Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

2015 startade jag från Salto och vandrade den vägen genom Gähppo och Slugga ner mot Niendo och vidare till bron. Minds det inte alls som särskild jobbigt. Haft soligt väder dock inget extremvärme. Från Sameviste vid Pietsjaure tog vi båtsjuts.
Testa ta den åt andra hållet, uppåt.
Klart, man upplever saker o ting på sitt sätt.

Tillbaka till ämnet. Jag har upplevt två fjäll vandringar i varmt väder. Den första var i början av 1990 talet Grövelsjön-Rogen-Femunden runt. Jobbigt och svettigt då heltäckande klädsel var ett måste pga alla stickande insekter som blev galna i hettan, men samtidigt väldigt surrealistiskt att simma runt i sjöarna i 20 gradigt vatten omgiven av fjäll🙂
Andre turen var en långtur genom Sarek 2014 (Ritsem-Kvikkjokk), med temperaturer på vissa dagar kring 25 grader gick det åt mycket vätska. Någon vattenbrist upplevde vi aldrig då det i den högalpina terrängen alltid fanns kvarvarande snöfläckar som fyllde på i jokkarna, men det gällde att dricka och fylla på vattenflaskorna varje gång man passerade ett bra vattendrag. Solskydd har tidigare inte varit ett problem vid fjällvandringar för mig men efter den turen insåg jag riskerna då solen tog ganska styggt på de hudpartier som var oskyddade speciellt då man långa sträckor går i samma riktning genom ex en dalgång.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Testa ta den åt andra hållet, uppåt.
Klart, man upplever saker o ting på sitt sätt.
Precis, som vi gjorde i lätt regn 2016. Passagen genom blockterrängen med alla små pölar mellan tog hur lång tid som helst pga risk för halka. Noll sikt, bara stenbumlingar stora som husvagnar, och när vi slutligen passerat stenområdet mot kvällen och började leta tältplats på slänten upp mot passet Gähppo-Vuovres visade det sig nära på omöjligt att hitta vare sig en plätt till att sätta upp tältet eller hitta vatten. Den sträckan undviker jag gärna för framtida vandringar utan brukar sätta kursen mot Suorva.

Efter några 30 graders fjällturer lärde vi oss att ha med en ul-tarp som användes dagtid som solskydd vid raster och nattetid som solskydd över tältet. En tarp uppspänd över tältet kan förlänga hur länge det är drägligt i tältet på morgnarna med flera timmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips