Fjällvandrare utan kunskap

(...) Ramla och skada sig i fjällen verkar trots allt stå för en stor del av fjällrädfningsinsatser, vad finns som pekar på att risken skulle öka för vältränade personer? Verkar ologiskt
Klart det är ologiskt och jag har just skrivit att "välträning" ökar säkerhetsmarginalerna, men det säger ju inte att gruppen "dåligt tränade" står för fler, mer korkade, och/eller allvarligare fall än "vältränade men oerfarna", och vilken av grupperna som eventuellt ökar. Som GustavOh påpekar, ser fördelningen dessutom säkert olika ut i Keb-området, övriga fjäll, Tatra resp. Alperna.

Och ja, det är otroligt enerverande att det inte går att gräva fram bättre strukturerad statistik. Att jag i stället har tjatat om Tatra beror på att TOPR har detaljerade årliga sammanställningar, men fr a veckovisa rapporter med alla fallen detaljbeskrivna. Jag läser dem löpande och vågar påstå att bilden är glasklar - det är de unga odödliga som ställer till det mest, för sig själva och för räddarna. Dåligt tränade söndagsturister står visserligen för rätt många fall, men också för de mest banala - de som kräver de enklaste hjälpinsatserna och står för de lindrigaste skadorna. De allra flesta faller inom kategorin "övriga halk- och fallolyckor (ej från höjd)" i lättåtkomlig terräng.

Jag skulle ju kunna sätta mig ner, plöja en säsongs alla veckorapporter och spalta upp fallen efter kategorierna ovan, men det känns lite övermäktigt i relation till nyttan, med tanke på att det ändå inte är helt relevant för fjällen. Kanske faktiskt mer för Keb-området.
 
Superintressant diskussion. Men det är nog svårt att bena ut kärnan i detta ordentligt. Då behöver man en ärlig och bra beskrivning från alla olika fall.

Är det en klantighet som hade kunnat undvikas med bättre erfarenhet och omdöme ?

Är det en 1 på 1000 osannolik olycka som hade kunnat drabba den bäste ?

Den info finns nog inte, men som sagt så tror jag mer på den första.
 
Det ska va samma anledningar till att nån larmar, vare sig man är på fjället, på havet eller i stadsparken. Man är i nöd och har skadat sig och fort behöver komma till sjukhus. Skavsår, trötthet, dimma eller slut på majskrokar till kidsen är inte giltiga skäl. Man får fråga sig själv där och då - hade jag ringt 112 för den här skadan om jag var ute på kvällspromenad där hemma, och behöver jag snabbt komma till sjukhus?
Firefox_Screenshot_2020-09-23T15-30-44.274Z.png
 
Här har man en uppfattning om förändringarna angående att slå larm kring Kebnekaise:

"Blåbär" på Kebnekaise slår larm om onda knän

- Toleransen har sänkts rejält för när man ringer om hjälp. Det blir nödläge väldigt tidigt. För 20 år sen hade vi inte alls lika många larm.




 
Här har man en uppfattning om förändringarna angående att slå larm kring Kebnekaise:

"Blåbär" på Kebnekaise slår larm om onda knän

- Toleransen har sänkts rejält för när man ringer om hjälp. Det blir nödläge väldigt tidigt. För 20 år sen hade vi inte alls lika många larm.
Nej, man får ingen uppfattning alls eftersom viktiga variabler saknas i ekvationen. Antalet besökare har ju ökat lavinartat på Keb de senaste trettio åren. Om antalet larm inte har ökat i samma utsträckning så har ju antalet larm per besökare i stället minskat. För att dra några slutsatser av att fler larm kommer in måste man alltså känna till ökning för både larm och antalet besökare. Har man inte all data som behövs går det inte att räkna ut något. Och anekdoter ska inte ligga till grund för en diskussion har vi väl kommit överens om, eller hur?
 
Dom verkar uppenbarligen i alla fall ha den uppfattningen att folk har lättare att larma på senare år baserad på deras upplevelser.

Om det kommer fler personer till ett område behöver nödvändigtvis inte betyda att antalet larm ökar dramatiskt.

Är dom "tillräckligt mycket blåbär" så kanske en hel del av dom rent av nöjer sig med bastu och trerätters på restaurangen på fjällhotellet håller sig där och låter toppen vara, det är ju rätt få som ringer fjällräddningen mellan Löjromen och Oxfilen om man säger så.

Sen har väl leder rustas upp (tillrättalagts) med hjälp av bla Sherpas, sånt kan säkert påverka antalet stukade fötter och brutna ben det med.

Däremot kan ju antalet som ringer för saker som skoskav och bortblåst mössa öka om en ny kategori av "Fjällvandrare" som gör "Tennisveckan-i-Båstad" på Kebnekaise fjällstation nuförtiden i stället för den kategori fjällvandrare som kanske promt ville upp till toppen för 30år sedan samtidigt som olyckorna inte nödvändigtvis ökat i samma takt som besöken.

Svårt med statistik som ger en rättvis bild, särskilt som det inte verka finnas någon av större värde.
Så visst har erfarenheter av dom dom jobbar mitt i smeten ett visst värde.
 
Senast ändrad:
Har kollar x antal inlägg bakåt, dock inte till trådstart. Några källor till olyckor är väl:
Fjällvandring är inte som vandring i södra Sverige
- Långt till vägar
- Mobilen har inte alltid kontakt med nät om något händer
- Kan inte lita på karta i mobil navigator(täckning & batteri) måste kunna orientera sig med karta & kompass
- Vädret på fjället kan snabbt bli jävligt.
- Läste att Fjällstationen vid Keb fått skrota massor med typ festivaltält, hur tänkte de där???
Finns säkert mera...

För min del som ensamvandrar:
- Extremt försiktig, kliver inte på trädstammar/stenar som ser hala ut,
- Agera inte som vanligt på en söndagspromenad med att ta dig fram, nu har du antagligen upp till 20 kg extra på ryggen...
- Lämna färdrapport, var du ska, när du tänker vara där, får du mobiltäckning skicka SMS
- Återigen, tänk före!!!
- Kolla inte på kartan när du går (gjort det på en stabil myr i Jämtland, vipps satt jag på backen med ena benet nere i ett litet hål hela vägen upp till grenen...)

Tyvärr är det många som "Hemestrat" utan kunskap, Sverige är fantastiskt, men man behöver veta vad man gör, eller skaffa sig kunskapen.
 
En helikopterräddning/hämtning på Keb (ont i knä) beskrivs i TVprogrammet Helikopterpiloterna (säsong 1 avsnitt 4). En annan trött vandrare liftar även med ner. Inte solklart för mig om det är fjällräddning eller den knäskadade bokat helikopterhämtning själv. Det visas även hur många väljer att flyga hkp Keb fjst-Nikkaloukta på vägen hem.
Jag vet inte om programmet går att strömma fritt någonstans ifrån, då jag såg det i linjär tablåTV på tv3. Ni som är lite äldre förstår vad jag menar då jag säger "då det sändes på TV". Strömmar-generationen vet säkert redan var man hittar det, för att se när man vill, kanske bereoende på vad man betalar för.

Här beskrivs i alla fall serien:

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.