Fjällvandrare utan kunskap

Det står i artikeln.

Totalt sett har personalen städat undan ett 50-tal tält samtidigt som ännu fler har slängts på fjällstationens sopstation. Vilket betyder att över hundra tält har dumpats kring eller på stationen.

Ibland är tälten helt tomma men det har ofta varit kvarlämnade sopor, blöta kläder och splitterny utrustning som ibland inte ens är uppackad. Det ser nästan ut som att man har lämnat tältet i panik, säger Marit Sarri, platschef på Kebnekaise fjällstation.

Hm.. artikeln gör beräkningen själv och säger "över hundra". Vilket inte är hundratals. Hundratals är ju minst två hundra. Men jag skulle nog kalla tvåhundra för ett par hundra och trehundra för hundratals. Enligt det vanliga räknesättet: en, två, många.

Fortfarande ett allvarligt problem att massa nybörjarvandrare svinar ner. Men problemet med att media hanterar fakta så vårdslöst samtidigt som folk tycks tro på dem och använda dem som källor är ju ett minst lika allvarligt problem.
 
Nu är artikeln postad i en tråd som går ut på just att hålla sig till fakta.. konstigt ställe att posta en artikel om man inte vill att den ska faktagranskas.

Sen är det ju inte jättetrevligt att kalla någon för besserwisser bara för att man får lite mothugg.

Dessutom så finns det absolut ingen motsättning mellan att ta till sig allvaret i nedskräpningen vid kebnekajse och att påtala att tidningarna rapporterar felaktigt om problemet. Ju allvarligare nyhet, desto viktigare att det är sant?

Oavsett vilka allvarliga problem som finns i fjällvärlden så är det ju betydligt enklare att göra något åt dem om man först gör en korrekt analys av dem. Och då måste man se bakom medias knep för att få läsare för att komma åt sanningen. Annars blir det ju bara folk som uttrycker sina känslor i olika frågor vilket inte brukar vara speciellt konstruktivt.
 
Jag tycker detta är en diskussion som är värd att hållas öppen och levande utan svartvita svar. Det vore synd om nyanserade debattörer tappar lusten.

Min egen referens är Tatrabergen, där kombot högalpin terräng, knepigt klimat, kort restid från stora befolkningscentra och generell avsaknad av friluftstraditioner gör att många aningslösa och/eller övermodiga nybörjare hamnar med fel utrustning på fel ställen vid fel väder. Jag behöver inte gå till någon statistik för att veta att andelen av både helt onödiga tillbud och okynneslarm är ojämförligt högre än i fjällen.

Jag har fortfarande vänner i TOPR, den anrika ideellt grundade räddningstjänsten i Tatra, och vet hur de resonerar. De rycker av princip alltid ut, vid behov med sin helikopter. De är kloka och erfarna nog att inse att det, särskilt i skarpt läge, är omöjligt att dra den sortens "moraliska" gränser vissa i tråden är inne på, och att det är bättre (och ur alla synvinklar lönsammare) med en utryckning för mycket än en för litet.

De får väldigt ofta ge sig ut efter folk som inte haft med en tillstymmelse till acceptabel utrustning eller ens ok skor, ovana barn på skolutflykt som stukat foten, fått ont i magen eller aldrig sett höga berg förr och "fastnat" inför något stup, tanter i sandaletter och tonåringar med odödlighetssyndrom men utan pannlampa, som inte "hunnit" ta sig ner före mörkrets inbrott.

De kommentarer jag hört räddningskillarna/tjejerna undslippa sig internt i sådana lägen lämpar sig inte för tryck, men att skälla ut eller moralisera över dem de undsätter finns inte på kartan.

Räddningstjänsten är gratis för alla, polacker som utlänningar, och finansieras av dels skattemedel, dels frivilliga donationer.

Bara för att ge lite utifrån-perspektiv.
"Odödlighetssyndrom". Det var ett bra ord som hittills inte ingått i min vokabulär. 👍
 
Kan det vara så att förra generationen hade en uppfostran där ett inslag av att "bita-i-hop" ingick på ett annat sätt än nutidens och därmed påverkade benägenheten att "slå larm" för skitsaker som skavsår och "trött, rädd och hemlängtan"?

Kan avskaffad allmän Militärtjänstgöring vara en aktör som påverkar ?

Kanske var det helt enkelt så att förra generationen som rörde sig i fjäll och vildmark var uppväxta med en närhet till naturliv på ett helt annat sätt än "Bucket-list-generationen" och därmed bättre rustade och förberedda vid motgångar ?

Man kanske inte dumpade tält i panik för det började regna och ringde efter nödhjälp för att man gått vilse av anledningen man varit korkad nog att inte ta med karta och kompass i fjällen ?

Bara en tanke.

 
Senast ändrad:
Kan det vara så att förra generationen hade en uppfostran där ett inslag av att "bita-i-hop" ingick på ett annat sätt än nutidens och därmed påverkade benägenheten att "slå larm" för skitsaker som skavsår och "trött, rädd och hemlängtan"?

Kan avskaffad allmän Militärtjänstgöring vara en aktör som påverkar ?

Kanske var det helt enkelt så att förra generationen som rörde sig i fjäll och vildmark var uppväxta med en närhet till naturliv på ett helt annat sätt än "Bucket-list-generationen" och därmed bättre rustade och förberedda vid motgångar ?

Man kanske inte dumpade tält i panik för det började regna och ringde efter nödhjälp för att man gått vilse av anledningen man varit korkad nog att inte ta med karta och kompass i fjällen ?

Bara en tanke.

Finns det nåt som tyder på att nån relevant andel av insatserna handlar om skavsår, trött, rädd och hemlängtan? Jag har inte sett något som tyder på det.

Tror också att det finns en generationsskillnad. Läser man gamla till fjälls så ser man att många var väldigt gåpåiga och sökte utmaningar trots dåliga förutsättningar ibland. Idag verkar det till mycket större del handla om kurser, skriftliga konsekvensanalyser, pappersarbete, hyra guide etc. Och svenska friluftskulturen uppfattar inte jag som uppmuntrande til utmaningar. Tvärtom. Norge är bättre på det
 
Funderade över det med om allmän värnplikt skulle minska risken för att folk skadas på fjället. Förr var det väl bara män som hade allmän värnplikt? Om så var fallet borde kvinnor vara överrepresenterade i statistiken. Nu har jag inte sett siffror på det. Men har svårt att tro att Sverige skulle skilja sig från exempelvis alperna, och där är typ gubbar överrepresenterade. Vilket varit uppe tidigare i tråden https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellvandrare-utan-kunskap.88607/#post-812939

Finns det egentligen nåt som tyder på att det ens är nybörjare som i största utsträckning behöver fjällräddning? Det finns tidigare i tråden en svensk uppsats som undersökte just det 2005-2007. Och de kom fram till motsatsen https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellvandrare-utan-kunskap.88607/page-3#post-813122
 
Funderade över det med om allmän värnplikt skulle minska risken för att folk skadas på fjället. Förr var det väl bara män som hade allmän värnplikt? Om så var fallet borde kvinnor vara överrepresenterade i statistiken. Nu har jag inte sett siffror på det. Men har svårt att tro att Sverige skulle skilja sig från exempelvis alperna, och där är typ gubbar överrepresenterade. Vilket varit uppe tidigare i tråden https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellvandrare-utan-kunskap.88607/#post-812939

Finns det egentligen nåt som tyder på att det ens är nybörjare som i största utsträckning behöver fjällräddning? Det finns tidigare i tråden en svensk uppsats som undersökte just det 2005-2007. Och de kom fram till motsatsen https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellvandrare-utan-kunskap.88607/page-3#post-813122
Det var väl dessutom ganska få i den gamla värnpliktsarmén som lärde sig hur man ensam eller i mindre grupp klarar sig i fjällmiljö.
 
Det var väl dessutom ganska få i den gamla värnpliktsarmén som lärde sig hur man ensam eller i mindre grupp klarar sig i fjällmiljö.

Även om långt ifrån alla fick uppelva fjällmiljö under värnförmånen (mitt val att kalla den så) så var det många som inte idkat friluftsliv annars fick en rejäl dos av militärt friluftsliv under ett år i ungdomen och stora delar är tillämpliga även på civilt friluftsliv.

Dock tror jag inte färre värnpliktiga är någon strakt bidragande orsak till ev ökad fjällräddning, men har inga vetenskapliga belägg. Tvivlar på att någon undersökt hur många som fjällräddats som har resp inte har gjort militärtjänst.

/Patrik
 
Finns det nåt som tyder på att nån relevant andel av insatserna handlar om skavsår, trött, rädd och hemlängtan? Jag har inte sett något som tyder på det.

Vad är en "relevant andel" i din värd ?


Här verkade det som dom funderar på om inte polisanmälningar skulle vara på sin plats i alla fall.




"Det är lite ”ring fjällräddningen om det inte går” över det hela, fortsätter Roine Norström."



Inte svårt alls att hitta info om att dom som jobbar med det tidvis upplever detta som ett problem om man bara vill.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.