfjäll.

MvH Robin

Det finns en faktor till som givetvis spelar in och det är hur mycket snö som fallit under vintern. Generellt sett faller det betydligt mindre snö i den östliga delen av fjällkedjan än vad det gör vid den Norska gränsen, även om det som alltid kan finnas stora lokala variationer.

Ett personligt favoritområde tidigt på säsongen är Lunndörrsfjällen där det ofta blir bart ganska tidigt. Det är dessutom ett vacket och sällan besökt område.

/ Stefan
 
Hej
Då är det dags att ge sig ut i fjällen, tyvärr blev stora delar av sommaren upptagen av sommarjobb. Så nu finns början av sommaren som alternativ. Frågan är:

Var kan man fjällvandra i månadsskiftet Maj/Juni? Föredrar kalfjäll.

MvH Robin

jag var i njupeskärs npark 1 juni förra året då var det ingen snö,men ,det kröp en bit under noll på natten
 
Jag har planer att besöka Kebnekaises sydtopp första veckan i Juli, vill uppleva midnattssolen på toppen.... Är det någon som har en känsla för hur snömängden ser ut efter västra leden under denna period på året "i snitt" och kanske det tom är någon som har känslan för hur mycket snö det ligger uppe vid Keb idag och kan göra en grov bedömning om det är "mer eller mindre" snö detta år än tidigare år....
 
Jag har planer att besöka Kebnekaises sydtopp första veckan i Juli, vill uppleva midnattssolen på toppen.... Är det någon som har en känsla för hur snömängden ser ut efter västra leden under denna period på året "i snitt" och kanske det tom är någon som har känslan för hur mycket snö det ligger uppe vid Keb idag och kan göra en grov bedömning om det är "mer eller mindre" snö detta år än tidigare år....
Första veckan i juli är snön inget problem. Finns en del snöfläckar kvar som man med fördel kan åka på när man ska ner igen.
 
Hej
Då är det dags att ge sig ut i fjällen, tyvärr blev stora delar av sommaren upptagen av sommarjobb. Så nu finns början av sommaren som alternativ. Frågan är:

Var kan man fjällvandra i månadsskiftet Maj/Juni? Föredrar kalfjäll.

MvH Robin

Hej Robin,

Jag har varit uppe första veckan i Juni två år i rad. Personligen föredrar jag en tur tidigt på säsongen då man slipper folk och man slipper myggen. Vi sitter själva och skissar på en tur i år. Min rekommendation är att som många säger hålla sig lite mer söderut. Från norr om sylarna kan tycker jag du skall stryka. Hur det ser ut runt sylarna är ett stort osäkerhetsmoment. Det kommer finnas snöfält kvar, så mycket är garanterat. Sedan hur det ser ut på lederna är mer varierande. 2007 var det inga som helst problem, helt kanon faktiskt. 2008 var det lite mer svårforcerat i sylområdet. Fler alternativ är grövelsjö området (rogen). För kalfjällstur (vet inte hur länge du ska vara ute) så har du även t.ex Nipjället nordväst om Idre. Om du svänger av mot norge från vägen mot grövelsjön så finns det en fin parkering precis åvan trädgränsen en bit in i norge och där kan man säkert vandra rätt bra också.

Tips är att kolla dels snödjupsinformationen på SMHI som ger en fingervisning. Kolla även webbkameran på helags fjällstation, där kan du se hur smältningen fortlöper.

Jag skulle hålla ett par alternativ och sedan bestämma i sista sekund!

Lycka till!
 
Snöfritt i norra Dalarna

I år har snön försvunnit fort i norra Dalarna t.ex. Idre, Fulufjället. Borde inte vara några problem att ta sig fram.
 
Skulle Norge (dvs Jotunheimen) kunna vara ett alternativ? Har inte stenkoll på snöläget så tidigt, men dessa berg ligger ju långt söderut och dessuton nära Atlantkusten, så det kan vara värt att kolla upp.

Man kan åka ditupp med egen bil. Alternativt måste det kunna gå med tåg/buss.
 
Jotunheimen i mai/juni kan være et snørikt eventyr. Fra midten/slutten av juni vil det være bedre for vandring. Men det går jo å ta med ski.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avalos Fjällvandring i maj Fjällvandring 16
andjoh0628 Fjällvandring i maj? Fjällvandring 5
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 42
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.