Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

Vi är nog många som gjort erfarenheter av att fjällvandra i extremvärme i sommar.

Jag hittar inte riktigt någon tråd om detta i forumet så jag startar en. Jag menar alltså vanlig fjällvandring i skandinaviska förhållanden, inte en planerad ökenvandring, Skåneledenvandring i juli eller trekking i Alperna. Åker du till värmen vet du vad du har att vänta, men det kan vara något helt annat att sticka till Lappland och överrumplas av extremvärme, när du ju samtidigt också behöver packa för minusgrader oavsett vad prognosen säger (dessutom kan extremprognoser ibland bara helt slå om till normalväder).

I den här tråden kan vi lyfta sådant som vi inte tänkt på förut, klanterier som blev, sådant som överraskat oss eller bara bra tips och erfarenheter.

Jag har vid särskilt två tillfällen fjällvandrat i ovanligt varma förhållanden.

1) 2014 gick jag genom Skarvan-Roltdalen i Norge och vidare till Jämtlandsfjällen och till Ljungdalen. Det var 8 dagar med kring 30 grader.

Det största problemet, som tog mig helt på sängen, var de totalt kruttorra vattendragen. Jag hade av ren slump behållit en extra tomflaska som köptes på flygplatsen i Trondheim, men det var helt tanklöst och jag minns att det grämde mig att jag hade de extra grammen och ingenstans att slänga flaskan - tills jag började traska den dryga milen längs grusväg från Garberg upp mot Stråsjøens naturreservat. Om jag inte minns fel var det 32 grader. Men att vattendragen skulle vara helt torra! Det fanns inte i min föreställningsvärld trots hyfsad erfarenhet. Det blev ofta till att koka stillastående vatten. Vätskeersättning hade jag tack och lov med mig.

Den andra erfarenheten var att det inte fanns några myggor, men en jädrans massa getingar. De hade en tendens att haka upp sig och förfölja mig. Jag vet än idag inte hur man blir av med hyperfokuserade getingar. Det var fruktansvärt.

Den tredje erfarenheten var att det var helt underbart att sova UPPEPÅ min då nyinköpta Western Mountaineering Antelope. Vilken madrass!

Jag brände sönder underläppen. Det såg ut som botox.

Det var bra att jag är kall om rumpan så jag hade med extra merinoshorts, vilka fick fungera som shorts.

2) I år i Jotunheimen, 8 dagar, cirka 25 grader full sol och vindstilla.

Prognosen sa typ 20 och hälften av dagarna halvmolnigt varvat med lite regn. Det kändes som mer än vad prognosen sa när jag närmade mig, så jag hoppade in i en butik i Beitostølen och köpte vätskeersättning i sista sekunden.

Hemma under förberedelserna så tvekade jag in i det sista men bytte till slut ut den pyttelilla minireseburken solkräm till en tub och den ganska tunna bomullsskjortan (snarare än flanellskjortan) mot den riktigt megatunna bomullskjortan plus ett lätt linne.

Missade dock det där med läppar. Brände mig igen och tappade dessutom mitt livräddande (mjukgörande) läppbalsam någonstans på fjället.

Gjorde erfarenheter av glaciärjokkar som var som vidöppna vattenkranar framåt eftermiddagarna. Eller den gången när jag satte upp tältet nära en klipphäll på 1600 m i kvällssolen, lagade mat och satt och åt i godan ro på en sten, när det plötsligt började rinna en hel bäck runt min sten. Tack och lov stod tältet bättre till. Bäcken var borta igen nästa morgon.

Solskydd vs behov av svalka: Jag smörjde in mig (inte läpparna då) men varierade dessutom vilken kroppsdel som fick vara mer ventilerad och vilken som fick skyddas. T ex förmiddag byxor och linne, eftermiddag tunn skjorta och shorts.

Lägerplatsen MÅSTE planeras till västsidor av fjäll, i morgonsolsskugga.

Senast ändrad:
Var på en massa toppturer under årets värme. Var ofta uppe tidigt och var på tur på morgonen. Sen försökte jag hitta skygga och kanske bada. Men på fjället finns det ofta ingen skygga som dagen jag var i Vengedalen.

Tror jag hade blivit rätt galen av att gå runt på fjället hela dagarna dag efter dag i 30 grader och sol. Gillar inte att vara alltför länge i solen när det är varmt.

Felplacerat tält gör också att man kokar kl 6-7 på morgonen ...

Fick tag i vann men det var inte alltid så väldigt kallt och friskt.

Solkremen tog till slut nästan slut. Tror det var slutsålt i de flesta butikerna jag var i också.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
2018 var jag ute med bror och 12-årig brorson på Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk. Tokvarmt, sova fick man göra ovanpå sovsäckarna. Vi höll långsamt tempo och tog siestor mitt på dagen. Man lärde sig fort att aldrig missa ett tillfälle att fylla på vatten.

Planerar för en tur i Sarek nu i början av september. Förhoppningsvis är det inte lika varmt då. Men jag ska ha med mig extra vattenflaskor för säkerhets skull.

Jag är alltid förbered på både värme och kylan. Mina vandringskläder är tunna vindbyxor och vindjacka med luva. Hatt eller keps och myggnät för ansiktet. Myggnät används vid behov. Vindhandskar är mycket behövliga framförallt mot mygg. Luvan är mycket behändig för att slippa solbränna öronen och freda dessa mot flygfä. Vätskeersättning har jag alltid med på alla turer och samma gäller vattenfilter. Solstick med 50+ solskyddsfaktor för ansiktet, händerna och läpparna tar inte mycket plats.

Det är inte behagligt att gå i värmen. Jag var ute i Lapplandsfjällen 7-16 juli i år och det var från 18-20 plusgrader de första dagarna till 30-34 de 3-4 sista dagarna. Nattemperaturen var först 6 plusgrader sedan 11 och sedan 15. Det var hemskt. Men mina kläder skyddar mot sol och jag kan blöta de för att kyla ner mig. Tältet är mycket luftigt med bra ventilation så nätterna var något behagligare än dagarna.
Av någon outgrundlig anledning bestämde jag mig att avsluta i Salto, det var en riktigt korkad beslut. Gick från Nienndo upp i passet söder om Slugga. Terrängen är stenöken med ständig stigning och ont om vatten men gott om bromsar. Nedlut till Salto ännu värre, jag fick slut på vatten halvvägs och fick lätt yrsel av både värmen och törsten. Inte roligt alls och jag får lägga på minnet att inte utmana mig i såna temperaturer och välja lite lättare färdväg.

Har precis gått Nordkalottleden från Treriksröset till Abisko och bromsarna var nog det jag upplevde som jobbigast.

Vatten på denna sträcka fanns det gott om - trots värmen. Hjälpte även att jag hade med mig vattenfilter så att jag ej behövde vara kräsen med vilket vatten jag tog.

Tog lunchbad de flesta dagar vilket gjorde sitt till för att hålla sig mentalt stabil i värmen. Mötte många som vände på dygnet och vandrade på natten istället. För mig hade det varit jobbigare att vända på dygnet än att vandra mitt på dagen.

De nätter jag tältade försökte jag att hitta tältplatser på så höga punkter som möjligt för färre insekter och lägre temperatur.

Mygganorak var också fantastiskt - första gången jag provade det.

Senast ändrad:
Jag är alltid förbered på både värme och kylan. Mina vandringskläder är tunna vindbyxor och vindjacka med luva. Hatt eller keps och myggnät för ansiktet. Myggnät används vid behov. Vindhandskar är mycket behövliga framförallt mot mygg. Luvan är mycket behändig för att slippa solbränna öronen och freda dessa mot flygfä. Vätskeersättning har jag alltid med på alla turer och samma gäller vattenfilter. Solstick med 50+ solskyddsfaktor för ansiktet, händerna och läpparna tar inte mycket plats.

Det är inte behagligt att gå i värmen. Jag var ute i Lapplandsfjällen 7-16 juli i år och det var från 18-20 plusgrader de första dagarna till 30-34 de 3-4 sista dagarna. Nattemperaturen var först 6 plusgrader sedan 11 och sedan 15. Det var hemskt. Men mina kläder skyddar mot sol och jag kan blöta de för att kyla ner mig. Tältet är mycket luftigt med bra ventilation så nätterna var något behagligare än dagarna.
Av någon outgrundlig anledning bestämde jag mig att avsluta i Salto, det var en riktigt korkad beslut. Gick från Nienndo upp i passet söder om Slugga. Terrängen är stenöken med ständig stigning och ont om vatten men gott om bromsar. Nedlut till Salto ännu värre, jag fick slut på vatten halvvägs och fick lätt yrsel av både värmen och törsten. Inte roligt alls och jag får lägga på minnet att inte utmana mig i såna temperaturer och välja lite lättare färdväg.
Lite nyfiken på hur du gick efter nienndo över till slugga, vadade du sluggajokka eller siddoädno? för den senare brukar inte rekommenderas har jag för mig.

Du får gärna lägga upp hela turen på en karta. Alltid kul att se hur andra går.

Lite OT som svar på pooll’s tidigare inlägg.

Nu skall jag inte tala för Vaidor men den vanliga vägen från Niendo är genom videt till renvaktarstugan och vidare genom storblockshavet (ingen kul sträcka) med sikte mot Gähppo eller Slugga. Sluggajåhkkå är ett enkelt vad om du istället fortsätter mot Suorva och rundar sjön 804 som är en längre men faktiskt enklare väg då du slipper storblockshavet.
Sijddoädno är inte vadbar.

Senast ändrad:
Nu skall jag inte tala för Vaidor men den vanliga vägen från Niendo är genom videt till renvaktarstugan och vidare genom storblockshavet (ingen kul sträcka) med sikte mot Gähppo eller Slugga. Sluggajåhkkå är ett enkelt vad om du istället fortsätter mot Suorva och rundar sjön 804 som är en längre men faktiskt enklare väg då du slipper storblockshavet.
Sijddoädno är inte vadbar.
Stämmer bra, den vägen och över passet Gähhppo-Vuovres. Den vägen kommer jag aldrig mer ens tänka på, bara stryka ut eländet från minnet.
Vägen till Suorva är både enklare och kortare

Lite nyfiken på hur du gick efter nienndo över till slugga, vadade du sluggajokka eller siddoädno? för den senare brukar inte rekommenderas har jag för mig.

Du får gärna lägga upp hela turen på en karta. Alltid kul att se hur andra går
Sijddoändå behöver man inte vada utan man svänger in mot passet mellan Gähppo och Vuolvres i höjd med jokken från Njiravjavråsj.
För övrigt, varför skulle man vilja ta den vägen? Bara ren plåga rakt igenom. Vide och blockterräng och öken både innan passet och efter. De vyerna man får se går att se även från andra platser som är mer tillgängliga. Rekommenderar absolut inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips