Fjällvandra ensam?

Jag har ett stort sug efter att fjällvandra i sommar. Tyvärr delar jag inte intresset med några av mina vänner, så jag lär väll åka upp ensam. Men jag undrar nu vart det är lämpligt att vandra om man är själv. Har endast vandrat ett fåtal ggr, men är helt tagen av fjällen :). Vill helst högre upp i landet.

Är i precis samma situation...

Jag har som mål att bestiga Kebnekaise och sen göra dagsvandringar från fjällstationen. Jag kommer vandra från nikkaluokta nästa fredag. Kan nämna att jag har aldrig fjällvandrat förut så ifall det är nåt speciellt man ska tänka på så är jag tacksam för tips!
 
Hej,
Jag har samma problem, ingen bland vänner som delar intresset med fjällvandringen (iaf i Sverige). Min man är inte lika förtjust i vandringen men ibland får vi till det.
För att komma ut varje år så har jag lärt mig att vandra ensam och idag ser jag fördelarna och har lärt mig att hantera olika situationer och blev starkare mentalt med varje ensamvandring. Man kan gå i sin egen takt och man rensar hjärnan. Jag går främst markerade leder, gärna övernattar i stugor för jag har inte lärt mig än att hantera kompass. Det är nog nästa steg att lära mig att gå orösade leder.
Förutom de nämda ledarna i tråden så vill jag varmt rekommentera Björnleden i Olanka nationalparken Finland.
Under åren fick jag många tips från ensamvandrare. Dom kom främst från en tyskt kvinna (har inte konsigt nog träffat någon svenskt kvinna som vandrat ensam), till ex. att starta först eller tidigt på morgonen för då vet man att någon komma efter än falls det skulle hända något. Det är bra att ha med sig ett enkelt billigt liggunderlag och sovsäck även om man skulle sova i stugor. Sedan har jag alltid med en folie som man kan virra in sig falls det skulle hända något. Den väger ingenting och tar ingen plats för den är ihopvikt. Sedan är en bra karta ett måste och ett nöje att studera innan och under vandringen. Goggla om vägen och stugorna innan och läs på så mycket du kan om leden. Falls du någon gång går fel (och det kommer du att göra även på markerade leder), har alltid en back up. Jag gick förra året Nordkalottvägen från Kilpis till Kautokeino och gick vilse flera gånger men hittade vägen igen. Det gäller sunt förnunft och att hålla huvudet kallt. En jävla anamma behövs också. Där hade jag ingen bakom mig för jag var ensam i den riktningen men jag hade alltid en backup i mitt huvud. Jag hade även ett bivakstält med mig som gjorde att man kände sig säkrare.
Men är stugorna i normalt gångavstånd så behövs det ingen tält.
Lycka till med ensamvandringen!
Veni
 
Glömde tillägga att skippa alla ombytteskläder. Underställbyxorna och regnbyxorna funkar bra som ombytteskläder falls de man har på sig blir blötta. Minnimera trosor och strumpor, de går lätt att tvätta och torka om de är av rätt material. Använd trosskydd så kan den användas en extra dag.
Veni
 
vandring

Hej! Jag har också problemet att vara ensam om att vilja vandra, och skulle troligen göra det mer om jag hade sällskap. Ska dock upp på Fjällräven Classic i augusti vilket jag kan rekomendera om man vill ut och är lite osäker :)
 
Abisko - Saltoluokta

Hej!
Jag kan verkligen rekommendera att vandra ensam. Förra sommaren gjorde jag min första, men troligtvis inte sista, solotur. Jag började i Abisko och vandrade kungsleden ner till Vakkotavare och därifrån tog jag bussen till Saltoluokta för att avsluta med ett lyxdygn med deras goda trerättersmiddag samt en dagstur utan packning.

Det känns tryggt och bra att vandra ensam just längst kungsleden för att det är så många andra som också vandrar där. Efter Singi märktes det dock en stor skillnad i mängden folk eftersom de flesta fortsätter mot Nikkaluokta istället.

Om du har några frågor är det bara att höra av dig!
Lycka till!
 
Kan verkligen rekommendera att vandra ensam man träffar massor med folk så det är inga problem!
Jag har precis varit uppe på Kebnekaise och det var den bästa semestern jag har haft någonsin!
Jag var helt otränad vilket inte var så smart... men jag kom upp på ren vilja så vill man så kan man!

Lycka till!
 
Också nybörjare..

tänkte också testa att fjällvandra i Augusti tror jag. Blir nog kungsleden...

Några frågor som dyker upp.....

Måste man boka fjällstuga i förväg?

Hur långt är det mellan stugorna, alltså vad räknas osm en dagsvandring? (gick 4 mil igår i ganska kuperad terräng och det kändes som ganska lagom för en dag)

Vad kostar det att bo i en stuga?

Går det att köpa frukost/lunch/middag i stugorna, alltså färdiglagad? eller släpar man på all mat själv?

Vatten?

Hur många bor man i varje stuga?

Finns dusch, bastu?

Tips på hyfsade prisvärda nybörjarkängor? eller kan man gå i vanliga enkla trekkingskor?
 
För de flesta stugfrågor rekommenderar jag Svenska turistföreningens hemsida =)
De äger de flesta, men dock inte alla, stugor och stationer.

Gällande skor...det finns många som går i kraftigare joggingskor och trekkingskor, så uppenbarligen går det fint. Själv föredrar jag kängor, men det är ju helt klart en smaksak.
 
tänkte också testa att fjällvandra i Augusti tror jag. Blir nog kungsleden...

Antar att du menar Abisko-Nikkaluokta?

Några frågor som dyker upp.....

Måste man boka fjällstuga i förväg?

Nej, stugor kan inte förbokas men alla får plats. Även om det innebär madrasser på golvet. Fjällstationer som Kebnekaise går att förboka

Hur långt är det mellan stugorna, alltså vad räknas osm en dagsvandring? (gick 4 mil igår i ganska kuperad terräng och det kändes som ganska lagom för en dag)

Har för mig att sträckorna är mellan 9-19km. Bra ställe att dubbla är att gå direkt mellan Singi och Tjäktja och hoppa över Sälka. Mellan 15-20km brukar räknas som en normal dagstur i fjällen, men alla föredrar olika. 4 mil ska du nog inte räkna med.

Vad kostar det att bo i en stuga?

Vet ej, har enbart bott med studentrabatt. Men runt 250kr natten, skiljer sig mellan stugor. Kolla STFs hemsida. Och bli medlem i STF, ger rabatt

Går det att köpa frukost/lunch/middag i stugorna, alltså färdiglagad? eller släpar man på all mat själv?

Många stugor har proviantförsäljning, men inte restauranger. Fjällstationerna har genrellt det, men några undantag.

Vatten?

Behöver inte bäras, max en halvliter. Du kan drickar från alla jokkar, och inte stugvärden eller någon annan kunnig säger så.

Hur många bor man i varje stuga?

Så många som kommer dit, kan blir rätt fullt på den sträckan.

Finns dusch, bastu?

Bastu/bad finns i Alesjaure och fin badplats finns i Abiskojaure. På fjällstationerna finns det dusch och el.

Tips på hyfsade prisvärda nybörjarkängor? eller kan man gå i vanliga enkla trekkingskor?

Jag går i ett par Inov8 RocLite 390 GTX som är helt suveräna. Köpte dem för 850kr från itchyfeet.com, men andra utrikes nätbutiker säljer också dem som www.ultralightoutdoorgear.co.uk. Du behöver inte kängor om du har skor du trivs i. Det är dock rätt stenigt vissa sträckor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.