Fjällvandra 2026

Fjällvandring är ett trevligare fokus. Inte billigt men billigt ändå. Om jag räknar ihop vad min utrustning kostar så är det en eller två utlandsresor men det är det värt. Det är ingen kostnad utan en investering ser jag det som. Om jag sen får lägga någon peng på en båttransport så bee it. Jag vet att det kostar i pengar tid och engagemang att hålla med båt redo för transporter under en säsong.
Men billigt är det. Gratis frisk luft skavsår myggbett och kanske solsting om man har otur.
Jag är glad att jag har råd att hålla på med friluftsliv. Det är inte alls som har det. En del människor i vårt land lever på existensminimum. Numera bor jag dessutom i Jokkmokk, så jag har närmre än någonsin till fjällen. Bara en tvåtimmars bussresa. Fjällstugorna tycker jag är dock är dyra att sova i. Det hanterar jag genom att mycket sällan övernatta i dem.

Jag är glad att jag har råd att hålla på med friluftsliv. Det är inte alls som har det. En del människor i vårt land lever på existensminimum. Numera bor jag dessutom i Jokkmokk, så jag har närmre än någonsin till fjällen. Bara en tvåtimmars bussresa. Fjällstugorna tycker jag är dock är dyra att sova i. Det hanterar jag genom att mycket sällan övernatta i dem.
och jag bor vid kusten utanför Luleå så jag har havet och skogen runt knuten och närmsta fjället tre timmar bort med bil. Det är ett privilegium att ha allt så nära vilket jag ibland får påminna mig om, att inte ta allt för givet.

oj, det är ca 115 mil. Jag har kört till Ljungdalen och det är väl hälften. Blir nog i mastigaste laget med 115
Det där är vansinne att utsätta sig för sån trötthet bakom ratten och pga det även utasätta alla medtrafikanter för fara.
Inte ens jag som är chaufför och van vid många timmar bakom ratten varje arbetsdag skulle utsätta mej själv och andra för såna vansinnesfärder med minimalt med sömn. hade jag gjort det i tjänst så hade jag blivit av med min behörighet för tunga fordon med släp och fått tusentals kr i böter.

Det är bara dumt med såna sträckresor utan ordentliga raster!

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka till ämnet. Typ iallafall :)

Jag funderar som sagt över var jag vill vandra i år. Jag vet fortfande inte riktigt förutsättnignarna vad gäller semester och andra planer, men något ska det bli.

Har någon ett inspirerande förslag som
* går att trycka in på en vecka inkl restid från mälardalen
* innehåller åtminstone delvis kalfjäll
* behöver inte vara helt öde, men åtminstone så att man tar en pratstund med de man möter.

Kommer jag inte på något annat så finns det väl gott om områden i jämtlandsfjällen som jag inte varit i än. Lunndörren har exempelvis aldrig blivit av trots mycken kartspaning.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Det där är vansinne att utsätta sig för sån trötthet bakom ratten och pga det även utasätta alla medtrafikanter för fara.
Inte ens jag som är chaufför och van vid många timmar bakom ratten varje arbetsdag skulle utsätta mej själv och andra för såna vansinnesfärder med minimalt med sömn. hade jag gjort det i tjänst så hade jag blivit av med min behörighet för tunga fordon med släp och fått tusentals kr i böter.

Det är bara dumt med såna sträckresor utan ordentliga raster!
jag håller med. Är man riktigt trött och kör, är det som att vara full och köra. Man tappar fokus och omdöme.

Tillbaka till ämnet. Typ iallafall :)

Jag funderar som sagt över var jag vill vandra i år. Jag vet fortfande inte riktigt förutsättnignarna vad gäller semester och andra planer, men något ska det bli.

Har någon ett inspirerande förslag som
* går att trycka in på en vecka inkl restid från mälardalen
* innehåller åtminstone delvis kalfjäll
* behöver inte vara helt öde, men åtminstone så att man tar en pratstund med de man möter.

Kommer jag inte på något annat så finns det väl gott om områden i jämtlandsfjällen som jag inte varit i än. Lunndörren har exempelvis aldrig blivit av trots mycken kartspaning.
Jag har svårt att komma på ett bättre tips som passar din beskrivning än ex Hemavan-Ammarnäs, en tur som bjuder på omväxlande natur inkl fjäll och sjöar som passar bra fär en veckas tur helg-helg. 5 dagars vandring (78km) och resorna görs lätt med dagtåg och länsbuss med en övernattning i ex Umeå på resorna. Trots att det är Kungsleden är den inte lika upptrampad som i norra änden av fjällkedjan, en riktigt fin tur så fort man lagt skidbackarna i Hemavan bakom sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips